BRATISLAVA - Takmer polovica európskych firiem v prieskume spoločnosti EOS KSI uviedla, že ich nové nariadenie o ochrane osobných údajov veľmi ovplyvňuje. Musia prijímať nových ľudí, upravovať svoje fungovanie a zvyšovať množstvo byrokracie.
Niektoré firmy sa dokonca boja, že GDPR nezvládnu. Až 41 percent európskych spoločností uvádza, že sa ich GDPR dotýka. Ďalších 16 percent si myslí, že ich nové nariadenie obmedzuje iba čiastočne. Takmer totožné odpovede ako vo zvyšku Európy zaznamenalo aj Slovensko. Až 41 percent slovenských firiem uvádza, že má na ne GDPR veľký vplyv. Štvrtina všetkých firiem však vyhlasuje, že sa ich nové nariadenie vôbec netýka.
Novému nariadeniu o ochrane osobných údajov venujú väčšiu pozornosť v západnej ako vo východnej Európe a podľa prieskumu sa ním zaoberajú aj niektoré mimoeurópske krajiny. "Pre väčšinu európskych firiem znamená GDPR najmä viac byrokracie a vyššie nároky na uchovávanie dokumentov. Na druhej strane si však uvedomujú, že na oplátku budú mať vyššiu úroveň bezpečnosti údajov,“ uviedol konateľ spoločnosti EOS KSI Slovensko Michal Šoltes.
Každá štvrtá spoločnosť v Európe sa obáva, že GDPR môže ohroziť jej obchodný model. Podľa Šoltesa je preto dôležité, aby si buď sami zistili, aké povinnosti sa na ne vzťahujú, alebo sa poradili s konzultantmi. Práve nesprávne informácie o GDPR často vyvolávajú paniku a zbytočný strach o budúcnosť firiem.
GDPR nadobudlo účinnosť 25. mája a firmám prinieslo rad nových povinností. Svojich zákazníkov musia omnoho presnejšie ako v minulosti informovať, čo robia s ich osobnými údajmi a komu ich poskytujú. Zákazníci zároveň získavajú právo požiadať o úplné vymazanie svojich údajov z databáz firiem. Každý únik osobných údajov musia firmy bezprostredne nahlásiť a navrhnúť riešenie. Za nedodržanie týchto ustanovení hrozí pokuta až do výšky 20 miliónov eur alebo do výšky štyroch percent celosvetového ročného obratu firmy.