BRATISLAVA - K súčasnému lockdownu vládu donútili až kritické počty mŕtvych, myslí si predsedníčka Progresívneho Slovenska. Je presvedčená, že do alarmujúceho stavu sa naša krajina dostala po sérií pochybení, keď nepočúvala výzvy od odbornej verejnosti. Rovnako za kritickým stavom môžu aj koaličné hádky. Irena Bihariová tvrdí, že najviac kontroverznou osobou vládnej zostavy je pre svoju povahu a spôsob komunikácie práve premiér.
„Za tých desať rokov politickej histórie Igora Matoviča je mnohým jasné, že konfliktnosť, neopodstatnenú podozrievavosť či manipulatívnosť využíva ako politické zbrane a je schopný namieriť ich proti komukoľvek,“ povedala okrem iného v rozhovore pre topky.sk predsedníčka Progresívneho Slovenska.
Zvláda podľa vás naša vláda situáciu okolo pandémie Covidu 19? Od začiatku až po dnešné dni, kedy je situácia alarmujúca?
Hoci uznávam, že situácia okolo pandémie je náročná skúška pre všetky vlády vo svete, o tej našej si dovolím vysloviť, že ju žiaľ zďaleka nezvláda. Už dnes existuje viacero príkladov dobrej praxe zo zahraničia, ktoré sme mohli kopírovať, nevraviac, že pri prvej vlne sme oproti ostatným získali slušný náskok. Čas a vtedy ešte disciplinovanosť ľudí mohla vláda využiť na poctivú prípravu na druhú vlnu.
Skúste našu vládu v tomto smere oznámkovať ako v škole.
Keď do klasifikácie zahrniem aj pomalosť a administratívnu náročnosť pri poskytovaní kompenzácii tým, ktorí museli svoje podniky zatvoriť, a fakt, že aktuálne sme vo svetovom rebríčku štvrtí v počte obetí na veľkosť obyvateľstva, potom lepšiu ako štvorku dať nemôžem.
Neprišli posledné opatrenia Lockdownu príliš neskoro?
To, čo sme u nás okolo lockdownu nastvárali, je hanebné. Najprv sa premiér vyslovil, že on žiadne “semaforiky” ani “lockdowníky” robiť nebude a vsadil všetky karty na plošné testovanie. Hoci už vtedy odborná obec podozrievavo dvíhala obočie. Pred sviatkami, keď už hlasno volala po lockdowne, sa vláda zmohola na niečo, čo nebolo ani ryba, ani rak. K lockdownu ju donútili až kritické počty mŕtvych. Novoročný lockdown tak žiaľ nastal až s niekoľkomesačným meškaním.
Nešije sa všetko horúcou ihlou? Má vláda podľa vás reálny plán, ako to celé zastaviť?
Je paradoxné, že hoci premiér Matovič minulej vláde opakovane vyčítal neexistenciu plánu, on sám nakoniec nedokázal presvedčiť verejnosť, že nejaký má. Vláda nebola schopná vytvoriť žiaden plán, ktorý by zrozumiteľne odkomunikovala a následne sa ním riadila dlhšie ako pár dní. V ostatných krajinách sa osvedčil napríklad regionálny semafor, minimálne pomohol verejnosti predvídať kroky vlády a tým prispel k tomu, aby verejnosť úplne nestratila ochotu rešpektovať plán. U nás sa stal semafor s predvídateľnými opatreniami buď terčom posmechu zo strany samotného premiéra, alebo ihriskom, na ktorom so Sulíkom hrali svoje pozičné hry.
Ľudia vyčítajú vláde, že každý deň sa chaoticky menili opatrenia a neboli jasné. Mnohí sú už frustrovaní a nehnevaní. Vy ste sa v opatreniach vedeli zorientovať?
Hoci som sa snažila sledovať všetky tlačové besedy vlády ohľadom opatrení, aj ja sama som sa v nich postupne strácala. Jednak ma miatlo množstvo “výnimiek z výnimiek”, a jednak sa opatrenia šialeným tempom menili. Nečudujem sa, že sa ľudia stávali čoraz viac nahnevaní. V takejto chvíli sme všetci potrebovali aspoň trochu predvídať typ obmedzení a kroky vlády. Aj ja sama som sa hnevala, veď napríklad ako matka musím vedieť včas, aký režim bude platiť na školách. Vláda nechala v úplnom zmätku a chaose najmä nemocnice, lekárov, učiteľskú obec, ale aj rodičov či podnikateľov.
Situácia v nemocniciach je naozaj kritická a počet infikovaných, ako aj úmrtí rastie. Kde sa stala chyba?
Som presvedčená, že súčasnému stavu prispela séria pochybení vlády. Napríklad dlhodobo nepočúvala návrhy ku ktorým ju vyzývala odborná obec. Keď sme mali riešiť sprísnenie opatrení a nečakať, kým sa nám to úplne vymkne z rúk, premiér prišiel s nástojčivým plánom plošného testovania. Bohužiaľ, odvtedy sa dlho nič systematické nedialo a ani samotné testovanie v skutočnosti ničomu- okrem situácie na Orave - výrazne neprospelo. Keď sa nám to nakoniec pred sviatkami úplne vymklo z rúk, ešte ani vtedy nemala vláda odvahu na tvrdý lockdown. Dnes nám umierajú ľudia po stovkách denne a nemocnice hlásia, že dosiahli stav Bergama. Je teda na mieste kriticky sa pýtať vlády, prečo sme sa dostali až sem.
Máme jedných z najlepších PCR testov na svete od slovenských odborníkov, ako je napríklad Pavel Čekan a my objednávame nekvalitné zo zahraničia. Je to v poriadku?
Priznám sa, že tomuto ani ja vôbec nerozumiem. Ľudí, ako je Pavel Čekan, nám závidí celý svet. A my sa namiesto odborného kapitálu, ktorý doma máme, silou mocou držíme ako kliešť antigénových testov. Už mesiace nepočujeme od premiéra iný možný plán, ako dostať situáciu pod kontrolu, len horlenie za antigénové testy a hľadanie vinníkov, ktorí mu testovanie údajne kazia. Tento evergreen je už skutočne otravný a vyčerpáva trpezlivosť aj tak zmierlivých pováh, akou je pani prezidentka.
Nie je Slovensko a Slováci zajatcami sporov a konfliktov medzi premiérom Igorom Matovičom a koaličnou SaS?
Koaličné hádky sú jedným z hlavných dôvodov, prečo sme sa ako krajina ocitli tam, kde teraz sme. Napríklad režim otvorených reštaurácii, do ktorých bol však zákazníkom zakázaný vstup, bol výsledkom nepodareného pokusu zachovať vlka sýteho, aj ovcu celú. Neskôr sa stali rukojemníkmi napríklad školy, učitelia, deti a rodičia, keď spor medzi premiérom a ministrom školstva blokoval návrat detí na vyučovanie. Bolo absolútne nezmyselné, že mnohé rodiny museli nechať staršie dieťa doma a mladšie odvádzať do školy.
Úprimne, zdá sa vám normálna komunikácia premiéra, ktorý vyhlási o svojom ministrovi, že je idiot a vyzve ho na podanie demisie?
Komunikácia zjavne nie je premiérova silná stránka, ba dokonca je v nejednom prípade ohnivkom sporov, ktorým vyhrocuje konflikty. Či už vo vzťahu ku koalícii, prezidentke, vedeckej komunite, ale aj médiám a verejnosti. Nie som puritánka a dokážem mať pochopenie pre istý typ odľahčenej komunikácie, ale u žiadneho politika či političky by k tomu nemali patriť takéto nadávky. A už vôbec nie ponižujúca komunikácia, nech by smerovala ku komukoľvek.
Prospela by Slovensku výrazná rekonštrukcia vlády a na akých postoch? Resp. výmena vlády?
Nie som fanúšička predčasných volieb, ani rekonštrukcie vlády. Vláda Igora Matoviča dostala silný mandát od voličov a utiecť z bojiska uprostred krízy, nebodaj počas nej organizovať voľby, by bolo vrcholne nezodpovedné. Zároveň si myslím, že najviac kontroverznou osobou vládnej zostavy je pre svoju povahu a spôsob komunikácie práve premiér. Iba on sa však vymeniť nedá, keďže podľa ústavy s odstúpením premiéra padá celá vláda. To, čo si však viem predstaviť, je iné rozdelenie úloh. Riadenie pandémie môže premiér Matovič prenechať napríklad kvalitnému krízovému manažérovi, ktorý svojimi krokmi dokáže znovu vyvolať vo verejnosti dôveru v to, že táto vláda vie, čo robí.
Slovensko sa rozdelilo na tých, čo v spore Matovič a Sulík, sa priklonili na jednu stranu a iní na druhú. Vy ste komu v tejto komunikácií viac rozumeli?
Väčšinou ani jednému. Pri premiérovi som nedokázala veriť argumentom, ktorými obviňuje Sulíka, no pri Sulíkovi som zase nebola ochotná akceptovať jeho ľahkovážny a vyhýbavý postoj k riešeniu krízovej situácie. Toto naozaj nie je doba, kedy má vicepremiér robiť opozičnú politiku a hrať sa na svojom piesočku, kde si bude riešiť čisto podnikateľské kilečká a ignorovať potreby ľudí, ktorí prichádzajú o živobytie
Zdá sa, že zo sporu (aspoň podľa preferencií) najviac ťaží SaS a Richard Sulík. Veľkú hlavu si z nálad Igora Matoviča nerobí. Viete si predstaviť fungovať v takejto vládnej koalícií, keby aj vy boli hypoteticky súčasťou?
Úprimne, nedokázala by som predstaviť, že by bolo PS súčasťou tejto vlády aj z iných dôvodov. Napríklad nie je tajomstvom, že by sme nevedeli prekúsnuť prítomnosť strany Borisa Kollára či mnohých fundamentalistov na kandidátke OĽANO. Okrem toho, už pred voľbami náš vtedajší predseda Michal Truban verejne vyslovil, že vládnuť s Matovičom môže byť problematické. Ono totiž za tých desať rokov politickej histórie Igora Matoviča je mnohým jasné, že konfliktnosť, neopodstatnenú podozrievavosť či manipulatívnosť využíva ako politické zbrane a je schopný namieriť ich proti komukoľvek.
Na Slovensku sa už začalo s očkovaním. Dáte sa s manželom zaočkovať novou vakcínou?
Určite budeme vďační, ak na nás príde rad a dostaneme sa k vakcíne. Obzvlášť si želám, aby mali k očkovaniu čo najskôr prístup moji rodičia, keďže sú obaja onkologickí pacienti s množstvom pridružených chorôb.
Našu krajinu posledné dni rozdeľuje aj samovražda bývalého policajného prezidenta Milana Lučanského. Mnohí vyzývali a stále vyzývajú ministerku spravodlivosti na odstúpenie. Čo vy by ste urobili na jej mieste?
Stotožňujem sa s postupom pani ministerky vo veci zriadenia osobitnej vyšetrovacej komisie. Osobne by som však aspoň na začiatok komunikačne pripustila, že prípad môže u časti verejnosti vzbudzovať podozrenia a legitímne otázky, ktoré kladie napríklad rodina zosnulého. Ak sa totiž člen vlády od začiatku postaví k vyšetrovaniu okolností smrti tak, že vopred vylučuje inú, než doposiaľ známu oficiálnu odpoveď, môže tým zbytočne oslabiť dôveru vo výsledky vyšetrovania.
Zvládla komunikáciu okolo smrti a hospitalizácie M. Lučanského?
Ak ministerka spravodlivosti zriaďuje vyšetrovaciu komisiu, potom je na mieste zdržať sa vyslovovania záverov, ktoré vopred spochybňujú alebo vylučujú niektorú z možných verzií okolností.
Nevytvorila aj ona sama priestor pre rôzne teórie?
Pani ministerka sa ocitla v nezávideniahodnej situácii. Nemyslím si, že zrovna ona je zodpovedná za vyhrotenie atmosféry. Dnes aj ona sama ocitla poškodená politickou kultúrou, ktorú zaviedol jej koaličný partner, súčasný premiér. Bol to on, kto si robil z ulice živé štíty, kto burcoval hnev verejnosti proti štátnym orgánom aj v prípade slabo podložených podozrení a kto vždy spochybňoval akékoľvek postupy a rozhodnutia z vyšetrovaní. Burcovať hnev ľudí je vždy dvojsečná zbraň, ktorá sa môže otočiť aj proti tomu, kto s ňou bojuje. To sa dnes deje, a žiaľ, následky znáša aj samotná ministerka spravodlivosti.