MOSKVA – Ruský zbrojársky koncern Almaz-Antej tvrdí, že ak malajzijské lietadlo Boeing 777 s 298 ľuďmi na palube skutočne zostrelila raketa vypálená zo samohybného protilietadlového systému Buk, mohol to byť "len Buk-M1, ktorý má (vo výzbroji) len Ukrajina".
Podľa agentúry RIA Novosti to dnes v Moskve na tlačovej konferencii vyhlásil poradca hlavného konštruktéra koncernu Michail Malyševskij. Malyševskij vysvetlil, že po obhliadke vonkajšieho plášťa spadnutého malajzijského lietadla bola vykonaná analýza všetkých typov rakiet, ktoré vyrábali filiálky koncernu, a dospelo sa k záveru, že najpravdepodobnejším použitým typom rakety by mohol byť Buk-M1.
Špecialisti ruského koncernu Almaz-Antej okrem toho stanovili, že havarované civilné lietadlo bolo zostrelené z protilietadlového raketového kompletu. Malyševskij vysvetlil, že o tom svedčia otvory v plášti lietadla, ktoré zodpovedajú konkrétnym typom strely Buk a ich hlaviciam. Riaditeľ koncernu Jan Novikov pred novinármi vysvetlil, že každý z podtypov rakiet Buk je vybavený šrapnelmi preň charakteristického tvaru. "Tento typ rakiet má vo výzbroji ukrajinská armáda, ale nie ruská," upozornil Novikov.
Ruskí odborníci popreli verziu, že stroj mohli zostreliť proruskí povstalci z východu Ukrajiny. "Analýza poukazuje na to, že raketa mohla byť vypálená len z oblasti južnejšie od obce Zaroščenske (ktoré v tom čase kontrolovala ukrajinská armáda, ako poznamenala RIA Novosti)," vyhlásil Malyševskij. Podľa agentúry AP sa však Novikov i Malyševskij vyhli obvineniu Ukrajiny za zostrelenie lietadla. Lietadlo Boeing 777 letiace z Amsterdamu do Kuala Lumpuru sa zrútilo vlani 17. júla počas letu nad východnou Ukrajinou. Zahynulo všetkých 298 ľudí na palube, medzi ktorými bolo aj 85 detí a 15 členov posádky. Väčšina cestujúcich boli Holanďania, preto bolo vyšetrovanie prípadu zverené práve tejto krajine.
Bezprostredne po incidente kyjevské vedenie vinu za letecké nešťastie zvalilo na proruských separatistov, ktorí však tvrdili, že nemajú výzbroj, ktorá by mohla zasiahnuť lietadlo letiace v takej výške. Vlani na jeseň holandskí vyšetrovatelia zverejnili predbežné závery, ku ktorým dospeli. Vyplýva z nich, že lietadlo bolo zasiahnuté viacerými vysokoenergetickými objektmi zvonku. Zdroj týchto objektov sa zatiaľ nepodarilo určiť.