PRIEVIDZA - Obrovské nešťastie, ktoré sa stalo v noci na sobotu zasiahlo celé Slovensko. Opatrovateľky sa vracali z Rakúska do svojich domovov, tam už, žiaľ, nedošli. Za volantom mikrobusu smrti sedel 54-ročný Milan, ktorý trasu jazdil pravidelne. Po nešťastí vyvstalo množstvo otázok. Ako je možné, že jeden vodič môže absolvovať sám dovoz aj odvoz žien stovky kilometrov? Reagovala už aj rakúska firma, ktorá prácu ženám zabezpečuje.
Milan z Michaloviec pracoval ako vodič opatrovateliek podľa našich informácií pre rakúsku firmu niekoľko rokov. Mikrobusom prevážal ženy do a z Rakúska. Podľa jednej zo žien, ktoré sa s ním v minulosti viezli, bol zodpovedným a starostlivým vodičom. "Pán Milan bol ohľaduplný, vždy nám zastal, keď sme potrebovali. Dbal na bezpečnosť, za volantom netelefonoval, ani nefajčil," povedala nám Anna.
Vodiči na dlhých trasách
Zarážajúce je, že dlhé trasy absolvujú vodiči sami. Ráno vyštartujú, po Slovensku naložia ženy, ktoré idú za prácou, a takto jazdia do svojho cieľa, najčastejšie do rakúskeho Linzu alebo Grazu. Keď vyložia ženy v práci, okamžite nakladajú opatrovateľky, ktoré ich striedajú a vydajú sa na spiatočnú cestu. Je dôležité podotknúť, že vodiči takto pracujú bez dlhšieho odpočinku alebo spánku, ak sa nerátajú prestávky na benzínkach na toaletu, či na kávu.
Na jeden záťah tak urobia viac ako tisíc kilometrov. "Chlapci šoférovali plus mínus 30 hodín. Štart v Michalovciach o 8-mej, domov návrat na druhý deň okolo 14-tej, v zime neskôr. Vkuse za volantom, pauza na pumpe na kávu a pri striedaní opatrovateliek," napísal nám čitateľ. Podľa neho mali opatrovateľky v zmluvách, že musia jazdiť dodávkami firmy, ktorá im sprostredkovala prácu. Rakúsky majiteľ údajne nechcel dovoliť, aby boli v aute dvaja šoféri.
Stanovisko rakúskej firmy
Rakúsku firmu mrzí, čo sa stalo, no zodpovednosť odmieta. "Vodičom mikrobusu bola samostatne zárobkovo činná osoba so živnostenským oprávnením vydaným na Slovensku. Organizovala výlety a zebezpečovala dopravu. Vozidlo mala v prenájme," odpovedali nám zástupcovia rakúskej firmy s tým, že im je veľmi ľúto straty ľudských životov a rodinám vyjadrujú úprimnú sústrasť.
Pohľad dopravného analytika
Podľa dopravného analytika Jána Bazovského nie je upravená legislatíva pri tomto type dopravy. Rovnako nie je stanovaná ani organizácia a ani spôsob takejto dopravy. "Treba upraviť zákon podobne, ako platí pre kamionistov. Pri vozidlách nad 3,5 tony má každý vodič kvalifikačnú kartu, pravidelne podlieha skúškam a previerkam. Rovnako musí dodržiavať povinné prestávky. Pri mikrobusoch ide o kategóriu osobné vozidlo a tam nie sú stanovené žiadne podmienky," vysvetlil Bazovský. Podotkol, že kamionisti musia dodržiavať zákonom stanovené náležitosti, pričom prevážajú tovar. Profesionálni vodiči, ktorí na mikrobusoch prevážajú ľudí, nepodliehajú žiadnym zákonom stanoveným pravidlám.
Prečítajte si aj:
O smrti kolegýň prehovorila bývalá opatrovateľka agentúry: Emotívna spoveď, z ktorej vás zmrazí
Hrôza na ceste, stanovisko majiteľa kamiónu
K neopísateľnej tragédii došlo v sobotu nadránom na ceste medzi obcami Horné Vestenice a Nitrianske Sučany. Čelná zrážka kamióna s dodávkou si priamo na mieste nehody vyžiadala život vodiča dodávky a šiestich opatrovateliek. Žena zo Stropkova bojovala o život s ťažkými zraneniami v nemocnici v Bojniciach, kde však vydýchla naposledy. Vodič kamióna utrpel ľahké zranenie. "Keďže nemám žiadne informácie od polície, ani som nemohol vidieť dôsledky havárie, nemám k tomu čo povedať. Verím, že nehodu nezavinil vodič nákladiaku, mám len telefonické informácie od manažéra, vodiča nepoznám. Ľutujem, čo sa prihodilo, ale do výsledkov a záveru vyšetrovania nehody sa nebudem viac vyjadrovať," odpovedal nám Jan Janků zo spoločnosti Dopravlen Šumperk.
Pri nešťastí prišli o život okrem Milana (†54) z Michaloviec aj Katarína (†54) zo Spišskej Novej Vsi, Ľubica (†55) z Prešova, Lucia (†36) z Prešova, Alena (†47) z Bardejova, Jana (†34) z Novák a najmladšia obeť Júlia (†28) z Ráztočna v okrese Prievidza. Anna (†48) zo Stropkova, zomrela v nemocnici. "K dopravnej nehode došlo tak, že 35-ročný Radoslav z okresu Nové Mesto nad Váhom jazdil na nákladom vozidle MAN s chladiarenským návesom od Prievidze smerom do Bánoviec nad Bebravou. Oproti jazdila dodávka Opel Vivaro. Z doposiaľ nezistených príčin pravdepodobne na stredovej prerušovanej čiare došlo k čelnej zrážke nákladného vozidla s oproti idúcou dodávkou, v ktorej sa viezlo celkom osem ľudí," priblížila hovorkyňa trenčianskych policajtov Elena Antalová.
Ako dodala, pri vodičovi nákladiaku alkohol nezistili. U nebohého Milana bude prípadná prítomnosť alkoholu zisťované pri pitve. Vyšetrovateľ začal trestné stíhanie pre zločin všeobecného ohrozenia. Príčina a miera zavinenia nehody je v štádiu vyšetrovania.