V Bratislave funguje aspoň lanovka zo Železnej studienky na Kamzík
BRATISLAVA - Slovenské mestá zatiaľ veľkou väčšinou neponúkajú turistom a svojim občanom atraktívnu dopravu lanovkou na svoje hrady či iné pamiatky.
O podobných ťahákoch pre turistov, ktoré fungujú napríklad v Prahe
či Karlových Varoch, radnice miest na Slovensku zatiaľ len uvažujú. Plány
navyše často narážajú na nedostatok financií, iné priority a niekedy aj na
odmietavé reakcie občanov.
V hlavnom meste sa už dlhší čas diskutovalo o výstavbe lanovky na Bratislavský hrad. Takýto projekt navrhol ešte bývalý župan kraja Ľubo Roman. Súčasné vedenie kraja však tvrdí, že dôležitejšie je riešiť iné dopravné problémy. Podobný názor má aj vedenie bratislavského magistrátu.
"Kraj má v oblasti dopravy vážnejšie a dôležitejšie otázky na riešenie. Ak však príde nejaký súkromný podnikateľ, vieme ho podporiť," povedala ČTK hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja Milka Podmajerská. "Nemáme to zaradené v programe priorít (...) a navyše hlavné mesto sa podieľalo na zrekonštruovaní sedačkovej lanovky, ktorá premáva zo Železnej studienky na Kolibu," dodala hovorkyňa bratislavskej radnice Eva Chudinová.
Lanovku v rekreačnej zóne bratislavského lesoparku obnovila a prevádzkuje mestská časť Nové Mesto od roku 2005. Menší záujem návštevníkov však tento rok mestskú časť donútil obmedziť prevádzkové hodiny na štvrtok až nedeľu.
O postavení lanovky uvažujú viaceré slovenské mestá. Nitra už lanovku na kopec Zobor mala, v 90. rokoch však schátrala a bývalé vedenie mesta dokonca uvažovalo o jej likvidácii. Podľa súčasného prednostu mestského úradu Ľubomíra Martinku rokuje radnica so súkromným investorom o využití Zobora pre cestovný ruch a počíta aj s prevádzkou lanovky. Projekt je však iba na začiatku a nie je preto známe, kedy by mohlo zariadenie premávať, ani koľko by rekonštrukcia stála.
Ďalším mestom, ktoré uvažuje o výstavbe novej mestskej lanovky, je Zvolen. Turistov by mala voziť na zrúcaninu Pustého hradu, ktorý rozlohou patrí k najväčším na Slovensku. V blízkosti zrúcaniny má stáť aj turistická rozhľadňa. Ani v prípade Zvolena však ešte zďaleka nie je isté, či sa projekt vôbec uskutoční. Na rozhľadňu ani na samotnú lanovku totiž ešte neboli vyčlenené žiadne peniaze.
Lanovka bude v budúcnosti možno premávať aj v Trenčíne. Mala by uľahčiť cestu turistom z centra mesta na Trenčiansky hrad, ktorý stojí na strmom brale. Podľa vlaňajších prepočtov by výstavba mala stáť približne 72 miliónov korún. Zástupcovia radnice pred časom uvažovali, že by celý projekt financovali aj prostredníctvom eurofondov. Viacerí obyvatelia mesta však argumentovali, že pomoc potrebuje skôr samotný hrad, ktorý je notoricky známy problémami s rozpadajúcimi sa hradnými múrmi.
Naopak, už od začiatku 20. storočia patrí k neodmysliteľným atrakciám vo Vysokých Tatrach pozemná lanová dráha na Hrebienok. Spodná stanica sa nachádza v Starom Smokovci, ktorý sa považuje za centrum mesta Vysoké Tatry tvoreného tatranskými osadami.
V hlavnom meste sa už dlhší čas diskutovalo o výstavbe lanovky na Bratislavský hrad. Takýto projekt navrhol ešte bývalý župan kraja Ľubo Roman. Súčasné vedenie kraja však tvrdí, že dôležitejšie je riešiť iné dopravné problémy. Podobný názor má aj vedenie bratislavského magistrátu.
"Kraj má v oblasti dopravy vážnejšie a dôležitejšie otázky na riešenie. Ak však príde nejaký súkromný podnikateľ, vieme ho podporiť," povedala ČTK hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja Milka Podmajerská. "Nemáme to zaradené v programe priorít (...) a navyše hlavné mesto sa podieľalo na zrekonštruovaní sedačkovej lanovky, ktorá premáva zo Železnej studienky na Kolibu," dodala hovorkyňa bratislavskej radnice Eva Chudinová.
Lanovku v rekreačnej zóne bratislavského lesoparku obnovila a prevádzkuje mestská časť Nové Mesto od roku 2005. Menší záujem návštevníkov však tento rok mestskú časť donútil obmedziť prevádzkové hodiny na štvrtok až nedeľu.
O postavení lanovky uvažujú viaceré slovenské mestá. Nitra už lanovku na kopec Zobor mala, v 90. rokoch však schátrala a bývalé vedenie mesta dokonca uvažovalo o jej likvidácii. Podľa súčasného prednostu mestského úradu Ľubomíra Martinku rokuje radnica so súkromným investorom o využití Zobora pre cestovný ruch a počíta aj s prevádzkou lanovky. Projekt je však iba na začiatku a nie je preto známe, kedy by mohlo zariadenie premávať, ani koľko by rekonštrukcia stála.
Ďalším mestom, ktoré uvažuje o výstavbe novej mestskej lanovky, je Zvolen. Turistov by mala voziť na zrúcaninu Pustého hradu, ktorý rozlohou patrí k najväčším na Slovensku. V blízkosti zrúcaniny má stáť aj turistická rozhľadňa. Ani v prípade Zvolena však ešte zďaleka nie je isté, či sa projekt vôbec uskutoční. Na rozhľadňu ani na samotnú lanovku totiž ešte neboli vyčlenené žiadne peniaze.
Lanovka bude v budúcnosti možno premávať aj v Trenčíne. Mala by uľahčiť cestu turistom z centra mesta na Trenčiansky hrad, ktorý stojí na strmom brale. Podľa vlaňajších prepočtov by výstavba mala stáť približne 72 miliónov korún. Zástupcovia radnice pred časom uvažovali, že by celý projekt financovali aj prostredníctvom eurofondov. Viacerí obyvatelia mesta však argumentovali, že pomoc potrebuje skôr samotný hrad, ktorý je notoricky známy problémami s rozpadajúcimi sa hradnými múrmi.
Naopak, už od začiatku 20. storočia patrí k neodmysliteľným atrakciám vo Vysokých Tatrach pozemná lanová dráha na Hrebienok. Spodná stanica sa nachádza v Starom Smokovci, ktorý sa považuje za centrum mesta Vysoké Tatry tvoreného tatranskými osadami.