SYDNEY - Väčšina leteckých spoločností nezmenila trasy svojich lietadiel premávajúcim medzi Európu a Áziou, a to aj napriek vypuknutiu konfliktu na východe Ukrajiny. Poukázalo na to štvrtková tragédia malajzijského lietadla, ktoré sa zrútilo na rusko-ukrajinskom pohraničí.
Agentúra Reuters v tejto súvislosti priniesla vlastný prieskum, podľa ktorého však niektoré spoločnosti v záujme bezpečnosti nariadili svojim pilotom vyhnúť sa inkriminovanej oblasti, kde niekoľko mesiacov zúria boje medzi vládnymi silami a povstalcami. Sú medzi nimi okrem iných aj Qantas, Air Berlin, Asiana Airlines či Korean Air Lines. Neprekážali im ani vyššie náklady spôsobená vyššou spotrebou paliva či dlhší čas letu.
Európske letecké kontrolné úrady však začiatkom apríla vydali bezpečnostné odporúčania, aby sa lietadlá vyhli polostrov Krymu. Ukrajinské úrady reagovali nariadením letovej výšky približne 9800 metrov. Stroj Malaysia Airlines letel iba 300 metrov nad ňou. Ukrajina v piatok vzdušný priestor nad svojimi východnými regiónmi úplne uzavrela. Dovtedy ho využívala aj nemecká Lufthansa či ruský Aeroflot. Aerolínie pritom bežne lietajú aj nad oblasťami zmietanými konfliktami, ako je Irak a Afganistan. Dôvodom je, že tamojší militanti spravidla nedisponujú technikou na prípadné zostrelenie civilných lietadiel pohybujúcich sa v obrovských výškach.
Boeing 777 spoločnosti Malaysia Airlines sa zrútil na východe Ukrajiny vo štvrtok. Smrť v ňom našlo 298 ľudí.