BRATISLAVA - Na európskom zozname pre bezpečnosť leteckej prevádzky je aktuálne 279 leteckých dopravcov z 21 štátov, prevažne z Afriky, s úplným zákazom letov v Európskej únii (EÚ).
Európska komisia (EK) v utorok prijala devätnástu aktualizáciu zoznamu leteckých dopravcov, ktorí z bezpečnostných dôvodov podliehajú zákazu alebo obmedzeniam vykonávania leteckej dopravy v rámci Európskej únie. Na čiernu listinu zaradila šestnásť leteckých spoločností z Venezuely, Konžskej demokratickej republiky, Rovníkovej Guiney, Mauretánie, Indonézie a Filipín.
Venezuelské aerolínie Conviasa sa na zoznam dostali pre viaceré nevyriešené bezpečnostné problémy vyplývajúce z nehôd a výsledkov inšpekcií na letiskách v štátoch únie. "Dôkladne preskúmané boli aj výsledky v oblasti bezpečnosti dvoch ďalších venezuelských leteckých dopravcov - Estellar Latinoamericana a Aerotuy. V tomto štádiu však ešte nebolo potrebné prijať opatrenia, no títo dvaja leteckí dopravcovia sú napriek tomu aj naďalej predmetom sprísneného monitorovania," informovala ďalej Európska komisia.
Na zoznam bezpečnosti leteckej prevádzky boli doplnené aj aerolínie Jet Congo Airways z Konžskej demokratickej republiky, Punto Azul z Rovníkovej Guiney či Mauritania Airlines z Mauretánie. Sú medzi nimi aj indonézske aerolínie TransNusa Aviation Mandiri, Enggang Air Service, Surya Air, Ersa Eastern Aviation a Matthew Air Nusantara. Na zoznam sa dostali tiež filipínski dopravcovia Aero Equipment Aviation Inc, AirAsia Philippines, Certeza Infosys Corp., Mid-Sea Express, Southern Air Flight Services, NorthSky Inc. a Island Helicopter Services. Z listiny bolo zároveň vyradených deväť aerolínií z dôvodu ukončenia ich prevádzky - GETRA, Guinea Airways, UTAGE, Euroguineana de Aviacion y Transportes, General Work Aviacion, Star Equatorial Airlines a EGAMS z Rovníkovej Guiney, Mauritania Airways z Mauretánie a indonézsky dopravca Megantara.
Európska komisia je pripravená pomôcť svojim susedným krajinám pri budovaní ich technických a administratívnych kapacít, aby čo najrýchlejšie a najefektívnejšie odstránili akékoľvek problémy v bezpečnosti. "Prvoradá je však stále bezpečnosť. V tejto oblasti si nemôžeme dovoliť žiadne ústupky. Ak v rámci Európskej únie alebo mimo nej existujú dôkazy o tom, že leteckí dopravcovia nevykonávajú bezpečné lety, musíme konať, aby sme zaručili, že sa vylúčia všetky bezpečnostné riziká," vyhlásil podpredseda EK pre dopravu Siim Kallas.
Závažné obavy boli identifikované v spojitosti s bezpečnostným dohľadom nad leteckými dopravcami s osvedčením v Líbyi. Líbyjské úrady civilného letectva po intenzívnej a konštruktívnej konzultácii následne prijali obmedzenia platné pre všetkých dopravcov v tejto krajine. Na základe nich nemôžu s okamžitou účinnosťou lietať do Európskej únie minimálne do 22. novembra tohto roka. "Komisia na tomto základe s plnou podporou Výboru pre leteckú bezpečnosť dospela k záveru, že zaradenie líbyjských leteckých dopravcov do zoznamu EÚ týkajúceho sa bezpečnosti leteckej prevádzky nie je potrebné," uviedla Európska komisia. Vykonávanie opatrení prijatých líbyjskými orgánmi však podľa nej aj naďalej podlieha dôkladnému monitorovaniu.
Európska komisia uznáva snahy orgánov dohľadu nad bezpečnosťou letov v Albánsku, na Arube, v Indonézii, Líbyi, Pakistane a Rusku o reformu systému civilného letectva. Týka sa to najmä zlepšenia bezpečnosti s cieľom zaručiť účinné a jednotné uplatňovanie medzinárodných bezpečnostných noriem. Komisia je pripravená tieto reformy aktívne podporovať v spolupráci s Medzinárodnou organizáciou civilného letectva (ICAO), členskými štátmi EÚ a Európskou agentúrou pre bezpečnosť letectva.