BRATISLAVA - Tender na výstavbu a prevádzku celkovo 75-kilometrov severnej časti diaľnice D1 za súkromné peniaze vyhralo konzorcium, v ktorom sa združili aj slovenské firmy Doprastav a Váhostav. Novinárom to po rokovaní vlády oznámil minister dopravy Ľubomír Vážny.
Štát rozbehol tri súťaže na projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty), zabezpečenie ich financovania však komplikuje sťažený prístup k peniazom pre globálnu finančnú a hospodársku kríza.
Víťaz súťaže dostal prednosť pred zoskupením, ktoré vytvorila francúzska firma Vinci Consessions so švédskou spoločnosťou Skanska. "Momentálne môžu byť uplatnené revízne postupy," poznamenal Vážny. V prípade, že sa neúspešný uchádzač voči rozhodnutiu neodvolá, ministerstvo vyzve víťaza na rokovania o podpise koncesnej zmluvy, dodal.
Vo vybranom konzorciu sa Doprastav a Váhostav-SK spojili s francúzskymi spoločnosťami Bouygues Travaux Publics a Colas, maďarskou Intertoll-Europe a portugalskou Mota-Engil. Víťaz súťaže ponúkol cenu 3,3 miliardy eur (99,4 miliardy Sk), neúspešná skupina firiem 4,1 miliardy eur (123,5 miliardy Sk), povedal minister v televízii TA3. Pôvodne sa do súťaže na stavbu a prevádzku ciest v Žilinskom a Prešovskom kraji prihlásilo šesť uchádzačov, vo finále zostali dvaja.
Vláda Roberta Fica chce prostredníctvom PPP projektov postaviť v krajine asi 150 kilometrov ciest a do roku 2010 prepojiť diaľnicou Bratislavu s Košicami s výnimkou niektorých úsekov s tunelmi. Tie mali byť dobudované do roku 2012. "V kontexte finančnej krízy (...) je ťažšie naplniť tento prísľub. Finančná kríza nám trochu zviazala ruky z hľadiska času," priznal Vážny. Pri PPP projektoch investor postaví diaľnice za súkromné peniaze, štát mu investíciu neskôr dlhodobo spláca.
PPP projekty by údajne mohli podporiť ekonomický rast krajiny, ktorý výrazne spomalí hospodárska kríza. Tá zhoršila dostupnosť financií na budovanie ciest. "Sú určité problémy na bankovom trhu. Nevidím momentálne taký problém, ktorý by nám lámal väzy," tvrdil Vážny. Minister sa spolieha aj na podporu Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD) a Európskej investičnej banky (EIB).
Za súkromné peniaze sa má postaviť aj zhruba 50 kilometrov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami spoločne s obchvatom Banskej Bystrice. V tendri na stavbu týchto ciest uspelo konzorcium zložené z francúzskej firmy Vinci Concessions a holandskej spoločnosti ABN Amro Highway. PPP projekty chce vláda využiť aj pre výstavbu časti D1 s tunelmi v okolí Žiliny a Martina.