BRATISLAVA - Stavebné práce zamerané na rozšírenie preťaženej diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou na tri jazdné pruhy v oboch smeroch majú začať v máji tohto roku a ukončené by mali byť v máji roku 2010. Pôjde však len o dočasné riešenie na zvýšenie dopravnej priepustnosti na mimoriadne frekventovanom diaľničnom úseku.
Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. Igor Choma o tom vo štvrtok informoval zástupcov médií. Stavebné náklady na dočasné rozšírenie diaľnice do roku 2010 majú podľa neho predstavovať 1,1 mld. Sk (36,5 mil. €) a budú financované zo štátneho rozpočtu. "Úplná rekonštrukcia diaľnice začne pravdepodobne v roku 2011, kedy dôjde k dobudovaniu aj telesa diaľnice, aby bol komfortný trojpruh v zmysle všetkých predpisov a príslušných noriem, vrátane odstavného pruhu. Zároveň sa budú budovať dve dvojpruhové jednosmerné komunikácie na každej strane diaľnice. Po úplnom ukončení rekonštrukcie aj križovatiek a mostov ponad diaľnicu budeme mať k dispozícii kompletnú komfortnú šesťpruhovú diaľnicu s ďalšími pruhmi," povedal ďalej Choma s tým, že vlastne pôjde o desaťpruhovú komunikáciu. V rokoch 2013 a 2014, keď bude diaľničný úsek úplne rozšírený a zmodernizovaný, by mal byť pripravený aj na zvýšenú dopravnú záťaž.
Počas prác bude obmedzená rýchlosť premávky zhruba na 80 kilometrov za hodinu aj kvôli zúženiu jazdných pruhov, motoristi však budú môcť využívať stále dva pásy v oboch smeroch. Žiadny z úsekov, ktorý sa bude realizovať v dvoch etapách, nebude podľa Chomu dlhší ako 5 kilometrov. Na celom úseku od Bratislavy až po Trnavu sa bude pracovať vždy na štyroch úsekoch, ale nie za sebou, aby doprava bola čo najmenej komplikovaná. Rozšírený diaľničný úsek z Bratislavy po Trnavu by mal podľa Chomu uspokojiť nároky zvyšujúcej sa dopravnej záťaže dosahujúcej v roku 2007 na tomto úseku 45 tis. až 52 tis. vozidiel denne. Vlani sa dopravná zaťaženosť na spomínanom úseku zvýšila už na okolo 55 tis. vozidiel za deň, cez víkendy predstavovala približne 35 tis. áut za 24 hodín. Terajší mierny pokles počtu vozidiel na úseku podľa Chomu súvisí pravdepodobne s hospodárskou krízou.
"Pri príchode do Bratislavy sa tretí pruh bude prirodzene napájať na odbočku Vajnory. Z tohto hľadiska nehrozia kolízie. V rámci strategických riešení diaľnice po príchode do Bratislavy sa zaoberáme možnosťami, ako ináč riešiť diaľnicu," dodal Choma. Spomínaný diaľničný úsek totiž už v súčasnosti má nedostatky pokiaľ ide o intenzitu dopravy. NDS perspektívne uvažuje aj o stavbe diaľničného tunela popod celú Bratislavu, čo by výrazne odľahčilo dopravu v hlavnom meste. Zatiaľ to však podľa riaditeľa diaľničiarov nie je otázka najbližšej budúcnosti. Štúdia o statike Prístavného mosta v Bratislave ukázala, že na ňom zatiaľ nie je možné rozšírenie dopravy na šesť pruhov. Napriek tomu NDS pokračuje v príprave úpravy statiky Prístavného mosta tak, aby aj na ňom mohli byť jazdné pruhy rozšírené.
V rámci prípravy na rozšírenie úseku D1 Bratislava - Trnava bude sanácia spevnenej krajnice diaľnice realizovaná od 14. marca do konca apríla tohto roku. Tieto práce budú vykonávané v pracovných aj víkendových dňoch s výnimkou veľkonočných sviatkov. Oprava vozovky vonkajšieho jazdného pruhu bude realizovaná cez víkendy, a to po ukončení piatkovej dopravnej špičky až do začatia popoludňajšej nedeľnej špičky. Počas prvej etapy rekonštrukcie zameranej na dočasné rozšírenie úseku D1 od 2. mája tohto roku do konca apríla 2010 bude doprava obmedzená uzavretím vnútorného jazdného pruhu na oboch pásoch diaľnice. Aby boli zachované dva jazdné pruhy v každom smere, pre dopravu sa využije vybudovaná spevnená krajnica. S výstavbou protihlukových stien sa počíta až počas úplnej rekonštrukcie úseku D1 v druhej etape prác. Počas prác sa uskutoční generálna oprava jedného jazdného pásu, kedy bude terajší asfaltový povrch nahradený cementobetónovou vrstvou, ktorá je trvácnejšia a odolnejšia voči vonkajším vplyvom. Bude postavený aj kolektor ako zberná komunikácia pre priľahlé obce, mestá a priemyselné oblasti. Zároveň bude slúžiť ako alternatívna trasa odklonu v prípade akejkoľvek udalosti znemožňujúcej prejazd vozidiel na diaľnici.
Počas prác bude obmedzená rýchlosť premávky zhruba na 80 kilometrov za hodinu aj kvôli zúženiu jazdných pruhov, motoristi však budú môcť využívať stále dva pásy v oboch smeroch. Žiadny z úsekov, ktorý sa bude realizovať v dvoch etapách, nebude podľa Chomu dlhší ako 5 kilometrov. Na celom úseku od Bratislavy až po Trnavu sa bude pracovať vždy na štyroch úsekoch, ale nie za sebou, aby doprava bola čo najmenej komplikovaná. Rozšírený diaľničný úsek z Bratislavy po Trnavu by mal podľa Chomu uspokojiť nároky zvyšujúcej sa dopravnej záťaže dosahujúcej v roku 2007 na tomto úseku 45 tis. až 52 tis. vozidiel denne. Vlani sa dopravná zaťaženosť na spomínanom úseku zvýšila už na okolo 55 tis. vozidiel za deň, cez víkendy predstavovala približne 35 tis. áut za 24 hodín. Terajší mierny pokles počtu vozidiel na úseku podľa Chomu súvisí pravdepodobne s hospodárskou krízou.
"Pri príchode do Bratislavy sa tretí pruh bude prirodzene napájať na odbočku Vajnory. Z tohto hľadiska nehrozia kolízie. V rámci strategických riešení diaľnice po príchode do Bratislavy sa zaoberáme možnosťami, ako ináč riešiť diaľnicu," dodal Choma. Spomínaný diaľničný úsek totiž už v súčasnosti má nedostatky pokiaľ ide o intenzitu dopravy. NDS perspektívne uvažuje aj o stavbe diaľničného tunela popod celú Bratislavu, čo by výrazne odľahčilo dopravu v hlavnom meste. Zatiaľ to však podľa riaditeľa diaľničiarov nie je otázka najbližšej budúcnosti. Štúdia o statike Prístavného mosta v Bratislave ukázala, že na ňom zatiaľ nie je možné rozšírenie dopravy na šesť pruhov. Napriek tomu NDS pokračuje v príprave úpravy statiky Prístavného mosta tak, aby aj na ňom mohli byť jazdné pruhy rozšírené.
V rámci prípravy na rozšírenie úseku D1 Bratislava - Trnava bude sanácia spevnenej krajnice diaľnice realizovaná od 14. marca do konca apríla tohto roku. Tieto práce budú vykonávané v pracovných aj víkendových dňoch s výnimkou veľkonočných sviatkov. Oprava vozovky vonkajšieho jazdného pruhu bude realizovaná cez víkendy, a to po ukončení piatkovej dopravnej špičky až do začatia popoludňajšej nedeľnej špičky. Počas prvej etapy rekonštrukcie zameranej na dočasné rozšírenie úseku D1 od 2. mája tohto roku do konca apríla 2010 bude doprava obmedzená uzavretím vnútorného jazdného pruhu na oboch pásoch diaľnice. Aby boli zachované dva jazdné pruhy v každom smere, pre dopravu sa využije vybudovaná spevnená krajnica. S výstavbou protihlukových stien sa počíta až počas úplnej rekonštrukcie úseku D1 v druhej etape prác. Počas prác sa uskutoční generálna oprava jedného jazdného pásu, kedy bude terajší asfaltový povrch nahradený cementobetónovou vrstvou, ktorá je trvácnejšia a odolnejšia voči vonkajším vplyvom. Bude postavený aj kolektor ako zberná komunikácia pre priľahlé obce, mestá a priemyselné oblasti. Zároveň bude slúžiť ako alternatívna trasa odklonu v prípade akejkoľvek udalosti znemožňujúcej prejazd vozidiel na diaľnici.