Piatok22. november 2024, meniny má Cecília, zajtra Klement

Slovenské výrobky miznú z regálov: Porovnanie reťazcov, akých potravín je najmenej, MAPA krajov

Na pultoch je čoraz menej slovenských potravín. (Ilustračné foto) Zobraziť galériu (10)
Na pultoch je čoraz menej slovenských potravín. (Ilustračné foto) (Zdroj: thinkstock.com)

BRATISLAVA - Slovenské potraviny miznú z pultov obchodných reťazcov. Tento trend prebieha už niekoľko rokov po sebe. Vyplýva to aj z najnovšieho, ktorý vypracovala Potravinová komisia na Slovensku. Ešte pred pár rokmi ich bola na pultoch polovica, dnes je to oveľa menej. Pozrite sa, ktoré reťazce ponúkajú najviac a najmenej slovenských potravín.

Podiel domácich potravín na pultoch obchodov sa aj v tomto roku znížil na 37,2 %. V porovnaní s minulým rokom to znamená pokles o 1,3 percentuálneho bodu, keďže vtedy predstavoval 38,5 %. Vyplýva to z najnovších výsledkov prieskumu agentúry GfK, ktorý realizovala pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS). "Potravinársky priemysel na Slovensku neustále upadá a pokiaľ sa táto situácia nezmení, pokiaľ štát nezvýši podporu, tak s týmto zlým stavom neurobíme nič," konštatoval prezident PKS Daniel Poturnay.

Slovenské výrobky miznú z
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: PKS/GfK)

- Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko, vody/minerálky, víno, pivo, liehoviny a destiláty.

- Najmenej zastúpené slovenské výrobky sú v rámci kategórií oleje, cukrovinky nečokoládové, konzervované produkty a cukrovinky čokoládové.

Slovenské výrobky miznú z
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: topky)

Z prieskumu tiež vyplynulo, že najviac slovenských potravín je vystavených v reťazcoch Coop Jednota, a to 56 %, nasleduje CBA so 48 % a zhodne 40 % domácich výrobkov na pultoch má Tesco, Billa a Metro. Približne 37 % domácich potravín má vystavených Kaufland a 14 % Lidl. Najmenej zastúpené domáce potraviny na pultoch sú pritom v rámci kategórií oleje, cukrovinky nečokoládové, konzervované produkty, a tiež cukrovinky čokoládové. Naopak, najvyšší podiel je pri mlieku, minerálkach, víne, pive či liehovinách a destilátoch.

Slovenské výrobky miznú z
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: PKS/GfK)

Slovenské výrobky miznú z
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: topky)

Z regionálneho pohľadu je pritom najmenej slovenských výrobkov vystavených na pultoch v obchodoch v Bratislavskom a Trnavskom kraji. Naopak, najviac je v Banskobystrickom, Trenčianskom či Žilinskom kraji. Čo sa týka vystavenia privátnych značiek na pultoch predajní, tie podľa prieskumu v súčasnosti dosahujú 21,1 %. Táto hodnota je oproti minulému roku takmer nezmenená. Prieskum sa uskutočnil v 360 predajniach po celom Slovensku a sledoval sedem vybraných reťazcov. Už každoročne sa robí pred Veľkou nocou, aby bol porovnateľný a sleduje 16 kategórií výrobkov.

Slovenské výrobky miznú z
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: PKS/GfK)

Slovenské výrobky miznú z
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: topky)

Podobné výsledky vyplynuli aj z výsledkov Slovenskej poľnohospodárskej a potravinovej komory. Zastúpenie agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku v obchodných reťazcoch na území SR bolo v roku 2016 podľa vykonaného monitoringu SPPK na úrovni 39,91%. "Výsledky monitoringu už niekoľko rokov jasne ukazujú, že zastúpenie agropotravinárskych výrobkov vyrobených v SR na pultoch obchodov je okolo 40 %, pričom výnimkou nebol ani rok 2016," uvádza sa v Prieskume Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory.

Slovenské výrobky miznú z
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: topky)

Slovenské potravinárstvo a poľnohospodárstvo má totiž podľa jeho slov tretiu najnižšiu podporu štátu v rámci Európskej únie. "Problém je systémový a je problémom potravinárskeho priemyslu na Slovensku ako takého. Máme problém s tým, aby sme boli konkurencieschopní voči zahraničným potravinám," dodal Poturnay.

Slovenské výrobky miznú z
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: topky)

Prevažujú potraviny s nízkou kvalitou

Z prieskumu však podľa Poturnaya vyplynulo vážne zistenie aj v tom, že nadpolovičný podiel na pultoch si zachovávajú len potraviny s nízkou pridanou hodnotou, ako je mlieko alebo minerálne vody. Zatiaľ čo podiel výrobkov, ktoré majú vyššiu pridanú hodnotu, klesá a sú nahrádzané stále viac dovážanými potravinami. "Toto je veľmi vážne zistenie a je to zlá správa nielen pre občanov, ale aj pre budúcnosť slovenskej ekonomiky ako takej," zdôraznil Poturnay.

Slovenské výrobky miznú z
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: thinkstock.com)

Každým rokom slovenské potraviny klesajú

Agentúra GfK uskutočňuje takýto prieskum od roku 2011, kedy predstavovalo zastúpenie domácich potravín na pultoch 50 % a odvtedy sa znižuje. "Každý rok priemerne klesá podiel vystavených slovenských výrobkov o približne jeden percentuálny bod," vyčíslil obchodný riaditeľ GfK Rastislav Kočan.

Viac o téme: PrieskumLidlKauflandPKSPotravinySPPK
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu