BRATISLAVA - V politickom súboji to už tak býva. Ak niekde váš stranícky šéf vystúpi, buď osobne alebo telefonicky mu vyjadríte podporu a spokojnosť s jeho výkonom. Moderná doba si však vyžaduje moderné kampaňovanie, len sa zdá, že členovia SASKY to miestami až prehnali. Sulíkov víkendový duel s Ficom si viacerí dali do statusov ako výborne zvládnutý politický súboj a celá situácia už vyzerala tak okato, že si to všimli aj konkurenti z OĽaNO, ktorí sa im otvorene vysmiali. Aj politológovia mali svoj pohľad na tento hustý štýl podpory.
archívne video
Zničil ho, vytrel s ním podlahu, totálne ho zrušil a podobné statusy
Treba povedať, že bezprostredne po konci debaty sa na sociálnej sieti začali hromadne objavovať statusy SASkárov o tom, ako si Sulík poradil s Ficom a všetci ho chválili, niektorí dokonca len skopírovali obsah statusov od ostatných a celá situácia začala vyzerať až strojene.
Kampaňová stratégia?
Ťažko povedať, kde je pes zakopaný, no už v minulosti sme písali o tom, že sulíkovci v poslednej dobe pomerne husto zahlcujú priestor na sociálnych sieťach jednoduchými statusmi "na prvú". SASKA pritom nedávno zmenila aj svojho marketéra, po čom došlo k zmene názvu strany a tiež ku zmene grafiky. Očividne prišlo aj k zmene filozofie vedenia kampane na sociálnej sietí, keďže jej štýl sa až nápadne ponáša na ten, ktorý využíval v kampani v Česku Andrej Babiš za asistencie Mareka Prchala, ktorý teraz vedie kampaň SASKY.
Výsmech od OĽaNO a svedkovia Sulíkovi
Až očividné a repetitívne statusy členov SASKY si všimli dokonca aj u bývalých koaličných partnerov v OĽaNO a priatelia. Tí označili tieto statusy za tvorbu "svedkov Sulíkových" a otvorene sa im vysmievajú.
Čo na to politológovia?
Na nadpriemernú reakciu členov SASKY po diskusii Fico-Sulík sme sa pýtali aj politológov. Radoslav Štefančík odpovedal ako prvý. "Statusy členov SaS mi prídu ako niekedy svojho času rozdávanie lístočkov Andrejom Kolesíkom členom Smeru, aby vedeli, ako hlasovať. Zrejme aj SaS má vo svojich radoch svojho Kolesíka, ktorý im hovorí, čo majú vešať na sociálne siete. V každom prípade si viem predstaviť, že takto nejako fungujú trolie farmy, ktoré ovplyvňujú verejnú mienku vo vzťahu Slovenska k Ruskej federácii. Len ostáva veriť, že za tieto prihlúple rady SaS neplatí svojmu reklamnému mágovi z Českej republiky. Nepredpokladám, že konali nezávisle a úplne sami od seba sa rozhodli, že budú pochlebovať svojmu straníckemu šéfovi. Miesta na kandidátke sú predsa už dávno určené," myslí si Štefančík.
Nedá sa vylúčiť, že ide o kolektívnu akciu
Juraj Marušiak ako ďalší politológ síce diskusiu nesledoval, no tento štýl podpory tiež okomentoval po svojom. "Televízne diskusie nezvyknem sledovať, takže som nesledoval ani túto. V každom prípade však viem, že na sociálnych sieťach sa vždy formujú tábory fanúšikov, ktorí po každej takejto diskusii tvrdia, ako "ich" politik "vyškolil" politika z druhého tábora. Myslím, že ak takéto aktivity vznikali ako individuálne iniciatívy, osobitne v predvolebnom období sa nedá vylúčiť, že to prerastá do kolektívnej akcie, možno aj s podporou fake profilov. Aj rôzne optimistické statusy sú totiž súčasťou mobilizácie vlastného elektorátu, utvrdzovanie "skalných" v ich názoroch a napokon aj nástrojom na získavanie voličov nerozhodných, resp. voličov z opačného tábora," myslí si politológ.
Nedeľná diskusia Fica so Sulíkom nevybočovala z rámcov
Na to, či bol Sulík voči Ficovi skutočne taký úspešný, odpovedal aj tretí politológ Michal Cirner. "Diskusia bola úplne štandardná, výkon pána Sulíka bol primeraný jeho úrovni, v ničom tá debata nevybočovala z rámca mnohých ďalších debát, ktoré som videl s pánom Sulíkom. Pán Fico tiež diskutoval jeho štýlom, ktorý je v poslednom čase trochu agresívnejší a expresívnejší, ale nič, na čo by divák nebol zvyknutý," opisuje Cirner, podľa ktorého sú s veľkou pravdepodobnosťou množstvá podporných statusov najnovšia politická stratégia SASKY.