Bratislava - Diaľničné buldozéry môžu od októbra vstupovať do záhrad a na polia bez dohody s vlastníkmi v ďalších častiach Slovenska. Majitelia polí a lúk v blízkosti budúcich diaľnic na Kysuciach, Spiši či hornej Nitre sa musia mať na pozore.
Upozorňuje na to v dnešnom vydaní denník Pravda. Štát totiž rozšíril zoznam diaľnic, kde môže stavať na hrane ústavných práv ľudí a postupovať „mimoriadne a zrýchlene“ o ďalšie úseky v dĺžke 290 kilometrov. Stalo sa to nenápadne za niekoľko minút pri schvaľovaní úplne iného zákona Roberta Kaliňáka - o bezpečnosti premávky.
Poslanci v balíku zmien napríklad o tom, že netreba mať celoročne zimné pneumatiky, rozšírili „mimoriadne opatrenia pre výstavbu," konštatuje denník. "Vieme o tom, že na Ústavnom súde SR je podnet pre tento postup. Ak však chceme pokročiť v stavaní diaľnic pre slovenské regióny, je potrebné rozšírenie zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach aj na ďalšie úseky,“ uviedol minister dopravy Ľubomír Vážny.
Na základe schváleného pozmeňujúceho návrhu budú môcť od októbra buldozéry stavebných firiem stavať aj bez dohody s vlastníkom pôdy v ďalších šiestich regiónoch, napríklad na diaľnici D3 zo Žiliny cez Kysuce do Čiech. Mimoriadny postup môže diaľničná spoločnosť využiť aj pri stavaní diaľnice za Jánovcami na ceste do Prešova. Do mimoriadneho režimu sa dostala rýchlostná cesta z Trenčína do Prievidze, obchvat Bratislavy alebo dve úplné nové priority vlády - rýchlostné cesty, z Nitry do Topoľčian a z Banskej Bystrice do Ružomberka.
„Nie je jasné, prečo sa mimoriadne opatrenia rozširujú na stavanie tam, kde je na realizáciu ešte dosť času. A prečo ako pravidlo použiť na ďalších cestách zákon, ktorý výrazne uberá z práv občana majiteľa pôdy a, naopak, posilňuje postavenie štátu. Na mnohých zo schválených úsekov štát môže postupovať úplne korektne, mimo režimu mimoriadnych opatrení,“ uviedol pre Pravdu Richard Drutarovský, ktorý stojí na čele občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie. Podľa Drutarovského je rozšírenie nekoncepčné. „Vláde zrejme vôbec nejde o prioritu - o rýchle spojenie východu so západom dobrou diaľnicou, ale ide jej o spustenie čo najviac úsekov diaľnic na Slovensku a zazmluvnenie ich stavania s firmami,“ doplnil.
Vláda Roberta Fica presadila zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach vlani. Minister Ľubomír Vážny vtedy tvrdil, „že zákon sa bude používať len na tých úsekoch, ktoré sa budú stavať cez verejno-súkromné partnerstvá, teda cez PPP projekty“. Išlo o 157 kilometrov na dvoch trasách z hlavného mesta - do Zvolena a Košíc.
Pri jeho presadzovaní totiž premiér a minister Vážny zdôvodňovali takýto postup na hrane s ústavou preto, že ide len o mimoriadne opatrenia, potrebné na to, aby sa mohli dokončiť najdôležitejšie diaľničné ťahy. Minister Vážny sa už po niekoľkých mesiacoch pokúšal rozšíriť takýto postup na ďalšie cesty. Keď však nápad a novelu zákona zverejnil pred pár týždňami, vyvolal znova búrku odporu občianskych združení, pripomína Pravda.
Poslanci v balíku zmien napríklad o tom, že netreba mať celoročne zimné pneumatiky, rozšírili „mimoriadne opatrenia pre výstavbu," konštatuje denník. "Vieme o tom, že na Ústavnom súde SR je podnet pre tento postup. Ak však chceme pokročiť v stavaní diaľnic pre slovenské regióny, je potrebné rozšírenie zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach aj na ďalšie úseky,“ uviedol minister dopravy Ľubomír Vážny.
Na základe schváleného pozmeňujúceho návrhu budú môcť od októbra buldozéry stavebných firiem stavať aj bez dohody s vlastníkom pôdy v ďalších šiestich regiónoch, napríklad na diaľnici D3 zo Žiliny cez Kysuce do Čiech. Mimoriadny postup môže diaľničná spoločnosť využiť aj pri stavaní diaľnice za Jánovcami na ceste do Prešova. Do mimoriadneho režimu sa dostala rýchlostná cesta z Trenčína do Prievidze, obchvat Bratislavy alebo dve úplné nové priority vlády - rýchlostné cesty, z Nitry do Topoľčian a z Banskej Bystrice do Ružomberka.
„Nie je jasné, prečo sa mimoriadne opatrenia rozširujú na stavanie tam, kde je na realizáciu ešte dosť času. A prečo ako pravidlo použiť na ďalších cestách zákon, ktorý výrazne uberá z práv občana majiteľa pôdy a, naopak, posilňuje postavenie štátu. Na mnohých zo schválených úsekov štát môže postupovať úplne korektne, mimo režimu mimoriadnych opatrení,“ uviedol pre Pravdu Richard Drutarovský, ktorý stojí na čele občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie. Podľa Drutarovského je rozšírenie nekoncepčné. „Vláde zrejme vôbec nejde o prioritu - o rýchle spojenie východu so západom dobrou diaľnicou, ale ide jej o spustenie čo najviac úsekov diaľnic na Slovensku a zazmluvnenie ich stavania s firmami,“ doplnil.
Vláda Roberta Fica presadila zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach vlani. Minister Ľubomír Vážny vtedy tvrdil, „že zákon sa bude používať len na tých úsekoch, ktoré sa budú stavať cez verejno-súkromné partnerstvá, teda cez PPP projekty“. Išlo o 157 kilometrov na dvoch trasách z hlavného mesta - do Zvolena a Košíc.
Pri jeho presadzovaní totiž premiér a minister Vážny zdôvodňovali takýto postup na hrane s ústavou preto, že ide len o mimoriadne opatrenia, potrebné na to, aby sa mohli dokončiť najdôležitejšie diaľničné ťahy. Minister Vážny sa už po niekoľkých mesiacoch pokúšal rozšíriť takýto postup na ďalšie cesty. Keď však nápad a novelu zákona zverejnil pred pár týždňami, vyvolal znova búrku odporu občianskych združení, pripomína Pravda.