Piatok8. november 2024, meniny má Bohumír, zajtra Teodor, Teo

Zákulisie obchodu desaťročia: Takto si to Poliaci pokašľali s Jaguarom, Fico vytiahol súkromné číslo

Značka Jaguar má cveng. Zobraziť galériu (4)
Značka Jaguar má cveng. (Zdroj: SITA/AP)

LONDÝN - Ešte koncom júla si predstavitelia poľskej vlády boli istí, že lukratívnu investíciu britskej automobilky Jaguar Land Rover majú vo vrecku. Ako sa však ukázalo, táto sebaistota Poľsko nakoniec poškodila, uvádza v článku o tom, akým spôsobom sa investícia posunula na Slovensko, britský denník The Financial Times. Podľa neho si zástupcovia automobilky dokonca vyslúžili návštevu samotného premiéra Roberta Fica, ktorý im nechal svoje súkromné telefónne číslo.

Naštvaní Poliaci po prehre o Land Rover: Slovensko muselo sľúbiť "modré z neba"

Podľa denníka vtedajší poľský minister hospodárstva Janusz Piechocinski dával dosť výrazne najavo, že Poľsko by malo takmer naisto získať obrovskú investíciu v automobilovom sektore. Názov automobilky síce nezverejnil, každý však vedel, že ide o Jaguar Land Rover. Poľské denníky totiž už niekoľko týždňov písali o tom, že firma plánuje postaviť prvý európsky závod mimo Británie práve v Poľsku. Piechocinski to nepoprel. Ako navyše dodal, nepochybuje, že Briti si Poľsko určite vyberú.

Predstavitelia britskej automobilky si však takí istí už neboli. Pravidelne upozorňovali, že zatiaľ žiadne rozhodnutie nepadlo a jediné, čo bolo isté, bolo iba to, že lokalita bude niekde vo východnej Európe. Ešte na jar uvažovali Briti podľa dvoch zdrojov blízkych projektu o troch krajinách - Maďarsku, Českej republike a Poľsku. Maďarsko neskôr zo zoznamu vypadlo a Poliaci sa stali horúcim favoritom. Ponúkli tri možné lokality, zručnú pracovnú silu, výhodné daňové podmienky a veľký počet dodávateľov. Zástupcovia firmy si boli aj niekoľkokrát pozrieť uprednostňovanú lokalitu v meste Jawor neďaleko Wroclawi a agentúra pre zahraničné investície, ale aj niektorí poľskí predstavitelia to pochopili tak, že investíciu už nadobro získali.

Na Slovensko možno príde ďalšia automobilka.
Zobraziť galériu (4)
Na Slovensko možno príde ďalšia automobilka.  (Zdroj: Jaguar)

Podľa nemenovaného predstaviteľa britskej firmy tak ešte predtým, než sa v Jaguari rozhodli, mali v Poľsku v celej veci jasno. Vedenie britskej spoločnosti takáto arogancia rozčuľovala. "Nejaký minister v Poľsku hovoril to, čo si máme myslieť ešte predtým, než sme nad tým uvažovali. Bolo to vtipné... a nepríjemné," uviedol jeden z manažérov JLR, ktorý si neželal byť menovaný.

Výsledkom bolo, že len dva týždne po sebaistých prejavoch Piechocinského automobilka oznámila, že investícia, ktorá mala byť najväčšou v automobilovom sektore v poľskej histórii, do Poľska nepríde. Jaguar Land Rover uviedol, že závod predbežne plánuje postaviť na Slovensku. Ako pre FT povedali ľudia, ktorí boli súčasťou rokovaní, Slovensko síce prišlo s ponukou podstatne neskôr, no dalo najavo mimoriadny záujem so všetkým, čo k tomu patrí. Podľa denníka sa tak Slovensko do jedného mesiaca od vstupu do súboja o investíciu stalo z outsidera favoritom.

Bratislava urobila všetko preto, aby investícii nestáli v ceste žiadne prekážky a súčasťou týchto krokov bolo napríklad aj schválenie zákona o významných investíciách. Následne sa do procesu vložil aj premiér Robert Fico, ktorý zástupcov z Jaguar Land Rover navštívil koncom júla v hoteli Grand Hotel River Park v Bratislave a po diskusiách s nimi im nechal číslo na svoj súkromný mobil. "Nebol súčasťou oficiálneho tímu vyjednávačov," povedal jeden z ľudí, ktorí boli do procesu zapojení. "Diskusia bola veľmi uvoľnená. Povedal im len, že ak budú niečo potrebovať, stačí sa obrátiť na neho," dodal.

Automobilka JLR púta na autosalónoch vždy pozornosť.
Zobraziť galériu (4)
Automobilka JLR púta na autosalónoch vždy pozornosť.  (Zdroj: SITA/AP)

Práve to bola podľa firmy kľúčová intervencia. "Poľsko predložilo skutočne veľmi výhodnú ponuku," uviedol zdroj z Jaguar Land Rover. "No ich prístup bol nesprávny." "Jaguar Land Rover sa nestaral príliš o zemepisnú polohu. Jednoducho chcel najlepšie riešenie. Premiér Fico povedal, Slovensko chce byť najkonkurencieschopnejšou krajinou... a bolo."

Okrem toho ale zapôsobilo aj niečo iné. Popri zručnej pracovnej sile tým bola aj lepšia logistika. Poľsko navrhlo lokality len na juhozápade štátu. To znamená, že autá by sa museli presúvať po železnici alebo ceste do prístavov v Hamburgu a Antverpách, aby mohli byť cez Gibraltársky prieliv a Suezský prieplav dodávané na trhy Ázie či Blízkeho východu. Na druhej strane, slovenská lokalita pri Nitre a dopravné spojenia umožnia dodávku áut cez Jadranské more do Stredozemného mora, čo výrazne skráti vývoz vozidiel na sledované trhy.

Takto si potriasli rukami splnomocnenec vlády Viktor Stromček a zástupca Jaguar Land Rover na Slovensku Alexander Wortberg v októbri tohto roka.
Zobraziť galériu (4)
Takto si potriasli rukami splnomocnenec vlády Viktor Stromček a zástupca Jaguar Land Rover na Slovensku Alexander Wortberg v októbri tohto roka.  (Zdroj: SITA)

V polovici augusta tak Jaguar Land Rover oznámil, že začal finálne rokovania o výstavbe závodu pri Nitre. Ešte stále však nie je investícia istá. Či závod bude na Slovensku stáť, rozhodne britská spoločnosť do konca roka. Doterajšie signály sú však veľmi pozitívne.

A čo na to Poliaci? Minister hospodárstva Janusz Piechocinski, ktorý príliš tlačil na pílu, zachoval tentokrát dekórum a pre novinárov povedal: "Dnes je situácia v našej ekonomike taká, že nebudeme bojovať o každého investora bez ohľadu na to, aká vysoká je cena. Tvrdíme, že poľský automobilový priemysel a ekonomika sú natoľko atraktívne, že nemusíme niekoho preplácať. To je dôvod, prečo sme sa rozhodli, že nebudeme súťažiť s našimi priateľmi zo Slovenska v ďalšej fáze rokovaní".

Viac o téme: Robert FicoJaguar Land Rover
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu