BRATISLAVA - Nový obsah vzdelávania má byť dostupný cez veľkú ponuku učebných materiálov a učebných zdrojov, vrátane voľne dostupného digitálneho obsahu. Vyplýva to z téz k Národnému programu rozvoja výchovy a vzdelávania. Ako povedal Milan Ftáčnik z tímu expertov, ktorí sa podieľali na príprave Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania, cieľom je, aby fyzicky tlačené učebnice neboli jediným zdrojom vzdelávacieho obsahu. Po novom by ním mohli byť napríklad aj elektronický kurz na internete či digitálny obsah, ktorý podľa Ftáčnika treba systematicky budovať. Ftáčnik hovorí, že učiteľ by mal mať k dispozícii viac zdrojov, z ktorých si môže pripraviť hodinu.
Cieľom ministerstva je zabezpečovať učebné zdroje a učebné materiály aj v jazykoch národnostných menšín. Majú tak poskytnúť podmienky pre rovnaké predpoklady prospievania žiakov v národnostných školách. Ďalším z cieľov, ktoré ministerstvo uverejnilo v rámci téz k Národnému programu rozvoja výchovy a vzdelávania je to, že štát poskytne školám na zakúpenie učebných materiálov peniaze. Ministerstvo tiež plánuje, aby školy využívali ponuku otvorených vzdelávacích zdrojov a mali voľný prístup k centrálnemu archívu digitálneho vzdelávacieho obsahu.
Ftáčnik v súvislosti s pripravovanou reformou školstva hovorí, že treba uvoľniť klímu v školách, aby učitelia mali viac priestoru a vzdelávanie si prispôsobili. Upozornil tiež na to, že v súčasnosti je predstavou učiteľov stihnúť odučiť čo najviac obsahu zo svojho predmetu. Ftáčnik sa však prikláňa k názoru, že obsahu by stačilo menej, a naopak sa zasadzuje za viac diskusií v školách, rozvíjanie kritického myslenia a zhodnocovanie toho, čo sa deje okolo nás. Učitelia by podľa neho mali mať čas porozprávať sa s deťmi napríklad aj o súčasnom dianí vo svete.
Ministerstvo školstva zverejnilo tézy k Národnému programu rozvoja výchovy a vzdelávania na svojej webovej stránke. Cieľom je predstaviť odbornej verejnosti základný rámec pripravovaných zmien v oblasti výchovy a vzdelávania, začať odbornú diskusiu a získať spätnú väzbu vo forme konkrétnych podnetov. Tím poradcov ministra školstva ponúkol na odbornú diskusiu ciele, ktoré rámcujú novú podobu vzdelávania do budúcna. V prvej fáze predložil rezort na diskusiu návrh cieľov, ktoré by sa mali dosiahnuť v oblasti výchovy a vzdelávania detí a mládeže do 18 rokov v horizonte desiatich rokov. Tézy týkajúce sa vysokoškolského vzdelávania predstavia v ďalšej fáze. Návrhy opatrení na dosiahnutie predstavených cieľov rozpracujú až na základe spätnej väzby z konzultačného procesu. Rezort predpokladá, že národný program predložia na rokovanie vlády a následne do NR SR v prvom štvrťroku budúceho roku.
Ministerstvo v dokumente uvádza štyri cieľové oblasti. Prvou oblasťou je "Kvalitná výchova a vzdelávanie dostupné pre všetkých". Rezort v rámci tejto oblasti napríklad chce, aby sa vo vzdelávaní rozvíjal jedinečný potenciál každého žiaka, a aby nový obsah vzdelávania bol primeraný veku a potrebám žiakov. Predškolské vzdelávanie v materských školách by malo byť garantované pre deti od troch rokov. Cieľom tiež je, aby žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia a sociálne vylúčených spoločenstiev dostávali účinnú podporu na dosiahnutie významne lepších výsledkov vo vzdelávaní. Druhou pomenovanou oblasťou sú "Kvalitní, spoločensky rešpektovaní a primerane odmeňovaní učitelia".
Platy pedagogických a odborných zamestnancov by mali podľa rezortu dosahovať aspoň 80 percent priemerného platu ostatných povolaní, ktoré vyžadujú vysokoškolské vzdelanie. Cieľom tiež je to, aby učiteľ nebol sprostredkovateľom poznatkov, ale sprievodcom v procese učenia sa a škola by mala byť miestom tímovej spolupráce. Ministerstvo tiež chce novokoncipované kontinuálne vzdelávanie ako nástroj profesijného rozvoja učiteľa so zameraním na zmenu obsahu, foriem a kvality vzdelávania.
Treťou oblasťou je "Kvalitné odborné vzdelávanie a príprava zohľadňujúca aktuálne a očakávané potreby praxe a osobný rozvoj učiacich sa". Systém odborného vzdelávania a prípravy by sa mal podľa rezortu prispôsobiť požiadavkám informačnej spoločnosti a nových technológií. Cieľom je tiež inštitucionálne zabezpečený zber dát o uplatnení absolventov na trhu práce. Poslednou pomenovanou oblasťou je "Efektívne fungujúce regionálne školstvo". Jedným z cieľov v tejto oblasti je dostatočný objem verejných zdrojov na fungovanie regionálneho školstva. Peniaze zo štátneho rozpočtu by malo podľa tohto cieľa poskytovať len ministerstvo školstva, a nie aj ministerstvo vnútra ako v súčasnosti.