POPRAD – Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S. O. S.) sa pripravuje na vstup do elektronického systému spotrebiteľských podnetov v celej Európskej únii.
„Do konca júna sme sa zmluvne zaviazali zvládnuť softvér a programovanie, ktoré je spojené so začatím používania elektronickej európskej databázy,“ informovala projektová manažérka S. O. S. Petra Vargová Čakovská. Podľa nej môže systém, ktorý vyvinula Európska komisia (EK), pomôcť pri úprave legislatívy a zlepšiť predstavu o najproblémovejších miestach spotrebiteľskej ochrany.
Európska komisia vytvorila elektronický systém spotrebiteľských podnetov, ktorý je preložený do všetkých jazykov. „O túto dotáciu sa tak mohli uchádzať spotrebiteľské organizácie z celej Európskej únie. My sme na túto výzvu zareagovali a podarilo sa nám uspieť, myslím si, že ako jedinej organizácii zo Slovenska,“ vysvetlila projektová manažérka. Podľa jej slov je do systému zapojených približne ďalších desať krajín a dvanásť až trinásť organizácií, ktoré riešia podnety spotrebiteľov.
Každá z nich si doteraz viedla vlastnú databázu, rozdeľovala podnety a vytvárala štatistiky. „Bolo to však roztrieštené a nedá sa z tých dát vybrať presne to, čo potrebuje Európska komisia, keď ide pripravovať novú smernicu alebo nejaký iný materiál,“ skonštatovala Vargová Čakovská. Tým, že budú zapojené subjekty vkladať podnety do jednotnej elektronickej databázy, uľahčia prácu EK i sebe. „Budeme napríklad vedieť, čoho sa podnety konkrétne týkajú a oni budú vedieť, kde možno legislatívu upraviť,“ uviedla.
Bude sa tak dať zistiť, koľko je reálne spotrebiteľských podnetov, ale aj to, či je problematické nakupovať len v rámci Európskej únie alebo aj z tretích krajín sveta. „Tým, že všetky informácie budú mať takúto elektronickú jednotnú fazónu, bude ľahšie z nich čítať a odvodzovať ďalšie a ďalej ich v praxi používať,“ dodala. Európsku databázu bude S. O. S. používať ako svoju vlastnú a vkladať do nej spotrebiteľské dáta.
Spoločnosť ochrany spotrebiteľov má sídlo v Poprade a minulý rok otvorila pobočku v Bratislave. V oboch sa spotrebiteľské sťažnosti a spory snaží riešiť mimosúdnou cestou. „V pobočke v Poprade sa nám podarilo zachrániť v prospech spotrebiteľov takmer 26-tisíc eur z celkového počtu 312 podnetov prijatých na pracovisku, v pobočke Bratislava takmer 17-tisíc eur,“ doplnila projektová manažérka spoločnosti S. O. S., ktorá by chcela mimosúdne centrá rozšíriť do všetkých krajských miest.