BRATISLAVA - Spotrebiteľ by mal byť informovaný už nielen o dátume spotreby mäsového výrobku, ktorý si chce kúpiť, ale aj o tom, kedy bol nakrájaný alebo vybalený v predajni.
Uvádzanie presného času a dátumu by mali obchodníci povinne zverejňovať v blízkosti mäsového výrobku. Novinku chce ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka zaviesť vo vyhláške o mäsových výrobkoch, ktorou transformuje potravinový kódex.
Zväz obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) však namieta, že táto informácia nie je pre spotrebiteľa potrebná a dôležitejší je pre neho dátum spotreby. Podotýka, že táto požiadavka je technicky nezrealizovateľná, nakoľko všetky výrobky sa neotvárajú a nekrájajú v rovnakom čase. "Všetky údaje vychádzajúce na etikete pre zákazníka sú vopred systémovo nadefinované a údaj "čas a dátum krájania alebo vybalenia" nie je možné vopred systémovo nadefinovať. V praxi by to znamenalo, že zamestnanec by musel požadované údaje vpisovať na etiketu rukou, čo je neprípustné ako z hygienického hľadiska tak aj z hľadiska možnosti pochybenia," namieta ZOCR.
Podľa ZOCR by takáto úprava mala vplyv na cenu výrobkov, ako aj na predĺženie času predaja. Pripomína, že k zákazníkom je údaj o čase krájania a vybalenia k dispozícií k nahliadnutiu v evidencii, ktorú budú obchodníci viesť. Ministerstvo však pripomienku obchodu neprijalo. Svoj návrh obhajuje ochranou spotrebiteľa, potrebou informovať ho a zabezpečiť kvalitu, zdravotnú neškodnosť a bezpečnosť potravín.
K informáciám o výrobku by mali pribudnúť aj údaje o látkach spôsobujúcich alergiu alebo neznášanlivosť. V súčasnosti potravinový kódex požaduje len názov mäsového výrobku, obchodné meno a sídlo jeho výrobcu a dátum spotreby.
Agrorezort zároveň stanovuje, že nebalený mäsový výrobok sa musí predať najneskôr do 24 hodín od jeho nakrájania. Ak je trvanlivý, lehota je 48 hodín. "Ak ide o mäsový výrobok vybalený z pôvodného obalu, v ktorom bol balený vo vákuu alebo v ochrannej atmosfére alebo bez tohto ošetrenia, jeho trvanlivosť po porušení tohto obalu určí výrobca," uvádza MPRV v návrhu vyhlášky.
Ministerstvo pripravilo vyhlášku ešte v lete tohto roka. "Keďže ide o vyhlášku, ktorá patrí do neharmonizovanej oblasti legislatívy, táto bude ešte predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania, teda musí ísť na pripomienkovanie všetkým členským krajinám," konštatuje riaditeľ odboru komunikácie a marketingu MPRV Peter Hajnala. Ak k návrhu nebudú pripomienky, bude to trvať tri mesiace, ak by však niektorá členská krajina EÚ pripomienky mala, lehota sa predĺži o ďalšie tri mesiace.