Európska komia prednedávnom publikovala výsledky vyšetrovania, ktorého cieľom bolo odhaliť porušovanie predpisov EÚ na ochranu spotrebiteľa. Vyšetrovanie sa sústredilo na skúmanie takzvaného greenwashingu alebo "lakovania nazeleno", praktiky, pri ktorej spoločnosti tvrdia, že robia pre životné prostredie viac než v skutočnosti. Zistilo sa, že až v 42% prípadoch boli environmentálne tvrdenia prehnané, nepravdivé alebo klamlivé. Zavádzanie takéhoto typu môžeme dokonca považovať za nekalé obchodné praktiky. Problém greenwashingu rastie aj preto, že spotrebitelia čoraz viac vyhľadávajú výrobky šetrné k životnému prostrediu.
Podľa správy vo viac ako polovici prípadov spoločnosť neposkytla spotrebiteľom dostatok informácií na posúdenie správnosti tvrdení. V 37 % prípadoch obsahovali tvrdenia vágne a všeobecné výrazy typu „uvedomelý“, „šetrný k životnému prostrediu“ či „udržateľný.“ Takéto slová mali u spotrebiteľov vyvolať nepodložený dojem, že výrobok nemá žiadny negatívny vplyv na životné prostredie. Okrem toho v 59 % prípadov spoločnosti nepodložili svoje tvrdenia ľahko dostupnými dôkazmi.
Dnes už vieme, že 60% mileniálov (ľudia narodení medzi rokmi 1980-1996) a Generácie Z (ľudia narodení 1997-2012) verí, že firmy s dobre zvládnutým vzťahom k životnému prostrediu budú profitabilnejšie, pretože sú lepšie pripravené na zmeny, ktoré prídu. Dokladajú to aj globálne prieskumy medzi manažérmi veľkých firiem. Rovnako je 40% mladých zákazníkov ochotných si priplatiť za výrobok od firmy, ktorá je preukázateľne šetrná k prírode. A to aj napriek tomu, že takýto výrobok bude drahší ako od konkurencie.
Situácii na Slovensku sa venoval nedávny webinár o greenwashingu so zástupcami firiem, ktorý organizovali Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu, platforma Circular Slovakia a spoločnosť SUSTO - Sustainability Tools. Počas webinára sa od publika zbierali odpovede o klamlivej reklame pri komunikovaní ich produktov a služieb. Zo zastúpených spoločností malo 35 % respondentov skúsenosť so všeobecným označovaním vlastných produktov, napríklad že produkt je prírodný či eko. Približne 30% účastníkov má skúsenosti s pravdivým vyhlásením o čiastkovom aspekte produktu, ktoré však neuvádza celkový negatívny dopadu produktu, príkladmi sú nízkoemisná nafta či organické cigarety. Polovica respondentov si myslí, že greenwashing začína byť na Slovensku v poslednom období reputačný problém. Tretina opýtaných si zase myslí, že nás to ešte len čaká.