BRATISLAVA - Slovenské potraviny miznú z pultov obchodných reťazcov. Tento trend prebieha už niekoľko rokov po sebe. Vyplýva to aj z najnovšieho, ktorý vypracovala Potravinová komisia na Slovensku. Ešte pred pár rokmi ich bola na pultoch polovica, dnes je to oveľa menej. Pozrite sa, ktoré reťazce ponúkajú najviac a najmenej slovenských potravín.
Podiel domácich potravín na pultoch obchodov sa aj v tomto roku znížil na 37,2 %. V porovnaní s minulým rokom to znamená pokles o 1,3 percentuálneho bodu, keďže vtedy predstavoval 38,5 %. Vyplýva to z najnovších výsledkov prieskumu agentúry GfK, ktorý realizovala pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS). "Potravinársky priemysel na Slovensku neustále upadá a pokiaľ sa táto situácia nezmení, pokiaľ štát nezvýši podporu, tak s týmto zlým stavom neurobíme nič," konštatoval prezident PKS Daniel Poturnay.
- Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko, vody/minerálky, víno, pivo, liehoviny a destiláty.
- Najmenej zastúpené slovenské výrobky sú v rámci kategórií oleje, cukrovinky nečokoládové, konzervované produkty a cukrovinky čokoládové.
Z prieskumu tiež vyplynulo, že najviac slovenských potravín je vystavených v reťazcoch Coop Jednota, a to 56 %, nasleduje CBA so 48 % a zhodne 40 % domácich výrobkov na pultoch má Tesco, Billa a Metro. Približne 37 % domácich potravín má vystavených Kaufland a 14 % Lidl. Najmenej zastúpené domáce potraviny na pultoch sú pritom v rámci kategórií oleje, cukrovinky nečokoládové, konzervované produkty, a tiež cukrovinky čokoládové. Naopak, najvyšší podiel je pri mlieku, minerálkach, víne, pive či liehovinách a destilátoch.
Z regionálneho pohľadu je pritom najmenej slovenských výrobkov vystavených na pultoch v obchodoch v Bratislavskom a Trnavskom kraji. Naopak, najviac je v Banskobystrickom, Trenčianskom či Žilinskom kraji. Čo sa týka vystavenia privátnych značiek na pultoch predajní, tie podľa prieskumu v súčasnosti dosahujú 21,1 %. Táto hodnota je oproti minulému roku takmer nezmenená. Prieskum sa uskutočnil v 360 predajniach po celom Slovensku a sledoval sedem vybraných reťazcov. Už každoročne sa robí pred Veľkou nocou, aby bol porovnateľný a sleduje 16 kategórií výrobkov.
Podobné výsledky vyplynuli aj z výsledkov Slovenskej poľnohospodárskej a potravinovej komory. Zastúpenie agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku v obchodných reťazcoch na území SR bolo v roku 2016 podľa vykonaného monitoringu SPPK na úrovni 39,91%. "Výsledky monitoringu už niekoľko rokov jasne ukazujú, že zastúpenie agropotravinárskych výrobkov vyrobených v SR na pultoch obchodov je okolo 40 %, pričom výnimkou nebol ani rok 2016," uvádza sa v Prieskume Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory.
Slovenské potravinárstvo a poľnohospodárstvo má totiž podľa jeho slov tretiu najnižšiu podporu štátu v rámci Európskej únie. "Problém je systémový a je problémom potravinárskeho priemyslu na Slovensku ako takého. Máme problém s tým, aby sme boli konkurencieschopní voči zahraničným potravinám," dodal Poturnay.
Prevažujú potraviny s nízkou kvalitou
Z prieskumu však podľa Poturnaya vyplynulo vážne zistenie aj v tom, že nadpolovičný podiel na pultoch si zachovávajú len potraviny s nízkou pridanou hodnotou, ako je mlieko alebo minerálne vody. Zatiaľ čo podiel výrobkov, ktoré majú vyššiu pridanú hodnotu, klesá a sú nahrádzané stále viac dovážanými potravinami. "Toto je veľmi vážne zistenie a je to zlá správa nielen pre občanov, ale aj pre budúcnosť slovenskej ekonomiky ako takej," zdôraznil Poturnay.
Každým rokom slovenské potraviny klesajú
Agentúra GfK uskutočňuje takýto prieskum od roku 2011, kedy predstavovalo zastúpenie domácich potravín na pultoch 50 % a odvtedy sa znižuje. "Každý rok priemerne klesá podiel vystavených slovenských výrobkov o približne jeden percentuálny bod," vyčíslil obchodný riaditeľ GfK Rastislav Kočan.