BRATISLAVA – Rodina má na dieťa pri voľbe povolania najväčší vplyv. Potvrdil to prieskum v rámci Národného projektu KomposyT, ktorý realizoval Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie u žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Z výsledkov vyplynulo, že 63 percent deviatakov pri výbere strednej školy najviac ovplyvňujú rodičia. "To potvrdzuje známy jav, že rodina má na dieťa pri voľbe povolania najväčší vplyv. Výchovný poradca je druhou najvplyvnejšou osobou po rodičoch, ktorá žiaka ovplyvnila pri voľbe povolania, čo potvrdilo 44 percent žiakov," uviedla hovorkyňa ministerstva školstva pre priamo riadené organizácie Monika Hucáková.
Žiaci ohodnotili aj informácie a rady od výchovného poradcu. V 44 percentách prípadov veľmi pomohli, v 49 percentách prípadov čiastočne pomohli a v ôsmich percentách prípadov podľa žiakov vôbec nepomohli. Len deväť percent opýtaných ovplyvnili pri voľbe povolania iní pedagógovia. "Zaujímavosťou je, že 28 percent žiakov má pocit, že ich nikto neovplyvnil pri voľbe povolania," priblížila Hucáková. Ako dodala, dôležitou skupinou, ktorá vplýva na žiakov pri voľbe povolania, sú aj kamaráti, a to v 26 percentách.
Do prieskumu sa zapojilo aj 2536 siedmakov a ôsmakov. Viac ako polovica z nich považuje za vhodné začať hovoriť o voľbe povolania už v 8. ročníku a 27 percent žiakov to považuje za vhodné už od 7. ročníka. Až 70 percent žiakov zo špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa už s výchovným poradcom o voľbe povolania rozprávalo a 61 percent žiakov by uvítalo individuálne poradenstvo od výchovného poradcu.
"Žiaci majú záujem aj o individuálne diagnostikovanie svojich predpokladov a chcú navštevovať burzy stredných škôl, čo potvrdila takmer polovica opýtaných," dodala hovorkyňa rezortu školstva. Dotazník vyplnilo spolu 3832 žiakov 7., 8. a 9. ročníka základných škôl.