BRATISLAVA - Na pozadí prezidentského súboja, ktorý sa odohrá už v marci, sa zatiaľ menej nápadne rozbieha aj ďalšia predvolebná kampaň a to k júnovým voľbám do Európskeho parlamentu. Transparency International Slovensko (TIS) sa pozrelo na aktuálnu transparentnosť strán, ktoré chcú zabojovať o miesta v europarlamente. Nie všetci robia tak, ako by mali.
V TIS spustili aj podstránku volby.transparency.sk/euro2024 k monitoringu eurovolieb. Transparentné účty k eurovoľbám si dosiaľ založilo päť parlamentných strán, ktoré na ne poslali dovedna približne 1,84 milióna eur. Najväčšie výdavky (83-tisíc eur) priebežne vykazuje mimoparlamentná Republika.
Kampaň k eurovoľbám bude vo výsledku podľa TIS násobne väčšia ako prezidentská. "Kým do zápolenia o post hlavy štátu vložia podľa nášho odhadu kandidáti spolu do dvoch miliónov eur, súboj o europoslanecké mandáty môže stáť aj trojnásobne viac," uvádza mimovládka.
V roku 2019 podľa nej minuli strany na svoju eurovolebnú prezentáciu dokopy 4,9 milióna eur, tentokrát by však výdavky mohli prekonať hranicu šiestich miliónov. Strany na ňu môžu minúť najviac tri milióny eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Vyplýva to zo zákona o volebnej kampani.
Kampane začínajú v uliciach aj na internete
Oficiálne kampaň vo februári začalo Progresívne Slovensko, ktoré už má v uliciach aj bilbordy. "V marci sa k hnutiu pridajú aj strany Slovensko, SaS a Republika, ktoré už tiež uhradili zálohy za marcové outdoorové kampane," uvádza TIS.
archívne video
Beží tiež už aj kampaň na internete – napríklad Smer-SD dosiaľ do sponzoringu na sociálnej sieti Facebook investoval necelých 4-tisíc eur. SNS zatiaľ na transparentom účte nemá zverejnené výdavky, no za to jej pribúdajú centové príspevky s ironickými odkazmi.
Označovanie reklamy
Strany majú okrem povinných transparentných účtov aj povinnosť označovať svoju predvolebnú reklamu. "Viaceré tak zatiaľ dôsledne nerobia, za čo by im mala hroziť aj pokuta. Oznámenie o objednávateľovi sme nezaregistrovali napríklad na bilbordoch PS ,Nemôžu mať všetko´, ktoré by už mali byť súčasťou eurokampane," tvrdí TIS. Na toto tvrdenie zareagovalo samotné PS s vysvetlením, že neoznačená outdoorová kampaň bola vyvesená ešte pred začiatkom volebnej kampane. Preto sa z pohľadu hnutia na nich nevzťahovala povinnosť označiť politickú reklamu.
TIS však dodáva, že PS sponzorované statusy na sociálnej označuje dôsledne, na rozdiel napríklad od Smeru-SD. Strana opäť neumiestňuje povinné oznámenia pod svoje sponzorované statusy, povinnosť ignoroval aj v nedávnych parlamentných voľbách, podotýka TIS.
"Zaznamenali sme aj sponzorované statusy KDH, vrátane toho, v ktorom kresťanskí demokrati oznamujú, že ich kandidátku do eurovolieb povedie Miriam Lexmann. Tieto výdavky by malo hnutie evidovať aj na svojom transparentnom účte k eurovoľbám, ktorý však zatiaľ nemajú zverejnený," konštatuje TIS.
Čo určuje zákon
Voľby do EP budú na Slovensku 8. júna. Slováci budú voliť 15 europoslancov na päťročné volebné obdobie. Podľa legislatívy sa kampaň začína dňom vyhlásenia termínu volieb v zbierke zákonov a končí sa 48 hodín predo dňom konania volieb. "Do limitu nákladov politickej strany sa započítava aj rozdiel medzi cenou daru alebo iného bezodplatného plnenia uvedenou v zmluve a cenou obvyklou a náklady na propagáciu politickej strany, ktoré politická strana vynaložila v čase začínajúcom 180 dní predo dňom vyhlásenia volieb," píše sa v zákone.
Finančné prostriedky určené na kampaň musí kandidát viesť na osobitnom účte v banke. Údaje na účte musia byť nepretržite prístupné tretím osobám a musia zobrazovať prehľad platobných transakcií. Na osobitný účet musia byť vložené peniaze výlučne prevodom z iného účtu. Výpisy z účtu musí kandidát uchovávať päť rokov od ich vydania.
O použití prostriedkov na kampaň musí strana viesť osobitnú evidenciu na účely volebnej kampane. Strany majú tiež povinnosť vyhotovovať záverečnú správu o nákladoch na kampaň. Doručiť ju musia Ministerstvu vnútra SR najneskôr v 30. deň po vykonaní volieb v listinnej aj elektronickej podobe. Rezort ju následne zverejní aj na svojom webe.
Prvé predbežné výsledky volieb budú v nedeľu 9. júna
V nedeľu 9. júna večer EP v bruselskom sídle pripraví "volebnú noc", počas ktorej budú médiá mapovať prvé predbežné a potom aj oficiálne výsledky zo všetkých členských krajín. Ich výsledky sa premietnu do zloženia politických skupín v poradí už 10. zákonodarného zboru EÚ pre obdobie 2024 - 2029.
Špeciálna webová stránka bude od 1. marca zhromažďovať všetky informácie a podklady súvisiace s eurovoľbami. Fungovať bude do konca septembra a mala by byť dostupná vo všetkých 23 úradných jazykoch EÚ.