Aristotelovo pravidlo zlatej strednej cesty je generáciami osvedčený prístup, ktorý balansuje medzi dvoma extrémami. V živote je aplikovateľné takmer na všetko. V oblasti výživy ho môžeme označiť za flexitariánstvo. Nejde len o ďalší krátkodobý trend, flexitariánstvo môže byť udržateľným riešením pre ďalšie generácie. Flexitarián je človek, ktorý svoj bežný jedálniček odľahčuje rastlinnými variantami, ale pritom sa nevzdáva mäsa. Napríklad Slováci aj Česi sú národy milujúce rezne, avšak milujú aj ich rastlinné alternatívy. O rastlinnej strave a vyváženom prístupe sme sa rozprávali so Zuzanou Charvátovou, brand manažérkou značky Garden Gourmet spoločnosti Nestlé.
Na úvod trochu osobná otázka – čo Vy a Váš jedálniček? Ste fanúšikom rastlinnej stravy?
Som človek, ktorý sa snaží o zdravý životný štýl, teda mať vyvážený jedálniček a dostatok pohybu. Označila by som sa ako flexitariánka. Jem mäso a mäsové výrobky, ale v obmedzenej miere a keď si ich už dám, snažím sa vyberať kvalitné a lokálne zdroje. V pondelok dodržiavam našu Garden Gourmet výzvu „Začni týždeň bez mäsa“, kedy mäso a mäsové výrobky nahrádzam produktmi na rastlinnej báze. Zároveň si rada robím jedlá zo zeleniny a ovocia, ktoré pestujeme na záhradke.
To znie ako zlatá stredná cesta. Vysvetlili by ste čitateľom, čo znamená pojem flexitarián?
Je to v podstate človek, ktorý, ako už ste naznačili, volí zlatú strednú cestu – konzumuje prevažne rastlinnú stravu, ale občas si dopraje mäso alebo iné živočíšne produkty. Flexitariánstvo je teda kompromisným prístupom medzi vegetariánstvom a bežnou stravou. Tento štýl stravovania podporuje zdravie a ekologické ohľady bez toho, aby človek úplne vylúčil mäso, zároveň ponúka flexibilitu.
Ako sa darí rastlinným alternatívam? Podarilo sa im nájsť svoje miesto v slovenských domácnostiach?
Áno, a máme z toho radosť. Kategória chladených jedál na rastlinnej báze síce mierne klesá, avšak značke Garden Gourmet sa darí. Každoročne prichádzame s novinkami. Tými oslovujeme aj nových spotrebiteľov, a nielen vďaka tomu sme aktuálne najnakupovanejšou značkou v našej kategórii.
Áno, a boli sme veľmi prekvapené skvelou chuťou. A práve chuti sa ľudia často boja. Nechcú prísť o svoj pôžitok. Stretávate sa s tým?
Obava z chuti je hlavnou bariérou. Primárne z tohto dôvodu robíme ochutnávky a cielené samplingy, aby sa aj Slováci mohli presvedčiť, že produkty Garden Gourmet sú naozaj chutné. Všetky receptúry vznikajú vo vývojovom centre v našej továrni v českej Krupke, kde prechádzajú niekoľkými schvaľovacími procesmi. Pre nás je okrem zloženia a kvality kľúčová práve chuť. Na chuti našich výrobkov staviame aj následnú komunikáciu.
Aké sú hlavné dôvody, prečo sa ľudia rozhodujú pre rastlinnú stravu?
Jedným z hlavných dôvodov je bezpochyby snaha znížiť množstvo mäsa a mäsových výrobkov v jedálničku. Motivácie sú potom individuálne. Medzi najčastejšími pozorujeme snahu o odľahčenie jedálnička z zdravotného hľadiska či etické aspekty spojené s ochranou zvierat. Dominuje tiež snaha o udržateľnejší prístup k životu, alebo jednoducho túžba spoznávať nové výrobky, experimentovať a objavovať rôzne textúry a chute.
Ktoré produkty Garden Gourmet majú Slováci a Česi najradšej?
Dlhodobo najpredávanejším výrobkom na oboch trhoch je náš vegánsky rezeň, pretože sme národy milujúce rezne, čo sa prejavuje aj v rastlinnej strave. Kým však v Česku medzi top výrobky patria, okrem rastlinného rezňa aj vegánske guľky, na Slovensku dominujú aj rôzne zeleninové varianty ako falafel alebo rybie varianty, medzi ktoré patrí napríklad vegánsky Marine-Style Crispy filet.
Väčšina alternatívnych smerov si väčšinou musí svoje pomyselné miesto na slnku riadne odpracovať. V tomto kontexte, aké sú najväčšie výzvy, ktorým momentálne čelíte?
Hlavnou výzvou je zvýšenie povedomia o kategórii rastlinnej stravy. Naši zákazníci nie sú len vegetariáni či vegáni, ale primárne zmienení flexitariáni, teda ľudia, ktorí obmedzujú spotrebu mäsa, ale neprestávajú ho jesť úplne. Ďalšou výzvou, s ktorou sa v posledných rokoch stretávame, je používanie názvov výrobkov pre rastlinné alternatívy mäsa, ktoré odkazujú na vzhľadové vlastnosti výrobku, samozrejme za predpokladu, že sú jasne popísané ako rastlinné, vegetariánske alebo vegánske. Veríme, že názvy ako „vegánsky burger“ alebo „vegánska klobása“ nemôžu spotrebiteľov uvedenie do omylu, a naopak im poskytujú užitočné a cenné informácie o tvare, štruktúre a príprave výrobku.
Čo priniesol značke Garden Gourmet práve končiaci sa aktuálny rok?
Tento rok sme spustili novú globálnu komunikáciu zameranú na chuť a emócie spolu s redizajnom celého portfólia – v regáloch obchodov môžu zákazníci nájsť nové obaly, ktoré sú prehľadnejšie a viditeľnejšie. Okrem toho sme s výrobkom Garden Gourmet Marine-Style Crispy filet získali ocenenie Potravinárskej komory ČR a naša značka sa už po štvrtýkrát v rade stala najdôveryhodnejšou značkou v kategórii Vegánske a vegetariánske potraviny.
A kam kategória rastlinnej stravy smeruje? Čo môžeme v tejto kategórii očakávať za pár rokov?
Spolu s tímom Garden Gourmet neustále pracujeme na inováciách. Chceme sa zameriavať na zeleninové novinky, ktoré si Slováci obľúbili. Na jednu novinku sa zákazníci môžu tešiť už na začiatku budúceho roka. Naším cieľom je tiež postupne fortifikovať portfólio o vitamín B12, ktorý je dôležitý najmä pre ľudí, ktorí striktne dodržiavajú vegánsku či vegetariánsku výživu. Vzhľadom na nedostatok živočíšnych bielkovín totiž musia tento vitamín často nahrádzať. Vďaka nášmu vylepšeniu však tieto skupiny získajú tento esenciálny vitamín skupiny B priamo zo stravy.
V rámci marketingu plánujeme kontinuálne pokračovať v silnej komunikácii založenej na emóciách a chuti. Naším cieľom je do kategórie rastlinnej stravy prilákať nových spotrebiteľov. Ukázať im, že sa nemusia báť označení vegetariánske a vegánske a že tu na nich čakajú produkty, na ktorých si môžu skvele pochutnať. Vďaka nášmu rozsiahlemu portfóliu si postupne budujeme cestu k rôznym spotrebiteľom a príležitostiam. Napríklad, od minulého roku sme aj súčasťou sviatočných stolov, a to vďaka vegánskemu filé, ktoré chutí podobne ako ryba.
Myslíte si, že rastlinné výrobky sú budúcnosťou ďalších generácií – našich detí?
Určite áno. Rastlinná strava má určité benefity, ktoré sú v tomto ohľade pre ďalšie generácie kľúčové. Jednu rovinu predstavuje udržateľnosť s ohľadom na rast populácie, druhú rovinu predstavujú technológie a s nimi spojený pokrok v rastlinnej strave, vďaka ktorému môžeme vytvárať nutrične vyvážené výrobky a možno ich aj obohacovať o dôležité mikronutrienty. Evolúcia založená na technologických možnostiach nám zároveň umožňuje objavovať nové kombinácie a chute.
Kto je Zuzana Charvátová:
V Nestlé pôsobí od roku 2010 v marketingovom oddelení, kde najprv zastávala pozíciu media špecialistky a neskôr prešla na pozíciu brand manažérky v divízii čokoládových tyčiniek. Momentálne pôsobí ako brand manažérka značky Garden Gourmet pre Slovensko a Česko a súčasne ako komunikačná manažérka značky pre CEE.
V roku 2022 úspešne predstavila novinku Garden Gourmet Marine-Style Crispy filet, ktorý je veľmi obľúbeným variantom ako na Slovensku, tak aj v Českej republike. Voľný čas venuje rodine a pobytu v prírode, najmä na záhrade, kde si pestuje vlastné ovocie a zeleninu.
- reklamná správa -