BRATISLAVA - Výstavbu diaľnic sľubuje voličom každá vláda, definitívny termín ich dokončenia sa však stále posúva. Prepojenie Slovenska z východu na západ malo byť realitou už v roku 2010. Najnovšie odhady však hovoria, že to potrvá o štyri roky dlhšie. Diaľnicu D1 pritom začali stavať ako československú autostrádu z Chebu do Mukačeva ešte pred druhou svetovou vojnou, v roku 1939!
Nové diaľnice na Slovensku nielenže pribúdajú pomaly, ale patria aj medzi najdrahšie, kilometer stojí aj okolo 400 miliónov. A to v závislosti od náročnosti terénu. Ministerstvo dopravy chce znížiť náklady až o 20 percent. Pomôcť by mal podľa rezortného šéfa Ľubomíra Vážneho aj nový spôsob vyvlastňovania pozemkov na výstavbu.
„Súčasný stav prípravy je taký, že je to neúnosné. Ak chceme viac a rýchlejšie, bez zmeny zákona to nejde,“ podotkol. Vlastníci pôdy sa však obávajú, že budú porušené ich ústavou garantované práva. Na pozemku sa totiž bude môcť stavať ešte skôr, ako bude dohodnutá cena, za ktorý ho štát odkúpi. Slovensko môže pri stavbe diaľnic a rýchlostných ciest počítať aj s peniazmi z Európskej únie. K dispozícii má v prepočte asi 110 miliárd korún. Ďalšie peniaze by mohli pribudnúť zo zavedenia elektronického mýta pre kamióny a autobusovú dopravu, ktoré je realitou napríklad aj v susednom Česku. Podľa odhadov odborníkov by len tento rok vynieslo asi 3 miliardy korún.
„Dosahy na ceny pre obyvateľstvo sú minimálne,“ myslí si Ján Mikula z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Dnes používané diaľničné nálepky by mohlo nahradiť efektívnejšie mýto aj pri osobných autách. Do úvahy pripadá rok 2011.
„Súčasný stav prípravy je taký, že je to neúnosné. Ak chceme viac a rýchlejšie, bez zmeny zákona to nejde,“ podotkol. Vlastníci pôdy sa však obávajú, že budú porušené ich ústavou garantované práva. Na pozemku sa totiž bude môcť stavať ešte skôr, ako bude dohodnutá cena, za ktorý ho štát odkúpi. Slovensko môže pri stavbe diaľnic a rýchlostných ciest počítať aj s peniazmi z Európskej únie. K dispozícii má v prepočte asi 110 miliárd korún. Ďalšie peniaze by mohli pribudnúť zo zavedenia elektronického mýta pre kamióny a autobusovú dopravu, ktoré je realitou napríklad aj v susednom Česku. Podľa odhadov odborníkov by len tento rok vynieslo asi 3 miliardy korún.
„Dosahy na ceny pre obyvateľstvo sú minimálne,“ myslí si Ján Mikula z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Dnes používané diaľničné nálepky by mohlo nahradiť efektívnejšie mýto aj pri osobných autách. Do úvahy pripadá rok 2011.
VÍŤAZOM JE SEVER
Štát investuje tento rok asi 20 miliárd korún. Prioritou je dokončenie severnej diaľnice D1 cez Žilinu do Košíc do roku 2014. Doprava na existujúcich cestách totiž postupne zlyháva. Takzvaná južná vetva rýchlostných komunikácií si musí počkať o niečo dlhšie. Kompletná diaľničná sieť na Slovensku by mala byť hotová až v roku 2017.