BRATISLAVA - Ministerstvo hospodárstva chce ďalších 33,2 milióna eur na vyplácanie príspevku na nákup nového osobného auta výmenou za likvidáciu staršieho vozidla, pretože vyčlenený balík sa zrejme zanedlho minie. Vláda dnes prerušila rokovanie o požiadavke na ďalšiu sumu peňazí na návrh ministerstva financií, ktoré chce najskôr vyhodnotiť doterajšie fungovanie schémy.
"Potrebujeme istý čas, aby sme si zhodnotili prínosy a zápory tohto opatrenia. Najviac nás samozrejme zaujíma výber DPH z predaných automobilov," povedal novinárom po rokovaní kabinetu štátny tajomník ministerstva financií Peter Kažimír. Úrad ministra Jána Počiatka zaujíma podľa neho napríklad aj štruktúra veku zošrotovaných vozidiel.
Ministerstvo hospodárstva sprístupnilo motoristom šrotovné od 9. marca ako jedno z opatrení proti dopadom svetovej hospodárskej krízy. Podľa skoršieho vyjadrenia premiéra Roberta Fica vláda v prípade úspechu schémy zváži poskytnutie ďalšej sumy peňazí.
"Z našich poznatkov jednoznačne vyplýva, že šrotovné bolo efektívne a dokonca bolo aj bonitné pre štátny rozpočet," tvrdil dnes pred novinármi minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek. Celkový prínos pre štátne financie z rozdielu medzi vyplatenou dotáciou a výškou prijatej dane z pridanej hodnoty z predaných nových áut a správnych poplatkov by mohol podľa neho dosiahnuť 4,8 milióna eur (144,6 milióna korún).
Štátna dotácia vo výške 33,2 milióna eur mala vystačiť na zošrotovanie a kúpu 22.130 vozidiel. O príspevok najviac vo výške 1500 eur (asi 45.000 Sk) na jedno vozidlo do utorka popoludnia prejavilo záujem odovzdaním auta na zošrotovanie viac ako 17.300 ľudí. Peniaze sa tak pri zachovaní súčasného záujmu motoristov podľa ministerstva hospodárstva minú už tento štvrtok.
Do pondelka si motoristi kúpili alebo záväzne objednali v rámci šrotovacej schémy 5840 vozidiel, príspevok mohli získať pri cene auta do 25.000 eur (753.150 Sk) s daňou z pridanej hodnoty. Začiatkom roka sa predaj automobilov na Slovensku, podobne ako aj v ďalších krajinách pre dopady krízy prepadol. Na šrotovné si môžu nárokovať motoristi vrátane podnikateľov, ktorí si nechajú zlikvidovať najmenej desať rokov staré vozidlo výmenou za kúpu nového auta.
Kritici zavedenia šrotovného upozorňovali na to, že príspevok podporí skôr dovoz áut zo zahraničia. Tri slovenské automobilky, ktoré pre krízu upravili výrobný program a pracovný čas, totiž väčšinu produkcie vyvážajú. O ďalšom osude šrotovného by mala začiatkom budúceho týždňa rokovať Rada pre hospodársku krízu, ktorá pred niekoľkými týždňami odporučila systém zaviesť. "Tam sa nastavia buď nové kontúry alebo sa potvrdí existujúci stav," poznamenal Jahnátek. Vláda by sa podľa neho mala k téme vrátiť zrejme na budúci týždeň.