DOLNÝ KUBÍN - Výstavbu rýchlostnej cesty R3 na Orave možno ukončia do roku 2014, výnimkou sa však môže stať úsek cez Dolný Kubín. Zatiaľ sa totiž nepodarilo vybrať trasu, ktorou povedie cesta cez mesto. Hrozí tak podobný scenár ako pri výstavbe diaľnice v Považskej Bystrici, ktorú v minulosti skomplikovali obdobné spory.
Novinárom to dnes povedal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma. Kubínska samospráva však upozornila, že problémy s trasou sa snaží riešiť.
"Najväčší problém máme s trasovaním R3 cez Dolný Kubín, kde sú zatiaľ navrhnuté tri trasy. Tento proces je z nášho pohľadu pomerne dosť dlhý. Apeloval som na primátora, aby spolu s mestským zastupiteľstvom prijali také rozhodnutia, ktoré pomôžu dynamizácii prípravy tejto stavby," povedal Choma.
Nevylúčil, že sa môže zopakovať situácia ako pri výstavbe diaľnice v Považskej Bystrici, kde sa pre nejasnosti ohľadne výberu trasy cez mesto začiatok prác odkladal. V súčasnosti už výstavba beží, posledný nedokončený diaľničný úsek medzi Bratislavou a Žilinou by mal byť hotový na budúci rok.
Niektorí občania Považskej Bystrice sa snažili presadiť tunelový variant, ktorý by bol podľa nich šetrnejší k životnému prostrediu. V meste sa však napokon stavia estakáda, proti ktorej sa miestni občianski aktivisti neúspešne bránili i na súde. Kubínskemu primátorovi Ivanovi Budiakovi sa však prirovnanie k situácii v Považskej Bystrici nepozdávalo.
Podľa neho má samospráva záujem problém s trasou cez mesto čo najrýchlejšie vyriešiť. Snaží sa však presadiť iný variant, než sa pozdáva NDS. Podľa Budiaka trasa, ktorú preferuje samospráva, by viedla ďaleko od bytových zón. Toto riešenie by však zrejme bolo aj finančne náročnejšie.
Celková dĺžka rýchlostnej cesty R3, ktorá má zlepšiť spojenie medzi Poľskom a Maďarskom cez Oravu a Turiec smerom na Žiar nad Hronom a Šahy, by v budúcnosti mala dosiahnuť takmer 260 kilometrov.