BRATISLAVA - Známa obec pri Bratislave Chorvátsky Grob je na pokraji kolapsu. Okrem toho, že mu stále rastúci počet obyvateľov spôsobuje značné problémy, najnovšie odstúpil aj starosta Miroslav Marynčák, ktorý poukázal na mafiánske spôsoby podobným z 90 rokov. Tvrdí, že jeho snaha zastaviť veľký počet nekontrolovateľných developerských aktivít viedol akurát k vyhrážkam fyzickej likvidácie jeho rodiny.
Starosta sa rozhodol abdikovať po troch rokoch. Oznámil to verejne ešte minulý týždeň. Kvôli vyhrážkam mal on aj jeho rodina neustálu policajnú kontrolu. Dôvodom má byť to, že sa angažoval v stopnutí výstavby rodinných domov na Čiernej vode. Marynčák vyhlásil, že sa nevzdáva kvôli vyhrážkam, ale pretože sa necíti dostatočne silným, aby výstavbe zabránil. Tvrdí, že celý problém začalo bývalé vedenie obce, ktoré schválilo územný plán vyhovujúci divokej výstavbe.
"Už neviem ďalej pohnúť s riešením zásadných problémov v tejto obci. Narazil som na múr, ktorý neviem preskočiť. Snaha súčasného obecného a stavebného úradu o zastavenie devastačného procesu v obci, stabilizovanie a postupné naprávanie sporných rozhodnutí z minulosti však v poslednom období neustále naráža na bariéru protichodných a prakticky až 100-percentne zamietavých stanovísk odvolacích orgánov štátnej správy," vysvetlil Marynčák jeden z dôvodov svojho rozhodnutia, ku ktorému mali prispieť aj "kriminálne praktiky určitých záujmových skupín".
Chaotická výstavba znamenala, že sa počet obyvateľov zvýšil z 1 200 na vyše 7 tisíc (oficiálne príhlasený 4 000) bez toho, aby okrem domov pribudli námestia, parky, či iná vybavenosť. Neexistujú tu hlavné cesty, iba uličky vedúce nikam. Dopravné zápchy sú na dennom poriadku. Nestíha ani kanalizácia. Chýbajú škôlky aj školy. Z 800 detí chodí do školy mimo obec až 730.
"Moja osobná snaha o zastavenie devastačného procesu a osobné nasadenie pre stabilizáciu a naprávanie sporných rozhodnutí z minulosti prednedávnom vyústila do otvoreného vyhrážania sa ťažkým fyzickým poškodením členov mojej rodiny. Byť prakticky pod neustálym dohľadom polície nie je atmosféra na sústredenie sa na prácu, ktorú som od začiatku vnímal ako čisto odborné poslanie," dodal.
Vo svojej správe o stave obce Marynčák okrem iného uvádza, že "...v poslednom čase legislatívny systém, štátne úrady či ekonomické záujmové skupiny ma už neskrývane nútia konať tak, aby som ako štatutár obce realizoval aj rozhodnutia, s ktorými sa ako občan tejto obce a tiež ako odborník na tvorbu ľudských sídel neviem stotožniť bez porušenia morálnych a odborných zásad, s ktorými sa funkcia starostu obce má jednoznačne spájať".
Zároveň upozorňuje, že obec je pre prudký nárast počtu obyvateľstva pred možným kolapsom predovšetkým v technickej, dopravnej a občianskej infraštruktúre, ale aj pred rizikom budúcich vážnych demografických a sociálnych problémov. "Benevolencia, s akou sa povoľovala výstavba celých rozsiahlych obytných zón, nemala nič spoločné s komplexnou urbanizáciou, logikou obytného prostredia a už vôbec nie s verejnými záujmami obce a jej občanov, paradoxne aj tých budúcich. A táto zmes bola namiešaná z neodbornosti, lenivosti a korupcie, len je ťažko odhadnúť pomer týchto ingrediencií," tvrdí Marynčák.
Prepis príhovoru starostu, v ktorom oznámil rezignáciu
Vážené dámy, páni,
vážení poslanci, spolupracovníci, priatelia, ale aj tí menej naklonení,
obyvatelia obce, vážení spoluobčania.
Pred dvomi dňami som mal česť otvárať ďalšie triedy novej obecnej škôlky. V kontexte „veľkých“ udalostí a problémov pre mnohých možno bezvýznamná udalosť. Pre našu obec v kontexte jej súčasného stavu je to slávnosť. Žiaľ musím konštatovať, že sporadická.
Pred dvoma dňami som predniesol krátky slávnostný prejav, dnes by som chcel vystúpiť so zásadným prejavom, ktorý už taký slávnostný nie je. A ani krátky.
Zámerom mojej iniciatívy a tejto správy je informovať o situácii v riadení obce aj inou formou ako len formou oficiálnych listov ku konkrétnym prípadom a taktiež vyjadriť osobný názor k tomuto stavu. A v závere prezentovať aj osobné rozhodnutie.
Nevybral som si tento termín náhodne. V poslednom čase legislatívny systém, štátne úrady, či ekonomické záujmové skupiny ma už neskrývane nútia konať tak, aby som ako štatutár obce realizoval aj rozhodnutia, s ktorými sa ako občan tejto obce a tiež ako odborník na tvorbu ľudských sídel neviem stotožniť bez porušenia morálnych a odborných zásad, s ktorými sa funkcia starostu obce má jednoznačne spájať.
Vonkajšie faktory:
Obec Chorvátsky Grob je veľmi špecifická. Aj keď pri prezentácií jej problémov počúvam argumenty, že takých je v okolí Bratislavy veľa. Avšak naša obec v rokoch 2003 – 2010 prekonala tak rozsiahly rozvoj, ktorý svojim rozsahom takmer 6-násobného nárastu voči pôvodnej zástavbe má vo svete prirovnanie snáď len s rozvojom čínskych miest. Pripomínam, že z pôvodnej dediny s 1200 obyvateľmi je dnes obec s 6500-7000 obyvateľmi a schváleným návrhom na vznik 50-tisícového mesta! Žiaľ, tento mohutný „rozvoj“ len obytných zón bol realizovaný spôsobom neodbornej a nekoncepčnej výstavby a nekoordinovaného schvaľovacieho procesu, čo má dnes za následok devastačný proces. Obec je pred možným kolapsom predovšetkým v technickej, dopravnej a občianskej infraštruktúre, ale aj pred rizikom budúcich vážnych demografických a sociálnych problémov. Toto sa zákonite prejavuje vo všetkých oblastiach riadenia obce od relatívne jednoduchých oddelení, napr. pokladňa, matrika, až po najviac zasiahnuté stavebné oddelenie s agendou porovnateľnou aj so stotisícovým mestom.
Toto je „odkaz a dar“ bývalého starostu, vedúcej stavebného úradu, ale aj predchádzajúceho stavebného úradu v Senci, ako aj všetkých štátnych orgánov pôsobiacich v schvaľovacom procese nášho stavebného boomu. Benevolencia s akou sa povoľoval vznik celých rozsiahlych obytných zón nemala nič spoločné s komplexnou urbanizáciou, logikou obytného prostredia a už vôbec nie s verejnými záujmami obce a jej občanov, paradoxne aj tých budúcich. Už som to aj verejne deklaroval a hovorím to aj dnes: táto zmes bola namiešaná z neodbornosti, lenivosti a korupcie, len je ťažko odhadnúť pomer týchto ingrediencií.
Konania developerov na území našej obce sú skutočne hodné vydania náučnej odbornej publikácie „Ako sa to nemá“, ale aj hororovej literatúry. Ich nekoncepčná rozsiahla „tvorba“ je paradoxne okrem obecného aj ich vlastným Hrobom. Ako by sa stotožňovali s chorvátskym názvom obce, v ktorej pôsobia - Grob. Zničenie obrazu obce, rozbité cesty, preťažená infraštruktúra, zóny bez akejkoľvek vybavenosti, súbory nekomunikatívnych slepých ulíc sú len vonkajším prejavom úbohého urbanizmu a estetizácie prostredia. Toto všetko dnes spôsobuje, že nehnuteľnosti strácajú svoju hodnotu a marketingové ponuky, ktoré majú ambíciu byť úspešné, majú v mnohých prípadoch dnes charakter skôr totálnych „výpredajov“ ako serióznych ponúk.
Snaha súčasného obecného a stavebného úradu o zastavenie devastačného procesu, stabilizovanie a postupné naprávanie sporných rozhodnutí z minulosti však naráža v poslednom období na bariéru protichodných a prakticky až 100% zamietavých stanovísk odvolacích orgánov štátnej správy. Táto samotná skutočnosť ako aj poznanie jej pozadia sa dostali do takého stavu, ktorý ma prinútil sa písomne obrátiť až na predsedu vlády SR, ministerstvo výstavby, a na vedomie aj ministrovi vnútra, so žiadosťou o riešenie tejto problematiky. Pozn.: Znenie listu je prístupné na oficiálnej webovej stránke obce.
Zároveň tu pôsobí niekoľko výrazných subjektov, ktoré pri presadzovaní osobných investičných záujmov nie sú ochotné vôbec brať v úvahu verejný záujem, ktorý tu bol desať rokov úspešne potláčaný, ani súčasný stav a bezpečnosť prevádzky obce. Snahu o akúkoľvek požiadavku na rešpektovanie logiky tvorby životného obytného prostredia nahrádzajú agresívnym tlakom právnikmi, zneužívaním doteraz, aj keď v rozpore so zákonom, vydaných rozhodnutí, alebo neskutočne rozsiahlou úrad zahlcujúcou korešpondenciou, či zneužívaním síce dobre mysleného, ale nedomysleného zákona 211 o prístupe k informáciám.
Pozn.: Nejdem zachádzať do podrobností a opisov jednotlivých prípadov, je toho veľmi veľa a vysvetľovanie zložitosti týchto prípadov by znamenalo niekoľkohodinový prejav. Samozrejme ich môžem a budem prezentovať v situáciách, ak budú vyžadované relevantnými subjektmi a orgánmi činnými v rôznych konaniach.
Na druhej strane musím povedať, že som našiel z radov developerov aj „partnerov“, ktorí vnímali situáciu obce. Napriek rozdielnym názorom si uvedomovali možné dopady do budúcna, pri pokračovaní doterajšieho spôsobu výstavby aj na ich investičné zámery. A aj keď sa dajú spočítať na prstoch jednej ruky, minimálne sme nastúpili cestu na hľadanie kompromisných riešení.
Avšak toto spolu so „štandardnými“ problémami boli a sú všetko vonkajšie faktory, ktoré som pred nástupom na funkciu starostu tejto obce predpokladal, aj keď som s nimi nepočítal v takom obrovskom rozsahu. S čím som však skutočne nepočítal, boli od začiatku pomaly nastupujúce, ale výrazné
Vnútorné rozpory:
A. Najväčším vnútorným rozporom v tejto obci je už dlhodobo vzťah starej a novej časti. Rozdielnosť týchto dvoch lokalít je zákonitá, a teda objektívna napr.:
- v štruktúre zástavby, a teda rozsahu technických, dopravných a prevádzkových problémov,
- vo veku obyvateľov, a teda aj mentálnom a reálnom vnímaní potrieb obyvateľov,
- v ekonomickom postavení a z toho vyplývajúceho pohľadu na ochotu prispieť k riešeniu problémov do budúcnosti, a pod.
B. Žiaľ, táto rozdielnosť prvýkrát od r.1989 výrazne narazila na seba aj v obecnom parlamente, a to z dôvodu vyrovnaného pomeru. Prevaha a „jednoliaty záujem“ poslancov zo starej časti do roku 2010 znamenali prakticky nekonfliktnosť rozhodovania a to aj na úkor výrazne sa rozrastajúcej a dnes prakticky počtom obyvateľov dvaapolnásobnej novej časti obce - Čiernej Vody.
Nemyslím si, že by som bol politicky tak naivný, že som nevnímal potrebu aj výmeny predovšetkým „populistických“ rozhodnutí - „ ...my vám schválime príspevky na detské centrum a vy nám na klub dôchodcov...“. Avšak zo strany poslancov starej časti blokovanie návrhov, ktoré znamenali jednoznačne pozitívny postoj k naprávaniu, a teda k zlepšovaniu mnohých situácií v obci, hlavne v technickej, dopravnej a občianskej infraštruktúre, bolo a je pre mňa nepochopiteľné a neprijateľné.
Plánovať akúkoľvek aktivitu či projekt pri takomto postoji, a teda neistote výsledku schválenia je neefektívne.
C. Občianske združenie mladých ľudí, ktoré bolo iniciátorom zmien po entuziazme z výsledkov volieb stratilo paru. Mnohokrát objektívne – sú to mladí ľudia s rodinami s malými deťmi, začínajú v profesnej kariére, aby zabezpečili stabilitu rodiny, čo spôsobil nedostatok času a stratu aktivity doťahovať nastúpenú cestu týchto zmien.
D. Podpora ľudí jasne deklarovaná a niekedy aj nahlas prezentovaná je to, čo mi chýbalo po celý čas, počas presadzovania mnohých zmien. Nie pre moju potrebu, ale pre spätnú väzbu. Výrazne počuť bolo len negatívne ohlasy, kritiky, napádania, mnohokrát podporované lokálnymi médiami bez akejkoľvek objektivity a poznania súvislostí, ktoré sú tak komplikované, že zásadne menia riešenie prípadov. Pozn.: napr. kritizovať len stav infraštruktúry bez poznania napr. majetkovej podstaty, legislatívnych a hlavne finančných možností obce je síce populisticky bodovacie, ale totálne nič neriešiace.
Napriek tomu verím, že stále je tu väčšina tých ľudí, ktorí mali záujem o úpravy aj za cenu nie vždy príjemného zavádzania nových pravidiel. Najvýraznejším bolo a malo byť aj obmedzenie ďalšej mohutnej výstavby, pretože táto začína ohrozovať už aj tak kritický súčasný stav prevádzky obce, a teda aj dnešných obyvateľov. Ďalšou výraznou koncepciou bola fiškálna politika a ekonomické návrhy, ktoré mali zabezpečiť prevádzku infraštruktúry obce aj rezervy na zanedbané opravy a na postupný rozvoj. Toto sa však tak isto stretlo s odmietavým postojom predovšetkým poslancov starej časti a následne sa využívalo aj na mediálnu kampaň proti vedeniu obce.
E. K problematike fiškálnej politiky by som chcel povedať ešte niekoľko slov. Ako sa ukázalo, financie nám tento štát nedá, z rozpočtu obce sa investície, ktoré táto obec potrebuje nedajú ušetriť ani za desiatky rokov a fondy z EÚ nie sú nám v takom rozsahu a odvetviach zatiaľ dostupné. Ak však neinvestujeme do opráv a rozvoja, nevidím perspektívu udržateľnosti často aj základných prevádzkových potrieb /cesty, kanalizácia, škola, a pod./, nie to tvorby rozvojových nadstavbových programov /občianska vybavenosť, oprava komunikácií, dažďová kanalizácia, športoviská, kultúrne zariadenia podujatia, .../.
Pozn: príklady :
-Stočné – v súčasnosti poplatky vychádzajú tak-tak na prevádzku, ale nie na nevyhnutné zásadné opravy, ktoré si systém neodkladne vyžaduje v rozsahu radovo miliónov eur. Schválených 33 tisíc eur vystačí len na riešenie havarijných stavov; zato petíciou sa dožadujeme komplexných riešení!
-Podiel developerov na verejnom záujme - developer zaťažuje územie komunity, ale nič za to komunite nedáva!
- Dane z nehnuteľnosti – minimálne sadzby za pôdu pre výstavbu developerských projektov, na druhej strane neprijatie nulovej dane na občiansku vybavenosť,....
-Poplatky za škôlku – na výstavbu novej nemáme /cca 500 tis eur/, ale na prenájom a následné poplatky hráme „populistickú politiku“.
„Rozvoj“ obce.
O tomto som snáď popísal a povedal najviac. Sumár je popísaný v liste bývalému starostovi v novembri 2011. /pozn.: viď list na web. stránke/ Preto sa obmedzím len na niekoľko veľmi hrubých faktov charakterizujúcich vývoj a stav.
Od roku 2001 kedy bol schválený Územný plán obce (ÚPN) došlo k jeho zmene a doplneniu až 13-krát, avšak vždy len v lokálnych častiach, bez revidovania celkovej koncepcie, resp. nekoncepcie. Nevyžadovalo to ani vedenie obce, nemali o to záujem developeri a nekontroloval to ani nadradený krajský stavebný úrad. Z pôvodných 1200 obyvateľov je navrhnutých 50- tisícové mesto. Pred tromi rokmi a pri asi 6000-6500-ovej obci a súkromných investíciách cca 10 miliárd korún som preberal obec bez zabezpečenia pitnej vody, s katastrofálnou splaškovou a bez dažďovej kanalizácie a úplne poddimenzovanou a nekvalitnou dopravou. Na 1000 detí malotriedna škola pre 1-4.ročník, škôlky v havarijnom stave, ostatná vybavenosť nezodpovedá ani pôvodnej veľkosti obce.
Do toho stále pribúdajúce nároky na ďalšiu výstavbu. Pri postupnom preverovaní procesov schvaľovania sme zistili obrovské disproporcie v územno-plánovacej dokumentácii a následnom povoľovaní výstavby. Spomeniem len najvypuklejšie prípady:
- v ÚPN schválených 54 stavebných pozemkov, územné rozhodnutie pre 332 rodinných domov (RD),
- zóna pre 294 RD schválená bez dopravného prístupu a zabezpečenia energií, vody a kanalizácie,
-zóna pre 700 RD bez akejkoľvek vybavenosti,
- v územnom rozhodnutí (ÚR) schválených 144 RD, v stavebnom povolení (SP) 154, dnes realizovaných cez 208 RD,
Správa starostu obce CHG, 2.10.2013 5
- schválenie dvojnásobného počtu RD na zastupiteľstve v bode ´Rôzne´ a bez posúdenia dopadu dvojnásobného počtu áut, detí, energií,
- a prakticky všetky zóny bez požiadavky na posúdenie vplyvu na životné prostredie, tzv. EIA.
- Nedodržiavanie podmienok z ÚPN do ÚR, a následne podmienok účastníkov územného konania do stavebných povolení.
Pozn.: A najväčším paradoxom je, že dnešné vedenie obce nemá alebo legislatívne možnosti toto zmeniť alebo by vystavovalo obec finančnému riziku pri napadnutí týchto rozhodnutí, pretože ich vydal ten istý úrad!
Priznám sa, že nemám už chuť a silu všetko opakovať a vymenovávať. Snažil som sa pozerať dopredu a komunikovať najprv s developermi o modifikácii ich projektov a to aj v ich záujme pre budúci predaj nehnuteľností. Najčastejšou odpoveďou bola: takéto máme úradné rozhodnutie! Snaha o zmenu bola potieraná právnou silou a zvláštnymi rozhodnutiami odvolacích úradov.
Záver
Napriek takejto nie veľmi optimistickej výpovedi si myslím, že je tu potenciál na vyriešenie aspoň časti problémov. Vyžaduje si to však veľmi odborné posudzovanie možností, vysoké pracovné nasadenie a osobnú iniciatívu, zhodu predovšetkým vnútorných štruktúr obce – vedenie obce - stavebný a obecný úrad – poslanci, podporu štátnych úradov, podiel developerov a podnikateľov na verejných aktivitách obce. Žiaľ, dnes tieto faktory nie sú v takej zhode, ktorá by umožňovala reálne v čase a rozsahu riadiť našu obec.
Faktormi, ktoré majú zásadný vplyv na riadenie a napredovanie našej obce sú predovšetkým:
1. Obrovské tlaky developerských skupín, aj individuálnych subjektov, na ďalšiu výstavbu. To neumožňuje stabilizovať súčasný a opraviť havarijný stav obce a znamená naopak obrovské problémy pri riešení novej výstavby, ktorá zásadne ohrozí už aj dnešnú zástavbu.
2. Odmietavý postoj štátnych orgánov - od najnižších odvolacích po najvyššie vládne. To pre obec znamená osamotenie v tomto procese naprávania obrovských chýb z minulosti.
3. Systém súčasnej nepružnej až limitujúcej legislatívy pre samosprávu neumožňuje aktívne a efektívne napredovanie obce a znamená len vazalskú podriadenosť štátnej politike.
4. Patová situácia v obecnom parlamente a neustále neefektívne preukazovanie každého kroku vedenia obce. To v tak dynamickom procese nedáva priestor a istotu na realizáciu zmien a rozvoja.
Navyše moja osobná snaha o zastavenie devastačného procesu a osobné nasadenie pre stabilizáciu a naprávanie sporných rozhodnutí z minulosti pred nedávnom vyústila do otvoreného vyhrážania ťažkým fyzickým poškodením členov mojej rodiny. Byť prakticky pod denným dohľadom kriminálnej polície nie je atmosféra na sústredenie sa na prácu, ktorú som od začiatku vnímal ako čisto odborné poslanie.
Nemožnosť ďalej zmysluplne zabezpečiť odborné procesy na opravu obce a namiesto realizácie kreatívnych nápadov na tvorbu obytného prostredia /školu, námestie, cesty, zóny športu, zelene/, naopak len kontinuálne hľadanie ciest na odrážanie deštrukčných tlakov znamenajú , že som sa rozhodol abdikovať na post starostu obce Chorvátsky Grob.
Pozn.: Nakoľko som túto informáciu prísne tajil, a teda právne nekonzultoval, tak presný deň zloženia funkcie oznámim po konzultácií s právnym oddelením a po usporiadaní si nevyhnutných ekonomických a administratívnych záležitostí písomne, v zmysle zákona o obecnom zriadení.
Napriek tomu odstupujem s vedomím, že sa za tri roky podarilo urobiť obrovský kus práce a verím, že aj zmeniť smerovanie nekoncepčných a poškodzujúcich procesov v riadení obce. Zmenili sme štruktúru úradu a riadenia obce, získali sme aktíva za viac ako milión stotisíc eur, patríme k špičke medzi slovenskými samosprávami v oblasti inovácií a informačných technológií, boli realizované mnohé projekty pre obyvateľov a mnoho sme ich rozbehli.
Na druhej strane sa mi nepodarilo realizovať všetky zámery a projekty, ktoré som si predsavzal a možno i sľúbil :
- zastavenie veľkej časti nekoncepčných rozhodnutí,
- schválenie nového Územného plánu obce, ktorý napriek tomu, že musí byť určitým kompromisom je zároveň novou víziou pre ďalší zmysluplný rozvoj obce a mal dať jasné pravidlá pre všetkých účastníkov investičného procesu a aj vedenie obce v budúcnosti,
- výstavbu nového, v dnešnej dobe zodpovedajúceho centra v časti Čierna Voda, ktoré je okrem praktickej a estetickej potreby pre povedomie jej obyvateľov nevyhnutné,
- a hlavne nepodarila sa výstavba novej veľkej základnej školy pre naše deti, čo ľutujem najviac, pretože v tom vidím okrem praktičnosti pre deti a rodičov aj silný sociálny a demografický stimul a perspektívu obce.
Nepodarilo sa to možno aj preto, že som nebol tieto veci ochotný realizovať za cenu poškodenia verejného záujmu a obytného prostredia už bývajúcich obyvateľov, pri vedomom porušovaní logických princípov tvorby sídla a udržateľnosti životného prostredia a niekde aj za cenu porušovania zákonov. Neviem nájsť v súčasnom systéme riadenia obce spôsob, ako pri osobných a odborných zásadách obci ďalej pomôcť.
Preto považujem takéto riešenie ako najprijateľnejšie osobné východisko a pre mnohé vonkajšie záujmy aj ako najracionálnejšie riešenie.
Dovoľte mi poďakovať sa všetkým mojim spolupracovníkom na úrade, ako aj ľuďom, ktorí mi pomáhali, držali palce a podporovali ma a napriek silnej účelovej prezentácii voči mne a vedeniu úradu sa pridali k snahe o nápravu našej obce.
Zároveň sa chcem ospravedlniť tým čo ostávajú. Budem im držať palce teraz ja a ak bude záujem rád ako občan aj pomôžem. Dokonca mám pocit, že ako nezávislý občan môžem dnes dokázať pre túto obec viac ako „závislý“ starosta.
Miroslav Marynčák
Starosta obce Chorvátsky Grob