BRATISLAVA - Podvodné spoločnosti neustále vymýšľajú nové a originálne spôsoby, ako ľudí pripraviť o peniaze. Je bežnou záležitosťou, že rodina si navzájom preberá balíčky, dokonca aj tie na dobierku. Práve to sa snažila využiť jedna bratislavská firma.
Veľa spoločností, ktoré ponúkajú rozličný tovar cez internet, funguje tak, že posielajú objednené zásielky poštou na dobierku. Rovnako veľmi veľa zákazníkov si tento spôsob kúpy tovaru obľúbilo, je to jednoduché, rýchle a najmä lacné. Avšak istá firma so sídlom v Bratislave, začala tento čoraz populárnejší spôsob kúpy zneužívať.
Posiela totiž balíky, ktoré si ľudia neobjednali a ešte tomu z opačného konca štátu. Ľuďom v západnej časti krajiny chodia balíky z Košíc, kde má táto bratislavská spoločnosť oficiálny sklad. Dobierka stojí 39 eur! Veľa ľudí tak naletelo a zásielku prevzalo, čím prišli o peniaze. Na sociálnych sieťach sa už na tento nechutný podvod sťažovali desiatky ľudí.
Opýtali sme sa na Slovenskej pošte, ako takúto zásielku správne odmietnuť a čo robiť, ak niekoho naozaj oklamali. "V prípade, ak si adresát tovar od odosielateľa neobjednal a považuje ho za nevyžiadaný tovar, má v zmysle Poštových podmienok právo odoprieť prijatie zásielky ihneď pri jej preberaní. To znamená, že zásielku môže odmietnuť, uvedie na ňu poznámku "Neprijímam", ktorú potvrdí svojím podpisom," vysvetľuje hovorkyňa Slovenskej pošty Stanislava Pondelová.
Čo treba robiť, ak sa splní ten horší scénar? "V prípade, ak adresát zásielku preberie, nie je žiaľ možné ju v zmysle zákona o poštových službách stornovať. V takomto prípade však platná legislatíva Slovenskej republiky v oblasti ochrany spotrebiteľa dáva adresátovi niekoľko možností, ako postupovať. V zmysle zákona č.102/2014 o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzatvorenej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, môže adresát v lehote 14 dní aj bez uvedenia dôvodu vrátiť zásielku späť odosielateľovi a požadovať vrátenie zaplatenej sumy."
Situácia tak nie je ešte stratená: "Zároveň v zmysle prílohy č. 1 zákona č. 250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa je žiadanie spotrebiteľa, aby vykonal platbu za dodané produkty, ktoré si neobjednal, považované za každých okolností za agresívnu nekalú obchodnú praktiku a preto sa poškodený adresát môže obrátiť na príslušný orgán dozoru (Slovenskú obchodnú inšpekciu), ktorá v danom prípade začne konanie voči odosielateľovi takejto zásielky. V neposlednom rade môže byť konaním odosielateľa naplnená aj skutková podstata niektorého z trestných činov alebo prečinov podľa trestného zákona, preto sa poškodený adresát môže v takomto prípade obrátiť aj na orgány činné v trestnom konaní."
Zodpovedné orgány tak radia, dať si pozor a ak si nie ste istí, či ste si vy alebo niekto z vašej rodiny objednali tovar, ktorý vám príde na dobierku, v takom prípade radšej zásielku odmietnite prijať. Vyhnete sa papierovaniu alebo v horšom prípade aj strate financií, ak by ste lehotu na vrátenie prešvihli.