Pilotná kabína MiGu 29, pred ktorým sa minister obrany Jaroslav Baška zhovára s novinármi po tom, ako na leteckej základni Sliač odovzdal tieto stíhacie stroje spolu s vrtuľníkom Mi-17. (Zdroj: SITA)
SLIAČ - Slovenská armáda má k dispozícii 12 zmodernizovaných nadzvukových stíhačiek MiG-29. Posledné z nich dnes minister obrany Jaroslav Baška slávnostne odovzdal na leteckej základni Sliač do operačného používania ozbrojeným silám.
Dve z lietadiel sú dvojmiestne cvičné MiG-29 UBS, desať je jednomiestnych bojových MiG-29 AS. Modernizáciou, ktorá spočívala hlavne v zlepšení komunikačného systému a nainštalovaní nového navigačného systému, sa zabezpečila kompatibilita ich systémov s prostriedkami Severoatlantickej aliancie. Prístroje ako rýchlomer či výškomer prešli z metrickej sústavy na anglosaské miery, čo pre pilotov znamenalo najväčšiu psychologickú zmenu pri riadení stíhačiek.
Modernizácia priniesla tiež úplnú zmenu systému údržby a prevádzky lietadiel na bezgenerálkovú prevádzku. Stíhačky budú po každom lete pomocou senzorov a diagnostického systému vyhodnocované a poškodené agregáty sa budú priebežne vymieňať. Zmodernizované stíhačky sú teoreticky schopné prevádzky až do rokov 2035 – 2040.
Ako uviedol náčelník Generálneho štábu OS SR Ľubomír Bulík, 12 stíhačiek zatiaľ postačuje na plnenie operačných úloh armády na národnej aj medzinárodnej úrovni, s modernizáciou ďalších sa preto v najbližšej budúcnosti nepočíta. Podľa národného riaditeľa pre vyzbrojovanie Ministerstva obrany SR Stanislava Szaba bolo od spustenia modernizácie stíhačiek MiG-29 v roku 2004 doposiaľ na tento účel preinvestovaných 1,6 miliardy korún.
Pripomenul, že termín prevádzky zmodernizovaných MiG-ov do roku 2040 je len teoretický, podľa reálnych predpokladov by takto zmodernizované lietadlá mohli byť v operačnom nasadení 10 až 15 rokov.„Momentálne neuvažujeme o ďalšej modernizácii lietadiel MiG-29, počítame ale s dokončením modernizácie vrtuľníkov Mi-17,“ uviedol Szabo. Zmodernizované majú byť štyri vrtuľníky Leteckej pátracej a záchrannej služby (LPZS) OS SR.
Modernizáciou už prešiel prvý zo štyroch vrtuľníkov Mi-17. Má vybavenie na nočné videnie, termovíziu, pátrací a vyhľadávací rádiokompas, palubný žeriav, prístroje s anglosaskými mierami. V dobe mieru budú zmodernizované vrtuľníky vykonávať pátraciu a záchrannú službu nielen pre armádu, ale aj pre Integrovaný záchranný systém SR. Určené sú na vyhľadávanie a záchranu osôb v núdzi, nasadenie pri živelných pohromách, vzdušnú prepravu osôb a materiálov, prepravu ranených, vykonávanie výsadkov a na lety optického prieskumu.
Modernizácia priniesla tiež úplnú zmenu systému údržby a prevádzky lietadiel na bezgenerálkovú prevádzku. Stíhačky budú po každom lete pomocou senzorov a diagnostického systému vyhodnocované a poškodené agregáty sa budú priebežne vymieňať. Zmodernizované stíhačky sú teoreticky schopné prevádzky až do rokov 2035 – 2040.
Ako uviedol náčelník Generálneho štábu OS SR Ľubomír Bulík, 12 stíhačiek zatiaľ postačuje na plnenie operačných úloh armády na národnej aj medzinárodnej úrovni, s modernizáciou ďalších sa preto v najbližšej budúcnosti nepočíta. Podľa národného riaditeľa pre vyzbrojovanie Ministerstva obrany SR Stanislava Szaba bolo od spustenia modernizácie stíhačiek MiG-29 v roku 2004 doposiaľ na tento účel preinvestovaných 1,6 miliardy korún.
Pripomenul, že termín prevádzky zmodernizovaných MiG-ov do roku 2040 je len teoretický, podľa reálnych predpokladov by takto zmodernizované lietadlá mohli byť v operačnom nasadení 10 až 15 rokov.„Momentálne neuvažujeme o ďalšej modernizácii lietadiel MiG-29, počítame ale s dokončením modernizácie vrtuľníkov Mi-17,“ uviedol Szabo. Zmodernizované majú byť štyri vrtuľníky Leteckej pátracej a záchrannej služby (LPZS) OS SR.
Modernizáciou už prešiel prvý zo štyroch vrtuľníkov Mi-17. Má vybavenie na nočné videnie, termovíziu, pátrací a vyhľadávací rádiokompas, palubný žeriav, prístroje s anglosaskými mierami. V dobe mieru budú zmodernizované vrtuľníky vykonávať pátraciu a záchrannú službu nielen pre armádu, ale aj pre Integrovaný záchranný systém SR. Určené sú na vyhľadávanie a záchranu osôb v núdzi, nasadenie pri živelných pohromách, vzdušnú prepravu osôb a materiálov, prepravu ranených, vykonávanie výsadkov a na lety optického prieskumu.