BRATISLAVA - V súčasnej dobe je čoraz ťažšie uniknúť pokusom o phishing, keďže sú stále viac sofistikovanejšie. Na obete útočia prostredníctvom e-mailu, SMS alebo sociálnych médií. Môžu zneužiť nielen vaše osobné údaje, ale môžete prísť aj o svoje životné úspory. Mobilný operátor Orange preto prináša niekoľko rád, ako sa nestať obeťou podvodov, ktoré na nás číhajú na každom rohu.
archívne video
„Phishing“ je technika, ktorú používajú hackeri na zhromažďovanie dôverných údajov o vás bez vášho povolenia. Orange upozorňuje, že podvodníci si podvodníci vymyslia núdzovú situáciu, hrozbu alebo nezvyčajnú situáciu. Môžu predstierať, že sú vašou bankou, oficiálnou organizáciou, mobilným operátorom alebo webom elektronického obchodu a požiadať o osobné informácie, ako sú heslá, údaje k platbe, identitu, profesionálne údaje a podobne. Ide v súčasnosti o jeden z najpoužívanejších druhov podvodu.
Prvá vlna phishingu prišla prostredníctvom odosielania podvodných e-mailov, kde obeť neúmyselne klikla na škodlivý odkaz a bola presmerovaná na falošnú webovú stránku. Techniky phishingu sa vyvíjajú a zahŕňajú posielanie textových správ („smishing“) a falošné telefónne hovory („vising“). Hackeri zdokonaľujú svoje útoky aj začlenením algoritmov AI, aby boli ich správy realistickejšie alebo dokonca sfalšovali hlasy ľudí, ktorým obete dôverujú.
4 indície, ktoré pomôžu odhaliť podvod
1. V správe je naliehavosť (zablokovaný bankový účet), možnosť finančnej odmeny (vrátenie peňazí, výhra a pod.) alebo falošná kampaň súvisiaca s aktuálnymi udalosťami (prírodná katastrofa, vojna, tragédia a pod.).
2. Nespoznávate e-mailovú adresu/telefónne číslo odosielateľa alebo sa meno nezhoduje s adresou URL odkazov, na ktoré sa má kliknúť, alebo s adresou stránky presmerovania.
3. Správa vás žiada o zdieľanie dôverných údajov e-mailom alebo SMS (používateľské meno, heslo, číslo kreditnej karty .a pod.), čo by žiadna legitímna organizácia neurobila.
4. Správa obsahuje pravopisné chyby alebo výrazy, ktoré sú pre banku alebo úradnú firmu neobvyklé.
Ako reagovať na podvod
Ak ste dostali podvodný e-mail alebo textovú správu, existuje niekoľko jednoduchých krokov, pomocou ktorých môžete bezpečne reagovať. Prvým je, že odosielateľovi nebudete odpovedať, nebudete klikať na odkazy a otvárať prílohy. Ideálne je presunúť správu do spamovej schránky alebo ju odstrániť.
Ak ste sa stali obeťou phishingu alebo si myslíte, že vaše údaje mohli byť zneužíté, treba okamžite zmeniť heslo, pri ktorom máte podozrenie, že ste ho podvodníci získali. V takomto prípade je tiež preventívne potrebné zmeniť si heslo aj na iných účtoch, ak ste používali rovnaké. Ak ste poskytli bankové údaje, je potrebné ihneď kontaktovať banku, aby platobnú kartu deaktivovali.
Týmito krokmi sa to však nekončí a je potrebné nahlásiť pokusy o phishing na políciu a podať sťažnosť. Tým, že o tom hovoríte a upozorňujete príslušné orgány, pomáhate v boji proti phishingovým podvodom.