BRATISLAVA - Štát dostal nečakanú ponuku od Interblue Group Europe, ktorá sa hlási k nástupníctvu po zaniknutej "garážovej“ firme z USA, píše v dnešnom vydaní denník Hospodárske noviny.
Hovorkyňa ministerstva životného prostredia Jana Kaplanová HN potvrdila, že list dostali, nič však nemení na postoji rezortu - firmu ako nástupcu neuznávajú, nepreukázala sa žiadnymi dokumentmi. "Ministerstvo životného prostredia nepovažuje Interblue Group Europe za svojho obchodného partnera.“ Nové Interblue však oponuje, že nástupníctvo je legálne - svoje nároky je pripravené hájiť aj na súde.
Podľa bývalého projektového manažéra pôvodnej Interblue Group Rastislava Bilasa má švajčiarska Interblue právo postupovať tak, ako avizuje. Zrušenie celej transakcie je podľa neho jedno z najlepších riešení. Práve túto možnosť ponúkal ministerstvu v máji 2009 aj on - ešte ako zástupca americkej firmy. Exminister Ján Chrbet zo SNS tento návrh prezentoval premiérovi, ten ministra následne dal odvolať. Podľa Bilasa je aj po zmene majiteľov Interblue možnosť zrušiť zmluvu reálna, píšu HN. A to aj napriek tomu, že slovenské emisie skončili v Japonsku. "Odišli Japoncom, ale nikdy ich nepoužili, nikdy ich nezapočítali. Majú ich na nejakom pomyselnom účte,“ tvrdí Bilas. Podľa neho sú pre japonské firmy, ktoré za tonu "našich“ emisií zaplatili 8,2 eura - čiže firma zarobila takmer 48 miliónov eur na ich predaji, nepoužiteľné. "Pokiaľ nie sú uznané zelené projekty, sú pre nich bezcenné.“ Zelené projekty (program zatepľovania) neuznala ešte americká firma, s tou novou sa o projektoch odmieta baviť minister. "Oni vrátia emisie, ministerstvo vráti peniaze a my vrátime peniaze Japonsku, normálne sa zruší celý obchod, je to východisko,“ skonštatoval Bilas.