KOŠICE - Ústavný súd (ÚS) dnes na verejnom zasadnutí vyhovel návrhu ministerky spravodlivosti Lucie Žitňanskej a uznal predsedu Najvyššieho súdu (NS) SR Štefana Harabina vinného z toho, že sa dopustil závažného disciplinárneho priestupku.
Toho sa dopustil vlani v lete, keď opakovane neumožnil vykonať na NS vládny finančný audit. ÚS tiež uložil Harabinovi disciplinárny trest a to zníženie funkčného platu o 70 percent na obdobie jedného roka.
V zdôvodnení predsedníčka ÚS Ivetta Macejková uviedla, že vládny audit žiadnym spôsobom nenarušoval nezávislosť súdov, pretože nemal za cieľ kontrolovať výkon súdnej moci, ale finančné hospodárenie na NS. Dodala, že plénum o Harabinovom previnení rozhodovalo v tajnom hlasovaní, preto nebudú priložené odlišné stanoviská sudcov.
Ministerka spravodlivosti podala v novembri 2010 na ÚS návrh na začatie disciplinárneho konania proti predsedovi Najvyššieho súdu SR. Dôvodom bolo, že Harabin opakovane štyrikrát, v lete minulého roka, zabránil ministerstvu financií vykonať kontrolu hospodárenia s verejnými financiami na NS.
Ministerka zároveň navrhla uložiť predsedovi NS disciplinárny trest - zníženie platu o 70 percent na jeden rok. Podľa stanoviska ministerstva spravodlivosti sa predseda NS dopustil závažného disciplinárneho previnenia. Konkrétne možno hovoriť napríklad o opakovanom porušení povinností pri výkone štátnej správy súdu, pokračovaní v porušovaní povinností súdneho funkcionára alebo o takom porušovaní povinností súdneho funkcionára, ktoré vážne ohrozuje dôveryhodnosť a chod súdnictva.
Harabin naopak opakovane vyhlasoval, že podľa jeho právneho názoru sa nedopustil disciplinárneho previnenia, pretože ministerstvo financií nebolo oprávnené vykonávať audit na NS. „Ministerstvo financií je politický orgán a ak by ono vykonávalo kontrolu, bolo by to porušenie nezávislosti súdnictva. NS sa nebráni kontrole, ale mal by ju vykonať Najvyšší kontrolný úrad,“ uviedol Harabin s tým, že NS, ale napríklad aj generálna prokuratúra, ústavný súd a ďalšie inštitúcie nie sú orgánmi štátnej správy, preto nie je možné tam vykonávať audit.
Podľa ministerstva spravodlivosti Harabin účelovo menil názory, pričom zákon predpokladá možnosť audit vykonať aj na NS SR. Vládny audit nezasahuje podľa Žitňanskej do nezávislosti súdnictva – predmetom kontroly nie je výkon súdnictva, ale overenie hospodárnosti, efektívnosti a účelnosti pri hospodárení s verejnými prostriedkami zo štátneho rozpočtu a nakladaním s majetkom štátu.