BRATISLAVA - Testek zverejnil štatistiky z technických kontrol vozidiel za minulý rok. Trend zvyšovania počtu kontrol neutícha. Vozidlá majú stále najväčší problém s tým istým, no pribudli nové detailné chyby.
Testek je kontrolným orgánom a inšpekčnou službou pre stanice technickej kontroly na Slovensku. Každoročne zverejňuje štatistiky okrem iného aj z činnosti staníc technickej kontroly. Zo štatistík vyplýva jednoznačné: vozidlá majú najväčšie problémy s tým istým – s brzdami. No za minulý rok medzi veľmi časté chyby vyskočili aj dve novinky.
Brzdy osobných i nákladných vozidiel sú najväčším problémom kvôli ktorým sa kontrolované vozidlá stávajú dočasne spôsobilé alebo nespôsobilé na premávku a ich stav vyžaduje opravu a ďalšiu kontrolu. Z vyše 1,3 milióna technických kontrol bolo 86,7 % úspešných. Takmer 12% vozidiel bolo pre vážne a nebezpečné chyby vyhodnotených ako dočasne spôsobilých a 1,3% vozidiel vyhodnotili technici ako nespôsobilých na ďalšiu premávku na cestách. Vyše polovica všetkých zistených závažných chýb sa týkala bŕzd.
Najväčším problémom sú stále brzdy
Brzdy vozidiel buď nebrzdili rovnomerne, alebo neboli dostatočne účinné, prípadne na jednom z kolies nefungovala parkovacia brzda, či vykazovali iné chyby. Druhým najčastejším problémom boli svetlá. Majitelia vozidiel si pred STK najčastejšie jednoducho nevšimli, že im nesvieti časť brzdových, obrysových, alebo stretávacích svetiel. Častou chybou boli tiež čiastočne alebo úplne neosvetlené tabuľky evidenčných čísel, či nesprávny sklon stretávacích svetlometov. Kým opravy chýb bŕzd môžu stáť aj stovky eur, správne nastavenie svetiel, či funkčnosť všetkých svetiel sú zbytočné chyby, ktorých oprava pri väčšine áut stojí doslova pár eur. Stačí si tak mnohokrát auto aspoň opticky pred STK skontrolovať a vodiči nebudú nútení opakovať STK.
Novinkou roku 2023 sú tieto chyby
Novinkou pre rok 2023 sú chyby airbagov. Ako uvádza Testek, nejde ani tak o náhly problém zlyhávania airbagov ako o fakt, že od minulého roka majú technici povinnosť fotiť a ukladať do systému prístrojové štíty vozidiel – svietiaca kontrolka chyby airbagu, či nefunkčná kontrolka airbagu je potom problém, ktorý treba riešiť.
Po problémoch s brzdami (50,3%) a so svetlami (24%) nasledujú chyby podvozku a príslušenstva (7,6%), chyby ostatného vybavenia (5,8%), chyby náprav, zavesenia kolies a pneumatík (5,2%), či chyby výhľadu z vozidla (2,64%). Vo výpočte chýb sa tiež väčšmi prejavili chyby na výrobných štítkoch, keďže aj tu sa zaviedlo foto-dokumentovanie (1,9%). Chyby znečistenia životného prostredia (únik kvapalín, nadmerná hlučnosť...) tvorili len 1,4% chýb.