BRATISLAVA – Omikron vlna prináša nové a nové poznatky o koronavíruse. Súčasný variant je mimoriadne infekčný a zdoláva aj už vybudovanú imunitu po prekonaní či očkovaní. Okrem toho sa však čoraz viac objavujú prípady, kedy ľuďom vyšiel nepresný výsledok PCR testu. Čo je dôvodom takýchto problémov?
Testovanie je v súčasnosti témou číslo jeden. Môže za to vlna variantu omikron, ktorý u nás spôsobuje masové šírenie. Nákaza okrem toho spôsobuje aj to, že sa vedia nakaziť aj tí, čo už koronavírus prekonali, prípadne sa zaočkovali, aj posilňovacou dávkou. Aj z toho dôvodu sú v súčasnosti laboratória, ktoré vyhodnocujú PCR testy, na hranici svojich kapacít.
Archívne VIDEO Testovanie zamestnancov už nebude povinné, informoval Sulík: Vláda schválila aj balík opatrení
Aj keď si mnohí myslia, že výsledok môže byť len negatívny alebo pozitívny, tisíckam Slovákov prišiel aj iný výsledok – a ten odkazoval na to, že vzorka, ktorú im v testovacom centre odobrali, bola nepresná. Podľa NCZI bolo do 3. februára zaslaných podobných výsledkov celkovo viac ako 7-tisíc. Informoval o tom portál hnonline.
V prípade, ak niekomu takýto výsledok príde, je automaticky daný človek objednaný na ďalší PCR test. Podľa štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne v prípade, ak sa takýto prípad stane a je potrebné vyšetrenie opakovať, môžu byť za tým viaceré dôvody. A to alebo došlo k chybe pri odbere vzorky, prípadne bola vzorka odobratá súpravou nekompatibilnou s technológiou PCR. Okrem toho sa nedá vylúčiť ani chyba v samotnom laboratóriu, ktoré PCR testy vyhodnocuje. „V takýchto prípadoch však ide o chyby na strane poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, čiže zdravotná starostlivosť bola poskytnutá nesprávne,“ podotkla VšZP.
Problémom však je, že nesprávne poskytnutú zdravotnú statostlivosť nemôžu poisťovne hradiť z verejného zdravotného poistenia. A to pre súčasnú úpravu legislatívy. Inými slovami – ak by sa nahlásil chybný výsledok, opakované PCR testovanie by poisťovňa neuhradila. Avšak, v minulom roku sa údajne takýto prípad nestal, aj keď NCZI eviduje tisícky nepresných výsledkov. Dôvodom však môže byť fakt, že zdravotná poisťovňa zrejme nevie rozlíšiť, z akého dôvodu sa testovanie opakuje. Rovnaké stanovisko potvrdili aj dve súkromné poisťovne – Dôvera a Union. „Preplácame dva testy za 30 dní pri podozrení na ochorenie, ak však je výsledok testu pozitívny, tak hradíme aj viac ako dvakrát (podľa indikácie lekára),“ vysvetlili z Dôvery.
Nateraz však nie je jasné, ktoré laboratórium posiela pacientom nepresné výsledky PCR testu. NCZI odkazuje, že vzhľadom na zákon podliehajú informácie laboratórií k dôverným štatistickým údajom, a preto bližšie informácie nemôže poskytnúť. Avšak, na Slovensku máme dve veľké laboratória, ktoré vyhodnocujú výsledky PCR testov. Ide o Medirex a Unilabs. Šéf druhej spomenutej spoločnosti Peter Lednický tvrdí, že takýto výsledok nedoručujú. „Každá vzorka je vyšetrená, pričom výsledok môže byť pozitívny, alebo negatívny, uvádzame aj CT/CP hodnotu (vírusovú nálož),“ deklaroval. Naopak, spoločnosť Medirex sa k celej veci nevyjadrila.