MOSKVA - Potápači začali vyslobodzovať telá mŕtvych detí zo spoločenskej kajuty potopenej ruskej výletnej lode Bulgarija. "Potápači sa pustili do práce. Z kajuty vytiahli päť detských tiel," povedal agentúre RIA Novosti člen operatívneho štábu. V kabíne sa podľa odhadov môže nachádzať až päť desiatok mŕtvych detí.
Víkendové nešťastie na Volge, najväčšie za štvrťstoročie, si vyžiadalo viac než stovku ľudských životov.
Výletná loď, postavená v roku 1955 v Komárne, sa v nedeľu potopila na rieke Volge neďaleko Kazane, správneho strediska Tatarstanu. Rusko dnes za obete nešťastia drží štátny smútok. Vlajky sú na pol žrde, zrušené sú zábavné relácie, v chrámoch sa slúžia bohoslužby na pamiatku obetí, ktorých môže byť až 129.
V okolí Kazane dnes začali pochovávať mŕtvych, na mieste katastrofy pozostalí pustili po vode vence.
Bilancia nešťastia ešte nie je definitívna, pretože údaje o počte osôb na palube a teda aj o počte obetí sa rozchádzajú. Potápači stále pátrajú v kalnej vode vo vraku po nezvestných. Na súš zatiaľ dostali viac ako sedem desiatok tiel, vrátane 11 detí.
Podľa ministerstva pre mimoriadne udalosti sa zachránilo len 79 z 208 ľudí na palube, vrátane nezaregistrovaných cestujúcich. Podľa agentúry RIA Novosti však štyria pasažieri, uvedení v zoznamoch, nakoniec na loď nenastúpili.
Minister pre mimoriadne situácie Sergej Šojgu nariadil prepátrať riečne ostrovy a brehy až 30 kilometrov po prúde. Na jednom z ostrovov našli mŕtvolu ženy, zatiaľ však nie je jasné, či pochádzala z lode.
Odpoveď na otázku o príčinách skazy zrejme dá až vyzdvihnutie vraku z takmer dvadsaťmetrovej hlbiny, ktoré sa má začať v sobotu popoludní; túto operáciu chystajú rovnakí armádne experti, ktorí vyzdvihli z dna Barentsovho mora jadrovú ponorku Kursk.
Vyšetrovatelia predbežne vinu za nedeľné nešťastie pripisujú predovšetkým zlému technickému stavu starej výletnej lode. Médiá špekulujú aj o ďalších možných faktoroch katastrofy, vrátane počasia a chýb posádky. Ruský prezident Dmitrij Medvedev v pondelok nariadil kompletnú previerku ďalších plavidiel na prepravu cestujúcich, pretože existuje obava, že Bulgarija nebola výnimkou pokiaľ ide o technické problémy.
Zo 120 výletných lodí na riekach v európskej časti Ruska podľa združenia cestovných kancelárií 70 postavili pred štyridsiatimi rokmi, zvyšné majú 25 až 30 rokov.
Podľa ministerstva dopravy stovku z 1500 riečnych lodí postavili pred rokom 1956. Podľa štatistického úradu je zase riečnych lodí starších ako 50 rokov deväť percent, 16 percent sa plaví už vyše 40 rokov, štvrtina je starších ako 30 rokov, tretina má cez 20 rokov. Lodí postavených v posledných desiatich rokoch je v Rusku len necelých šesť percent.
Podľa dnešného komentáre denníka Vedomosti však prezidentov pokyn skontrolovať plavidlá, podobne ako zákaz letov lietadiel typov Tu-134 a An-24 po posledných nehodách, nezodpovedá skutočným rozmerom problému s katastrofálne opotrebovanú dopravnou infraštruktúrou.
Tá si namiesto jednorazových zákazov a kontrol vyžaduje zásadnú modernizáciu. Nemalo by to však dopadnúť ako v prípade vládneho programu "šrotovného". Vďaka nemu sa na ruské cesty, kde každoročne zomiera ešte viac ľudí ako vo vode alebo vo vzduchu, vyšla nová porcia konštrukčne zastaralých vozidiel z domácich automobiliek.