Robert Fico (Zdroj: SITA)
BRATISLAVA – Premiér Robert Fico ako aj ďalší slovenskí politici reagovali na výroky maďarského prezidenta Lászlóa Sólyoma nekompetentne, nešťastne komentovali odbornú a nie politickú tému, myslí si hovorca Okrúhleho stola Maďarov na Slovensku Kálmán Petöcz.
Sólyomove vyjadrenia, podľa ktorého by sa maďarská menšina v Srbsku, Rumunsku a na Slovensku mala učiť štátny jazyk týchto krajín ako cudzí jazyk, považuje Fico za útok na integritu Slovenska a zasahovanie do vnútorných záležitostí krajín.
“Dialóg by mal byť založený na argumentoch, nie na urážkach,” povedal dnes na tlačovej besede Petöcz. Pripomína, že materinský jazyk má každý človek iba jeden, z čoho sa prirodzene odvíja osvojovanie si ďalších jazykov. Za nešťastné považuje, ak sa minister školstva Ján Mikolaj začína vyhrážať kontrolami a inšpekciami na školách s vyučovacím jazykom maďarským, pričom nie sú jasné odborné kritériá kontrol.
Predseda Zväzu maďarských pedagógov László Pék vyslovil presvedčenie, že slovenský premiér reagoval na slová maďarského prezidenta hystericky. Mikolajov návrh na inšpekcie v školách s vyučovacím jazykom maďarským chápe ako začiatok predvolebnej kampane Slovenskej národnej strany. Podľa neho minister v rezorte štyri roky predovšetkým improvizoval, o čom svedčia nie najkvalitnejšie právne normy. Pék pripúšťa, že žiaci na školách s vyučovacím jazykom maďarským neovládajú dokonale slovenčinu, podobne ako dokonale nezvládajú matematiku či fyziku.
Riaditeľ základnej školy v Dunajskej Strede Sándor Fibi vraví, že vyučovanie slovenčiny je problematické už 40 rokov. Za najväčší problém považuje, že učitelia síce musia ovládať gramatiku a všetko ostatné, ale učiteľov nikto neučí, ako slovenský jazyk vyučovať. Upozorňuje, že maďarčina je úplne odlišným jazykom ako slovenčina, napríklad slovenčina rozlišuje tri rody a maďarčina rody nepozná. Z hľadiska metód výučby preto slovenčinu treba na maďarských školách vyučovať formami výučby cudzích jazykov, lebo jednoducho pre žiakov po stránke výučby ide o cudzí jazyk, odlišný od materinského. Pék zdôrazňuje, že školy s vyučovacím jazykom maďarským kladú na vyučovanie slovenčiny veľký dôraz a má prioritné postavenie. Školy potrebujú podľa neho hlavne pokoj, dôveru, didaktické pomôcky a finančné prostriedky. Pre čo najlepšie výsledky sú triedy pri výučbe slovenčiny rozdelené, čo znamená, že na učiteľa pripadá maximálne desať až 12 žiakov.
“Dialóg by mal byť založený na argumentoch, nie na urážkach,” povedal dnes na tlačovej besede Petöcz. Pripomína, že materinský jazyk má každý človek iba jeden, z čoho sa prirodzene odvíja osvojovanie si ďalších jazykov. Za nešťastné považuje, ak sa minister školstva Ján Mikolaj začína vyhrážať kontrolami a inšpekciami na školách s vyučovacím jazykom maďarským, pričom nie sú jasné odborné kritériá kontrol.
Predseda Zväzu maďarských pedagógov László Pék vyslovil presvedčenie, že slovenský premiér reagoval na slová maďarského prezidenta hystericky. Mikolajov návrh na inšpekcie v školách s vyučovacím jazykom maďarským chápe ako začiatok predvolebnej kampane Slovenskej národnej strany. Podľa neho minister v rezorte štyri roky predovšetkým improvizoval, o čom svedčia nie najkvalitnejšie právne normy. Pék pripúšťa, že žiaci na školách s vyučovacím jazykom maďarským neovládajú dokonale slovenčinu, podobne ako dokonale nezvládajú matematiku či fyziku.
Riaditeľ základnej školy v Dunajskej Strede Sándor Fibi vraví, že vyučovanie slovenčiny je problematické už 40 rokov. Za najväčší problém považuje, že učitelia síce musia ovládať gramatiku a všetko ostatné, ale učiteľov nikto neučí, ako slovenský jazyk vyučovať. Upozorňuje, že maďarčina je úplne odlišným jazykom ako slovenčina, napríklad slovenčina rozlišuje tri rody a maďarčina rody nepozná. Z hľadiska metód výučby preto slovenčinu treba na maďarských školách vyučovať formami výučby cudzích jazykov, lebo jednoducho pre žiakov po stránke výučby ide o cudzí jazyk, odlišný od materinského. Pék zdôrazňuje, že školy s vyučovacím jazykom maďarským kladú na vyučovanie slovenčiny veľký dôraz a má prioritné postavenie. Školy potrebujú podľa neho hlavne pokoj, dôveru, didaktické pomôcky a finančné prostriedky. Pre čo najlepšie výsledky sú triedy pri výučbe slovenčiny rozdelené, čo znamená, že na učiteľa pripadá maximálne desať až 12 žiakov.