BRATISLAVA - Spoplatnite štúdium na vysokých školách, radí Slovensku profesor ekonómie Richard Vedder z americkej Ohio University.
Podľa profesora majú v USA napriek školnému prístup k vzdelaniu i ľudia zo sociálne slabších vrstiev. V školnom vidí Vedder istú prevenciu voči korupcii. "Nie je problém s korupciou na univerzitách, ktoré sú drahé, tendenčne sa môže objaviť korupcia na lacnejších školách," tvrdí profesor zo skúsenosti v USA. Marian Tupý z Cato Institute vo Washingtone pripomína, že americké školy nie sú odkázané na úplatky. Úspešní absolventi im často z vďaky odkazujú časť majetku a finančne ich podporujú aj počas svojho života. "Univerzitám nestojí za to pokaziť si dobré meno, keby tam prepukol korupčný škandál, z dlhodobého hľadiska by sa ľudia prestali zapisovať na túto univerzitu a firmy by prestali zamestnávať týchto absolventov," hovorí Tupý.
Vedder neodporúča Slovensku zvyšovať počet študentov na vysokých školách, aby sa tak ako v USA nestalo, že priveľa absolventov univerzít pracuje na pozíciách, ktoré si nevyžadujú vysokú kvalifikáciu. Americký expert si myslí, že Slovensko by malo decentralizovať školstvo a podporiť vznik súkromných vysokých škôl, ktoré budú chcieť mať zisk. "Stále tu pretrváva sovietsky model," kritizuje. Podnikanie vo vzdelávaní hodnotí pozitívne, pretože trh najlepšie určuje riešenia. "Trhové hospodárstvo do istej miery funguje aj v rámci amerických univerzít, potrebujete sa k tomu modelu priblížiť," nazdáva sa Vedder.
Poplatky za vzdelanie na najlacnejších školách predstavujú ročne 4 000 až 5 000 dolárov, za najdrahšie univerzity platia poslucháči aj 25-tisíc amerických dolárov za rok. Vďaka pôžičkám si univerzitné vzdelanie financujú dve tretiny Američanov. Študenti, ktorí si na školné požičajú od federálnej vlády, musia podľa profesora zaplatiť úrok štyri percentá, od komerčnej banky si požičiavajú za osempercentný úrok. Vedder priznáva, že federálne pôžičky nepriniesli krajine všetky očakávané pozitíva. "Dnes v porovnaní so situáciou spred 40 rokov máme nižšie percento študentov z chudobnejších pomerov," konštatuje Vedder. Negatívne vníma, že systém umožňuje univerzitám zvyšovať školné, takže väčšina peňazí nekončí v rukách študentov, ale škôl.