Ilustračné foto
BRATISLAVA - Cudzincov na slovenských vysokých školách v minulom akademickom roku opäť mierne pribudlo, v porovnaní so Slovákmi na zahraničných univerzitách je to však stále málo. Kým na Slovensku študovalo vyše 8100 cudzincov, čo je o zhruba 1800 viac ako rok predtým, za hranice odišlo podľa odhadov asi 25.000 Slovákov.
Ministerstvo školstva chce preto podporovať štúdium v cudzom jazyku. Plánuje tiež presadiť, aby sa v cudzom jazyku mohli odovzdávať aj kvalifikačné práce.
Zahraniční študenti tvoria z celkového počtu vysokoškolákov na verejných a súkromných školách 3,6 percenta študentov. Väčšina z nich, a to vyše 4800 prichádza podľa ministerských štatistík z Česka, pričom najviac Čechov študuje diaľkovo na súkromných vysokých školách; nasledujú Grécko, Pakistan, Kuvajt či slovenské enklávy v Srbsku a Rumunsku. Zatiaľ čo zo Slovenska odchádzajú do zahraničia zväčša tí najlepší študenti, viac ako polovica cudzincov si v predchádzajúcom akademickom roku zvolila diaľkové štúdium, dlhodobo kritizované pre nižšiu kvalitu.
Najväčšou rezervou slovenských škôl je podľa odborníkov chýbajúce štúdium v cudzích jazykoch a nezaujímavé programy. Potvrdzuje to aj Výročná správa o stave vysokého školstva, podľa ktorej školy pokračujú vo vytváraní nových programov, zriaďovaní fakúlt či pracovísk napriek úbytku maturantov a "nedostatočnej atraktívnosti pre študentov zo zahraničia".
Prorektor Ján Pekár z najstaršej a najväčšej vysokej školy na Slovensku - Univerzity Komenského v Bratislave tvrdil, že cudzincov sa snažia prilákať najmä učiteľmi, ktorí v mnohých odboroch znesú medzinárodné kritériá. Podiel zahraničných študentov na univerzite bol podľa neho v predchádzajúcom akademickom roku 5,38 percenta zo všetkých poslucháčov, čo je viac ako celoslovenský priemer. Najväčší záujem bol už tradične o medicínu a farmáciu. Rektor Ekonomickej univerzity Rudolf Sivák poznamenal, že záujem cudzincov o štúdium na škole sa postupne zvyšuje. Univerzita podľa neho ponúka štyri ucelené programy a vyše sto predmetov v cudzích jazykoch; zahraniční doktorandi zas môžu napísať a obhájiť záverečnú prácu či absolvovať skúšky v angličtine.
Viacerí odborníci sa však zhodujú, že počet cudzincov je stále nízky. Akreditačná komisia preto začiatkom roka navrhla, aby sa aj počty zahraničných študentov so študijnými pobytmi učiteľov v cudzine zahrnuli do hodnotenia vysokých škôl.
Zahraniční študenti tvoria z celkového počtu vysokoškolákov na verejných a súkromných školách 3,6 percenta študentov. Väčšina z nich, a to vyše 4800 prichádza podľa ministerských štatistík z Česka, pričom najviac Čechov študuje diaľkovo na súkromných vysokých školách; nasledujú Grécko, Pakistan, Kuvajt či slovenské enklávy v Srbsku a Rumunsku. Zatiaľ čo zo Slovenska odchádzajú do zahraničia zväčša tí najlepší študenti, viac ako polovica cudzincov si v predchádzajúcom akademickom roku zvolila diaľkové štúdium, dlhodobo kritizované pre nižšiu kvalitu.
Najväčšou rezervou slovenských škôl je podľa odborníkov chýbajúce štúdium v cudzích jazykoch a nezaujímavé programy. Potvrdzuje to aj Výročná správa o stave vysokého školstva, podľa ktorej školy pokračujú vo vytváraní nových programov, zriaďovaní fakúlt či pracovísk napriek úbytku maturantov a "nedostatočnej atraktívnosti pre študentov zo zahraničia".
Prorektor Ján Pekár z najstaršej a najväčšej vysokej školy na Slovensku - Univerzity Komenského v Bratislave tvrdil, že cudzincov sa snažia prilákať najmä učiteľmi, ktorí v mnohých odboroch znesú medzinárodné kritériá. Podiel zahraničných študentov na univerzite bol podľa neho v predchádzajúcom akademickom roku 5,38 percenta zo všetkých poslucháčov, čo je viac ako celoslovenský priemer. Najväčší záujem bol už tradične o medicínu a farmáciu. Rektor Ekonomickej univerzity Rudolf Sivák poznamenal, že záujem cudzincov o štúdium na škole sa postupne zvyšuje. Univerzita podľa neho ponúka štyri ucelené programy a vyše sto predmetov v cudzích jazykoch; zahraniční doktorandi zas môžu napísať a obhájiť záverečnú prácu či absolvovať skúšky v angličtine.
Viacerí odborníci sa však zhodujú, že počet cudzincov je stále nízky. Akreditačná komisia preto začiatkom roka navrhla, aby sa aj počty zahraničných študentov so študijnými pobytmi učiteľov v cudzine zahrnuli do hodnotenia vysokých škôl.