Nedeľa22. december 2024, meniny má Adela, zajtra Nadežda, Naďa

Novú automobilku čaká boj o zamestnancov: Bude mať problém nájsť kvalifikovaných ľudí

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: Land Rover)

BRATISLAVA – Príchod novej automobilky Jaugar Land Rover na Slovensko sa podpíše pod lepšie štatistiky nezamestnanosti a zvýši sa dopyt po zamestnancoch. Napriek tomu však môže automobilka naraziť na problém, či nájde dostatočne kvalifikovaných ľudí. Presvedčené sú o tom personálne agentúry.

Nová automobilka by mala podľa zámeru predloženého na posudzovanie vplyvu na životné prostredie zamestnať 2000 až 4000 ľudí. Personálne agentúry však už v súčasnosti evidujú, že na trhu je nedostatok kvalifikovaných zamestnancov.

"Osobne vnímam problém s kvalifikovanou pracovnou silou. Napriek tomu, že vďaka už existujúcim automobilkám jej máme relatívne veľa, chýba už aj súčasným zamestnávateľom a tento problém sa s príchodom Jaguaru prehĺbi," skonštatovala výkonná riaditeľka pracovnej agentúry Index Nosluš Darina Mokráňová.

Podobný názor má aj agentúra Manpower. "Konkurencia na trhu práce rýchlo rastie. Slovenské automobilky riešia zúfalý nedostatok ľudí, a to nielen na kvalifikovaných, ale i na robotníckych pozíciách," uviedol manažér marketingu a náboru v spoločnosti Manpower Jiří Halbrštát.

Personalisti sú preto presvedčení, že ešte pred príchodom nového investora bude potrebné odštartovať prípravu nových zamestnancov. "Je potrebné už dnes začať pripravovať potenciálne kapacity, či už na školách alebo priamo v závodoch. Takisto riešiť ubytovacie kapacity v okolí nitrianskeho závodu. Tu vidím priestor aj pre súkromné osoby, ktoré by mohli prenajímať svoje nehnuteľnosti," doplnila Mokráňová s tým, že príprava zamestnancov neplatí len pre samotné automobilky, ale aj pre subdodávateľov, ktorí by takisto mali získať nové zákazky a potrebovať viac ľudí.

Nová automobilka by si mala urobiť aj dôkladnú analýzu trhu. Podľa Halbrštáta investor často prihliada najmä na dostupnosť a logistické náklady. "Potom je prekvapený, keď musí pre nedostatok ľudí prehodnocovať systém odmeňovania. Na 2000 stálych zamestnancov je obvykle potrebné pri prvom nábore až 8000 záujemcov. Potom v začiatkoch býva vysoká fluktuácia a treba dopĺňať až 100 ľudí mesačne," približuje Halbrštát.

Odhaduje, že v niektorých regiónoch, kde je niekoľko výrobných firiem, by mohol nábor trvať aj štyri mesiace. Zároveň uviedol, že pri tvorbe biznis plánu by bol veľmi opatrný pri odhadoch nákladov na nábor ľudí a pri mzdách. "Mzdy by som nastavil aspoň 10 % nad najlepšie platiacich konkurentov v danom regióne," uviedol Halbrštát.

Nová automobilka však určite podľa personalistov prispeje k zlepšeniu štatistík nezamestnanosti. "Príchod ďalšej automobilky musí mať vplyv na nezamestnanosť. Otázkou je, v ktorom regióne. Do Volskwagenu alebo Peugeotu dochádzajú ľudia, ktorí sa radi zamestnajú bližšie k miestu svojho bydliska. Títo aj za rovnakých platových podmienok často radi prejdú do nového závodu," myslí si Mokráňová.

Podľa jej slov tak príchod Jaguaru zvýši dopyt po zamestnancoch pre všetky firmy na celom území Slovenska. "Už teraz veľa ľudí cestuje za prácou do automobiliek aj z ďalekého okolia na takzvané týždňovky. Takíto zamestnanci pravdepodobne nahradia denných dochádzajúcich, ktorí prejdú do nitrianskeho závodu," dodala Mokráňová.

Budú potrebovať 4 tisíc ľudí

Nový závod na výrobu automobilov pri Nitre s kapacitou 150.000 až 300.000 kusov vozidiel ročne vytvorí 2.000 až 4.000 nových pracovných miest. Okrem toho sa predpokladá aj zvýšenie sekundárnej zamestnanosti v oblasti subdodávok, služieb a logistiky. Vyplýva to zo zverejneného investičného návrhu "Automotive Nitra Project", ktorý na posúdenie vplyvov investície na životné prostredie (EIA) predložila Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO).

Závod má postaviť britská automobilka Jaguar Land Rover. Predpokladané investičné náklady sú v zámere vyčíslené na viac ako 1 miliardu eur. "Investičné náklady boli určené predbežne, na základe všeobecne uznávaných jednotkových cien pre jednotlivé činnosti," priblížila agentúra.
      Začiatok výstavby závodu sa predpokladá v roku 2016, začiatok prevádzky 2018 až 2019. "Termín začatia a ukončenia výstavby a montáže technologických liniek spresní investor v súčinnosti s dodávateľom stavby a technológie," konštatuje sa v zámere.

 Výmera plôch výrobného závodu bude predstavovať 200 až 300 hektárov (ha). V zámere uvedené parcely budú vo vlastníctve navrhovateľa a sú v súčasnosti definované ako orná pôda, trvalý trávny porast, ostatné plochy a zastavané plochy a nádvoria lokalizované mimo zastavaného územia obcí. Dotknuté územie vrátane externej infraštruktúry bude mať v katastrálnom území Lužianky výmeru 265,4 ha, Čakajovce 78,3 ha, Zbehy 32,1 ha, Dražovce 229,6 ha, Mlynárce 73,7 ha a Zobor 55,1 ha.

Výrobný závod Automotive Nitra bude podľa SARIO zameraný na výrobu vozidiel na báze hliníka, vďaka čomu poskytne Slovensku príležitosť získať významné know-how umiestnením prevádzky využívajúcej procesy a technológie na intenzívne spracovanie hliníka.

Investície prichádzajú do SR vďaka kvalite ľudí

Investori prichádzajú na Slovensko, aby vsadili svoje peniaze na kvalitu ľudí, myslí si slovenský startupista Andrej Glézl. S tímom spolupracovníkov sa mu podarilo odbúrať byrokraciu aj v malých firmách, ktoré by si nemohli dovoliť prevádzkovať náročný počítačový program. Na Slovensku na rozdiel od Veľkej Británie, kde trávi veľa času, zatiaľ podľa neho absentuje jednoduchá forma akciovej spoločnosti.

"Nielen pre začínajúce podniky – startupy, ale aj akékoľvek iné. Každý, kto sa rozhodol investovať do spoločnosti, nám povedal, že investuje do ľudí, a nie do konkrétneho projektu. Takže pozornosť a dôveru sme si získali tým, aký tím ľudí sme," povedal TASR konateľ startupu Datamolino Glézl.

 Pre slovenské banky vyvinuli softvér do mobilných aplikácií. Umožňuje realizovať platby cez QR kódy. Ešte v tom istom roku sa prihlásili do súťaže pre startupy, vďaka čomu jej zakladatelia absolvovali pobyt v centre IT priemyslu v USA v Silicon Valley.
      "Vtedy sme začali riešiť možnosti pôsobenia na svetových trhoch. Zistili sme, že QR kódy nestačia. Preto sme vyvinuli program, ktorý nasníma účtovné doklady a elektronizuje ich. Vedeli sme, že vo veľkých podnikoch existujú na tento problém riešenia, ktoré sú však pre malé firmy veľmi drahé. Náklady na licencie a údržbu systému by si nemohli dovoliť, preto sme verili, že s našou službou máme šancu uspieť," povedal Glézl.

Prihlásili sa do súťaže o polročný pobyt v akcelerátore Wayra. Stali sa jedným z víťazov a získali investíciu v hodnote 40.000 eur za minoritný podiel vo firme. Bližšie sa spoznali so zástupcami Fondu inovácií a technológií, ktorý sa stal ich druhým sponzorom už s väčšou investíciou vo výške 500.000 eur. Do projektu vložili aj vlastné prostriedky.

Finančný priemysel Londýna sa s Bratislavou podľa Glézla porovnávať nedá. "V Londýne nájdete množstvo výhod, ktoré u nás nemáme šancu mať. Ale minimálne v oblasti základnej zákonnej infraštruktúry ešte máme veľa čo doháňať. Napríklad jednoduchá forma akciovej spoločnosti pre začínajúce podniky na Slovensku chýba. A to je jedno, či ide o startupy, alebo akékoľvek iné podniky," zdôraznil startupista.

Dobrú správu oznámili včera

Predstavitelia britskej automobilky Jaguar Land Rover v utorok (11.8.) informovali, že so slovenskou vládou podpísali dokument o zámere postaviť svoj nový závod v Nitre. Definitívne rozhodnutie o výstavbe bude nadväzovať na štúdiu uskutočniteľnosti a očakáva sa do konca tohto roka. Nový závod má podľa automobilky doplniť jej existujúce výrobné kapacity vo Veľkej Británii, Číne, Indii, ako aj továreň v Brazílii, ktorá je práve vo výstavbe.

Výberu Slovenska podľa automobilky predchádzala dôkladná analýza viacerých lokalít v Európe, Spojených štátoch a Mexiku. V prospech SR hovorí silná sieť dodávateľov a dobrá logistická infraštruktúra, informovala firma.

Viac o téme: Jaugar Land Rover
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu