BRATISLAVA - Spoločnosť Henkel odmieta tvrdenia českého ministerstva pôdohospodárstva, že jej prací prášok určený pre slovenský a český trh je menej účinný ako pre rakúsky či nemecký trh. Potvrdila, že zloženie práškov sa líši, avšak na príčine je podľa nej rozdielne spotrebiteľské správanie.
"Zo štúdie spotrebiteľských návykov vieme, že spotrebitelia v Českej republike – rovnako ako v Slovenskej republike – radšej perú bielizeň pri vyšších teplotách v porovnaní so spotrebiteľmi v iných európskych krajinách. Navyše sa tiež líši druh škvŕn, čo taktiež vyžaduje určité úpravy zloženia," vyhlásila spoločnosť v stanovisku.
Napriek rozdielom v zložení sú však podľa spoločnosti oba tovary na "podobnej vysokej úrovni kvality i účinnosti".
Český minister pôdohospodárstva Marian Jurečka skonštatoval, že Persil z Nemecka a Rakúska obsahuje viac aktívnych látok než ten, ktorý pochádza z českých, maďarských alebo slovenských obchodov. "Pre posúdenie účinnosti pracieho prostriedku je dôležité vziať do úvahy celé zloženie výrobku, pretože je to celé zloženie výrobku, čo prináša účinok," kontruje Henkel. Čiastočná analýza zložiek produktu podľa firmy preto nemôže byť použitá pre adekvátne zhodnotenie celkovej účinnosti výrobku.
Henkel svoje tvrdenia podopiera aj analýzou externého inštitútu, ktorý porovnal pracie prášky kúpené v Nemecku a v Maďarsku. Podľa záverov testu maďarský výrobok "nevykazuje na žiadnej testovanej škvrne nižšiu účinnosť ako Persil ... zakúpený v Nemecku". "Preto nesúhlasíme s publikovanými závermi a je nám ľúto akéhokoľvek zmätku, ktorý tieto výsledky môžu spôsobiť našim spotrebiteľom. Tí sú s našimi bežnými pracími práškami Persil spokojní, čo preukazuje napríklad rastúci počet opakovaných nákupov na Slovensku a v Českej republike," uzatvára firma.
Ministerstvo zemědělství ČR zadalo vypracovanie analýzy odborníkom z Vysoké školy chemicko-technologické. Primárne testovali potraviny. Podľa záverov ich prieskumu sa niektoré potraviny rovnakej značky líšia vlastnosťami. Odborná komisia vybrala spolu 21 výrobkov predávaných v rôznych krajinách pod rovnakou značkou. Z nich 13 sa líšilo, päť sa odlišovalo mierne a tri boli rovnaké. Päť výrobkov malo pri rovnakom obale rozdielny objem.