Toto je úžasný príbeh o svetoznámej značke NIKE. Toto je Shoe Dog. Mladý a zvedavý Phil Knight, čerstvý absolvent vysokej školu ekonomickej, si od otca požičal 50 dolárov a založil spoločnosť s jednoduchým poslaním: dovážať z Japonska kvalitné a lacné bežecké topánky.
Predával ich z kufra auta Plymouth Valiant a počas prvého roka 1963 zarobil osemtisíc dolárov hrubého.
Dnes ročný obrat Nike presahuje 30 miliárd dolárov. V ére startupov Knightova spoločnosť predstavuje zlatý štandard. Symbol zasvišťania nie je iba logo, vyjadruje aj ladnosť a veľkosť a stal sa jednou z mála ikon, ktoré okamžite rozpoznajú ľudia v každom kúte sveta.
Vypočujte si AUDIO úryvok.
Z knihy číta Boris Farkaš:
Knight podrobne opisuje mnohé nebezpečenstvá, na ktoré na tejto púti narazil – zdrvujúce neúspechy, nemilosrdnú konkurenciu, nespočetné množstvo skeptikov, nenávistníkov a nepriateľsky naladených bankárov –, ako aj vzrušujúce triumfy a situácie, z ktorých vyviazol iba o vlások.
Predovšetkým si však spomína na počiatočné putá, ktoré sa stali základom Nike: vzťah s bývalým ľahkoatletickým trénerom, prchkým, charizmatickým Billom Bowermanom a s prvými zamestnancami, podivnou zbierkou ľudí, ktorí nezapadali do spoločnosti, bláznivých géniov, z ktorých sa rýchlo stali bratia zbláznení do symbolu zasvišťania.
Využili úchvatnú moc odvážnej vízie a spoločného presvedčenia o tom, že šport vykupuje a transformuje. Spoločne vytvorili značku a kultúru, ktorá zmenila úplne všetko.
Phil Knight, jeden z najvplyvnejších riadiacich manažérov na svete, je zakladateľ spoločnosti Nike, Inc. Ako jej výkonný riaditeľ pôsobil v rokoch 1964 až 2004 a dodnes zastáva funkciu predsedu predstavenstva.
Shoe Dog je skvelý americký príbeh o šťastí, odhodlaní, know-how a čarovných sympatiách medzi hŕstkou excentrických osobností, ktoré spoločne vybudovali značku Nike.
„Ponaučenia Phila Knighta o podnikaní a prekážkach, na ktoré človek naráža, keď chce čosi vytvoriť, majú nevyčísliteľnú hodnotu. Strán, na ktorých som preložil roh, je vskutku neúrekom,“ pochvaľuje si Abraham Verghese, autor bestsellera denníka The New York Times Rez do živého.
Prečítajte si úryvok z knihy Shoe Dog:
„Je tu... ešte jeden návrh,“ pokračoval Woodell.
„Od koho?“
„Skoro ráno mi zavolal Johnson,“ dodal. „Včera večer sa mu podľa všetkého prisnil nový názov.“
Vyvrátil som oči dohora. „Prisnil?“
„Myslí to vážne,“ upozornil ma Woodell.
„Vždy všetko myslí vážne.“
„Vraj sa uprostred noci vzpriamene posadil na posteli a pred očami zbadal názov,“ vysvetlil Woodell.
„Ako znie?“ spýtal som sa a pripravil.
„Nike.“
„Čože?“
„Nike.“
„Hláskuj to.“
„N-I-K-E,“ vyhovel mi Woodell.
Slovo som si zapísal do žltého linajkového bloku.
Grécka bohyňa víťazstva. Akropola. Parthenón. Chrám. Spomenul som si. Krátko. Letmo.
„Už nemáme veľa času,“ naznačil som. „Nike. Falcon. Alebo Dimension Six.“
„Dimension Six neznáša úplne každý.“
„Až na mňa.“
Zamračil sa. „Rozhodnutie je na tebe.“
Nato odišiel. Čmáral som do bloku. Spisoval som zoznamy, prečiarkoval ich. Tik-tak, tik-tak.
Do továrne som musel poslať ďalekopis – okamžite.
Nerád som sa rozhodoval v zhone, no v tých dňoch som robil iba to. Zdvihol som zrak k stropu. Na úvahu o rozličných možnostiach som si doprial ešte dve minúty, potom som vyšiel na chodbu a kráčal k ďalekopisu. Posadil som sa zaň a poskytol som si ďalšie tri minúty.
Zdráhavo som vyťukal správu. Názov novej značky znie...