ČADCA - Diaľnicu a rýchlostnú cestu, ktorá cez Kysuce zabezpečí spojenie Slovenska s Poľskom a Českom, zrejme dokončia najneskôr v roku 2013. Novinárom to dnes po stretnutí so zástupcami samospráv kysuckých miest a obcí povedal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma.
Naznačil, že v tomto regióne spôsobujú značné problémy nejasnosti vo vlastníckych vzťahoch ohľadne pozemkov, ktoré by mohli byť potrebné i pre výstavbu diaľnice.
"NDS pokračuje v príprave úsekov diaľnice D3. Niekde máme rozpracovanú dokumentáciu pre stavebné povolenie, máme vydané viacmenej všetky územné rozhodnutia. Predpoklad je taký, že v roku 2010 a 2011 všetky úseky pôjdu do realizácie s termínom ukončenia 2012, 2013," poznamenal Choma. Motoristi zatiaľ môžu využívať úsek medzi Hričovským Podhradím a Žilinou-Strážovom. Náklady na výstavbu diaľnice s dĺžkou viac než 60 kilometrov Choma zatiaľ nespresnil.
Na diaľnicu nadviaže asi dvojkilometrová rýchlostná cesta, ktorá zlepší spojenie medzi Slovenskom a Českom. "Pri rýchlostnej ceste R5 do konca tohto roka musí prebehnúť posudzovanie dopadov na životné prostredie. Výstavba je naplánovaná na začiatok roku 2011. Výstavba potrvá maximálne rok a pol," dodal Choma. Zároveň upozornil na nejasnosti vo vlastníckych vzťahoch ohľadne pozemkov na Kysuciach, ktoré by mohli skomplikovať i výstavbu diaľnice.
Podľa neho niektorí ľudia užívajú aj celé generácie pozemok, o ktorom si myslia, že im patrí. Na úradoch sa však napokon ukáže, že pôda nie je v ich vlastníctve a pozemok, na ktorý majú v skutočnosti nárok, užíva na inom meste zasa niekto iný. "Vyzval som starostov, aby informovali svojich občanov, aby si tieto veci dali do poriadku," uviedol Choma.
Predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár naznačil, že dokončenie diaľnice a rýchlostnej cesty je dôležité pre investorov na severe Slovenska. Zabezpečí napríklad zlepšenie spojenia medzi automobilkami KIA pri Žiline a Hyundai na Morave, ktoré spolupracujú. Diaľnica a rýchlostná cesta tiež odbremení viacero kysuckých obcí od zhustenej premávky, ktorú komplikujú hlavne kamióny.
"D3 je pre nás dôležitá, lebo Skalité sa začína stavať tranzitom pre kamiónovú dopravu. Cesta, ktorá tam je, nie je stavaná na to, aby tam nákladné autá mohli jazdiť," povedala starostka prihraničnej obce Skalité Andrea Šimurdová. Upozornila, že cez obec v priebehu niekoľkých hodín prejdú desiatky kamiónov, ktorých vodiči často nedodržiavajú povolenú rýchlosť a ohrozujú chodcov.
Aj starosta neďalekého Svrčinovca Juraj Strýček sa teší predovšetkým na odklonenie kamiónovej dopravy z obce, ktorá zápasí s dlhotrvajúcimi zápchami. NDS pokračuje i vo výstavbe diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Vláda Roberta Fica chce dokončiť diaľničné spojenie medzi týmito mestami, s výnimkou technicky náročných úsekov s tunelmi, do konca roka 2010.
Budovanie niektorých ciest by mali urýchliť takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty). Stavby by mali byť financované zo súkromných peňazí, štát by ich následne dlhodobo splácal.