BANSKÁ ŠTIAVNICA - Pracovné nohavice, košeľa a jedlo. To bola odmena za budovanie železničnej trate do Banskej Štiavnice, spomínali dnes brigádnici, vďaka ktorým vznikla. V súčasnosti by už podľa nich niečo také možné nebolo, no po druhej svetovej vojne sa do budovania zapojilo viac než 47.000 dobrovoľníkov zo Slovenska, Česka, ale napríklad aj Rakúska a Francúzska.
Od spustenia trate do prevádzky uplynie na budúci piatok presne 60 rokov. "To bola úžasná atmosféra. Ja som bol predseda organizácie zväzu mládeže na gymnáziu v Šahách a nás sa hlásilo toľko, že sme nemohli všetkých zobrať," spomínal Zvolenčan Ján Gubčol. "Mne vtedy päť mesiacov chýbalo do 16 rokov, dobýjal som sa, aby ma zobrali predčasne," tvrdil ďalší bývalý brigádnik Ján Beránek z Lučenca.
V Banskej Štiavnici sa dnes na spomienkových oslavách stretlo takmer 50 účastníkov stavby. Organizátori pre pamätníkov prichystali vyhliadkovú jazdu parným vlakom. Mladosť im mohli pripomenúť napríklad viaceré zastávky, kde dobrovoľníci v montérkach predvádzali scénky zo života niekdajších brigádnikov Trate mládeže. Nechýbala ani výstava dobových fotografií a článkov, premietali sa filmy, medzi inými napríklad dokument "Oceľová cesta".
Trať s dĺžkou necelých 21 kilometrov, ktorá sa vinie z údolia Hrona do kopcov Štiavnice, stavali bez výraznejšej pomoci strojov iba s krompáčmi a lopatami poldruha roka. Trasa prekonala viac než dvestometrové prevýšenie. Brigádnici sa na stavbe striedali po mesačných intervaloch. "Dneska, keď už je všetko komercia a kšefty, by sa už mládež takto podchytiť nedala," tvrdil Gubčol.
Aj keď bola stavba trate v záverečnej fáze poznačená nastupujúcim komunistickým režimom, väčšina účastníkov na ňu spomína rada. "Ideológia na začiatku nebola. Zaujímavé napríklad bolo, že na začiatku sa oslovovali brat a sestra a až na konci roka 1948 súdruh a súdružka," doplnil jeden z organizátorov dnešného stretnutia Svätopluk Mikyta.
Dnešná spomienková akcia by sa však zrejme niesla v smutnejšej atmosfére, ak by na trati pretrvávala situácia z prvej polovice roka 2003. Na niekoľko mesiacov bola totiž v tomto čase premávka vlakov zastavená. Neskôr sa však obnovila a v súčasnosti jazdia spoje vlaku označovaného Štiavnická Anča medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou v pracovnom týždni sedemkrát denne.