BRATISLAVA - S kúpou nového auta sa spájajú aj dlhé hodiny strávené na úradoch, pred ktorými si svoju peňaženku musíte naplniť až do prasknutia. Dôvodom sú registračné poplatky, ktorých výška dokázala zaskočiť aj ostrieľaných autičkárov. Všetky poplatky spojené s registráciou vášho nového tátoša sú stanovené na základe jasne daných pravidiel. Tie už v najbližších dňoch čaká zásadná zmena, ktorá poteší najmä milovníkov inovácií, ekológie či moderných aut. Nová legislatíva však zaskočí milovníkov starších kúskov, no aj vodičov, ktorí si potrpia na pekelný výkon.
archívne video:
Do hry už onedlho vstúpi nová legislatíva, podľa ktorej si za registráciu starších a výkonnejších aut poriadne priplatíte. Dôvod na radosť však môžu mať ľudia, ktorí sa odhodlávali ku kúpe nových a ekologickejších kúskov. Tí si po novom za registráciu auta zaplatia výrazne menej. Dôležitým faktorom pri výpočte ceny registračného poplatku bude aj ekologický vplyv vozidla, nový zákon tak bude hrať aj v prospech elektromobilov či plug in hybridov.
Po schválení novej legislatívy ešte v marci tohto roka si zákon prešiel nemalými úpravami. Kritikom sa nepozdával najmä fakt, že pri niektorých starších a výkonnejších kúskoch sa pôvodná cena registrácie vyšplhala na takú úroveň, ktorá prevýšila dokonca aj trhovú cenu samotného vozidla. V dôsledku kritiky sa výpočet sadzby výrazne upravil a v novom šate vstupuje do platnosti už v sobotu 1. júla.
Za výkon sa bude priplácať: Registrácia auta vás môže vyjsť poriadne draho
Nové sadzby, ktorých cieľom je aj zvyšovanie ekologickej úrovne vozového parku slovenských občanov sa budú vypočítavať podľa výkonu motora, prihliadať sa však bude aj na ekologický koeficient. Ten je postavený na systéme tzv. euronormy Euro 1-6, ktorá na papieri definuje ekologickú záťaž vozidla na životné prostredie v závislosti od typu pohonu a roku výroby.
Výnimkou sú vozidlá, ktorých jediným zdrojom pohonu je elektrina, za registráciu elektromobilu sa pri registrácii vozidla uhradí poplatok len 33€. V ostatných prípadoch bude cena registrácie vozidla vypočítaná vynásobením sadzby za výkon s emisným koeficientom (emisnou normou). V prípade, ak sa rozhodnete registrovať auto s výkonom 220 kW v emisnej norme Euro 1 (vyrobené do 31. 12. 1996) si za registráciu vášho tátoša zaplatíte 1000€ (1000€ x koeficient Euro 1).
Ak sa však rozhodnete pre kúpu novšieho auta, ktoré spĺňa podmienky normy Euro 6d a výkon vášho nového tátoša sa súčasne pohybuje okolo 100 kW, sadza bude výrazne nižšie. Pri výkone 100kW je sadzba na úrovni 120 €, ktorá sa následne vynásobí koeficientom 0,40 (Euro 6d).
V takom prípade by ste si za registráciu vozidla zaplatili len 48€. Je potrebné pripomenúť aj fakt, že sadzba má minimálnu hodnotu 33€. To znamená, že aj s menej výkonným autom, ktoré spĺňa najprísnejšiu euronormu sa sadzba nedokáže posunúť pod hranicu tohto minimálneho poplatku.