BRUSEL - Európska komisia (EK) dnes zverejnila správu o uplatňovaní smernice o audiovizuálnych mediálnych službách - takzvanú smernicu o AVMS. Táto smernica umožňuje voľný pohyb audiovizuálneho obsahu a spĺňa dôležité ciele verejných politík, ako sú zákaz podnecovania k nenávisti, ochrana neplnoletých osôb pred škodlivým obsahom a podpora európskych audiovizuálnych diel.
Hlavnými problémami, ktorými sa zaoberá správa EK, sú reklamné praktiky a potreba ďalších usmernení pre Connected TV, čiže televíziu s možnosťou pripojenia na internet.
Connected alebo Hybrid TV znamená novú fázu v procese známom ako „konvergencia“, ktorý prináša spojenie internetu s televíznym vysielaním. Tým, že sa tradičný televízny prijímač obohatí o pripojenie na internet, sa používateľovi umožní, aby si vyberal tituly z ponuky programovej knižnice a ďalších služieb na požiadanie, ako aj z obsahu umiestneného na internete. Služby Connected TV v súčasnosti existujú v Nemecku a v Taliansku a v krátkom čase sa majú zaviesť vo Francúzsku a v Spojenom kráľovstve.
Komisia sa rozhodla, že začne verejné konzultácie o Connected TV už v druhej polovici roku 2012 a v priebehu roka 2013 aktualizuje usmernenia o televíznej reklame.
„Z tejto správy vyplýva, že smernica o AVMS funguje, ale zmeny súvisiace s internetom, ako je Connected TV, znamenajú, že sa nemôžeme uspokojiť s dosiahnutým výsledkom,“ uviedla v tejto súvislosti komisárka EÚ zodpovedná digitálnu agendu Neelie Kroesová.
Úplnú transpozíciu smernice o AVMS do svojich vnútroštátnych právnych predpisov oznámilo zatiaľ 25 členských štátov. Poľsko a Belgicko ešte potrebujú upraviť svoje právne predpisy.
Podľa smernice o AVMS trvanie reklamných a telenákupných spotov v televíznom vysielaní nesmie v rámci jednej hodiny prekročiť 12 minút. Správa EK odhalila, že uplatňovanie tohto pravidla podnietilo vznik rôznych formátov reklamy. V Španielsku boli zavedené druhy televíznej reklamy, ktoré španielske orgány nepovažovali za reklamné spoty. Súdny dvor však rozhodol, že tieto druhy sú reklamou a preto sa musia započítavať do 12-minútového limitu.
Komisia počas referenčného obdobia monitorovala reklamu v ôsmich členských štátoch EÚ. V mnohých členských štátoch sa obmedzenie reklamných spotov na 12 minút bežne porušuje.
Podľa smernice o AVMS audiovizuálne komerčné oznámenia nesmú spôsobovať morálnu ani fyzickú ujmu neplnoletým osobám. Nesmú priamo vyzývať neplnoleté osoby na zakúpenie alebo vypožičanie tovaru alebo služby tak, že zneužijú ich neskúsenosť a dôverčivosť, nabádať neplnoleté osoby, aby presviedčali svojich rodičov alebo iné osoby, aby im zakúpili ponúkané výrobky alebo služby, zneužívať dôveru, ktorú neplnoleté osoby majú k rodičom, učiteľom alebo iným osobám a ani bezdôvodne zobrazovať neplnoleté osoby v nebezpečných situáciách.
Päť členských štátov zakazuje reklamu v programoch pre deti. Štyri členské štáty reklamu v programoch pre deti zakazujú čiastočne alebo ju obmedzujú inak - buď na konkrétne vysielacie časy, alebo na určité produkty - a sedem členských štátov zakazuje zobrazovať logá sponzorov v programoch pre deti.
V prípade 100 najčastejšie vysielaných reklamných šotov v ôsmich členských štátoch bola v rámci správy vykonaná analýza diskriminácie na základe pohlavia a rodových stereotypov. V prípade 21 percent až 36 percent analyzovaných šotov bolo zistené stereotypné znázorňovanie úloh žien a mužov. V niektorých štátoch EÚ sú však určité pozície, profesie alebo výrobky spájané s konkrétnym pohlavím systematickejšie ako v iných členských štátoch. Správa EK odhalila, že žiadna zo skúmaných krajín nie je voči takejto stereotypnej prezentácii imúnna.