Doba prepravy sa skráti z približne sedem na menej než päť minút. (Zdroj: SITA)
VYSOKÉ TATRY - V sobotu sa začne zimná lyžiarska sezóna v strediskách Tatranských lanových dráh (TLD) vo Vysokých Tatrách. Najväčšou novinkou tohtoročnej zimnej sezóny bude nová pozemná lanovka zo Starého Smokovca na Hrebienok, ktorá bude spolu s ostatnými lanovkami TLD v prevádzke od soboty 22. decembra pre širokú verejnosť.
"Zmien je veľa. Technológia je podstatne modernejšia. Vozne sú vynikajúce. Je z nich krásny výhľad. Komfort a rýchlosť jazdy sú základné veci, ktoré si návštevník hneď všimne," uviedol na tlačovej besede na Hrebienku riaditeľ TLD Dušan Slavkovský. Nová lanovka má takmer dvojnásobnú prepravnú rýchlosť. Maximálna rýchlosť novej lanovky je 10 m/s, počas skúšobnej prevádzky bude lanovka jazdiť rýchlosťou okolo 7 m/s. Lanovka, ktorá prepraví až 1 300 osôb za hodinu, vyvezie turistov zo Starého Smokovca na Hrebienok za necelých päť minút.
Radosť z novej lanovky má aj náčelník pozemnej lanovky Miloslav Klinko, ktorý na starej lanovke strávil približne 35 rokov. "Je ťažké porovnať starú a novú lanovku. Starú som poznal. Vedel som, čo ju bolí, čo ju trápi a na tej novej sa učíme," uviedol Klinko. Náčelník však oceňuje hlavne komfort novej lanovky. Prvých turistov novou lanovkou pravdepodobne nevyvezie. "Nechám to mladším. Je to lanovka mladej generácie," dodal. V novej lanovke sa výrazne zmenila aj kabína strojníka. Celá jazda lanovky je automatická, riadi ju počítač.
S rekonštrukciou a výmenou vozňov pozemnej lanovky na Hrebienok začali 16. septembra, hneď po skončení letnej turistickej sezóny. Najskôr z koľajníc odstránili staré vozne lanovky, ktoré boli v prevádzke od roku 1970. Nasledovala demontáž technológie, stavebné úpravy údolnej stanice lanovky a kompletná výmena technológie. Nové kabíny prišli do Vysokých Tatier začiatkom novembra.
Celková investícia do výmeny vozňov a technológie pozemnej lanovky zo Starého Smokovca na Hrebienok predstavuje približne 180 mil. Sk. "Ďalších takmer 40 mil. korún stála rekonštrukcia budovy údolnej stanice lanovky v Starom Smokovci," uviedla marketingová riaditeľka TLD Danka Velecká. Súčasťou rekonštrukcie stanice bolo aj vytvorenie bezbariérového prístupu na lanovku.
Radosť z novej lanovky má aj náčelník pozemnej lanovky Miloslav Klinko, ktorý na starej lanovke strávil približne 35 rokov. "Je ťažké porovnať starú a novú lanovku. Starú som poznal. Vedel som, čo ju bolí, čo ju trápi a na tej novej sa učíme," uviedol Klinko. Náčelník však oceňuje hlavne komfort novej lanovky. Prvých turistov novou lanovkou pravdepodobne nevyvezie. "Nechám to mladším. Je to lanovka mladej generácie," dodal. V novej lanovke sa výrazne zmenila aj kabína strojníka. Celá jazda lanovky je automatická, riadi ju počítač.
S rekonštrukciou a výmenou vozňov pozemnej lanovky na Hrebienok začali 16. septembra, hneď po skončení letnej turistickej sezóny. Najskôr z koľajníc odstránili staré vozne lanovky, ktoré boli v prevádzke od roku 1970. Nasledovala demontáž technológie, stavebné úpravy údolnej stanice lanovky a kompletná výmena technológie. Nové kabíny prišli do Vysokých Tatier začiatkom novembra.
Celková investícia do výmeny vozňov a technológie pozemnej lanovky zo Starého Smokovca na Hrebienok predstavuje približne 180 mil. Sk. "Ďalších takmer 40 mil. korún stála rekonštrukcia budovy údolnej stanice lanovky v Starom Smokovci," uviedla marketingová riaditeľka TLD Danka Velecká. Súčasťou rekonštrukcie stanice bolo aj vytvorenie bezbariérového prístupu na lanovku.