BRATISLAVA - Vytvorenie rómskej národnostnej školy v obci Rakúsy by neprispelo k inklúzii rómskych detí do majority, ale len konzervovalo doterajšie segregované vzdelávanie. Skonštatovali to zástupcovia mimovládnych organizácií, ktorí v otvorenej výzve žiadajú ministra školstva Tomáša Druckera (Hlas-SD) zastaviť projekt. Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVM) SR v reakcii upozornilo, že v spolupráci so samosprávou sa snaží napraviť súčasný nevyhovujúci stav vo vzdelávaní v obci, ktoré je plne segregované.
Signatári poukazujú na to, že žiadny zo strategických dokumentov neuvádza národnostné školy ako jednu z foriem desegregačných opatrení, neexistuje ani písomná požiadavka rodičov na zriadenie takejto školy. Samotní rodičia rómskych detí navyše podľa signatárov uprednostňujú vzdelávanie v slovenskom jazyku. "Zamýšľaným krokom však nebudú mať na výber medzi rómskou národnostnou školou a rovnako dostupnou školou so slovenským vyučovacím jazykom. V konečnom dôsledku je tu teda riziko, že rómsku národnostnú školu budú deti navštevovať kvôli komplikovanej dostupnosti inej školy a nie preto, že si ju vybrali," zdôraznili v otvorenej výzve.
archívne video
Národnostná škola preto podľa nich nevyrieši problém segregovaného vzdelávania, ku ktorému došlo v minulosti odlivom nerómskych detí z obce, z takmer 80 percent obývanej Rómami. "Pre začleňovanie je dôležitý kontakt s majoritnými deťmi, čo sa však nedeje dnes a nebude sa diať ani v prípade zriadenia rómskej národnostnej školy. Preto nie je možné hovoriť o inkluzívnom opatrení," dodali podpísaní pod výzvou mimovládnych združení. Ministerstvo žiadajú, aby tento pilotný projekt zastavilo. "Naopak, vyzývame Vás, aby ste participatívne spolu s expertmi pripravili a predstavili účinné kroky vedúce k reálnej desegregácii a inklúzii," dodali.
Rezort školstva podáva pomocnú ruku
Rezort školstva upozornil, že podáva pomocnú ruku v projekte, iniciovanom samotnou obcou, ktorá v súčasnosti nemá dostatočné kapacity na zabezpečenie výchovy a vzdelávania miestnych detí. Zdôraznil zároveň, že k výučbe v novom formáte má prísť postupne, najskôr od školského roku 2025/26. Postupný prechod má zabrániť chybám a problémom. "Do procesu plánujeme zapojiť široké spektrum aktérov, vrátane rôznych neziskových organizácií poskytujúcich podporu pre inovatívne školy. Prvé participatívne stretnutie je zvolané už na mesiac august," dodalo ministerstvo.
Uistilo, že bude zabezpečený aj výber medzi výučbou s využívaním rómskeho jazyka a výučbou bez využívania rómskeho jazyka. "Rodičia budú mať plnohodnotný výber medzi rôznymi vyučovacími jazykmi, pričom základným problémom je práve to, že tento výber dnes zabezpečený nie je," zdôraznilo ministerstvo.
Rezort zároveň vyhlásil, že podpora vzniku národnostnej školy nie je náhradou systematických opatrení, ktoré realizuje v oblasti boja proti segregácii vo vzdelávaní. "Podpora vzniku rómskeho národnostného školstva má potenciál mierne prispievať k tomuto úsiliu, a to zabezpečením kvalitnejšieho vzdelávania pre deti v ich materinskom jazyku," dodáva rezort. Vytvorenie pilotnej rómskej národnostnej školy v obci Rakúsy má byť výsledkom spolupráce MŠVVM, obce Rakúsy, Prešovskej univerzity v Prešove a Asociácie škôl s vyučovaním rómskeho jazyka. Rezort školstva podpísal so spomenutými účastníkmi memorandum. Projekt podľa ministerstva predstavuje významný krok k podpore skvalitnenia rómskeho národnostného školstva na Slovensku.