Pondelok4. november 2024, meniny má Karol, zajtra Imrich

Blíži sa leto a s nimi brigády, záujem o ne stále rastie

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: photl.com)

BRATISLAVA – Dopyt po sezónnych prácach v tomto roku mierne vzrástol. Vlani došlo kvôli vyšším odvodom z dohôd o vykonaní práce k poklesu záujmu o brigádnikov. Stále však platí, že dopyt prevyšuje ponuku, uviedol to prezident Aliancie personálnych agentúr Slovenska Luboš Sirota.

Podľa Sirotu až 75 percent vysokoškolákov na Slovensku chce počas leta pracovať. Úsilie nájsť si zamestnanie majú aj stredoškoláci. Väčšiu pozornosť eviduje Sitora aj zo strany jednotlivých firiem, ktoré študentov uprednostňujú. „Tí sú pre nich kvôli odvodovému zvýhodneniu lacnejší,“ vysvetlil Sirota.

Situáciu na domácom trhu sezónnych prác pokladá viacero pracovných agentúr za dlhodobo stabilizovanú. Darina Mokráňová z agentúry Index Nosluš vníma najväčší záujem mladých ľudí o brigády v mesiacoch júl až august.  Na česko-slovenskom trhu podľa nej vyhľadávajú najmä krátkodobé práce v poľnohospodárstve, cestovnom ruchu alebo gastronomických službách. „Zamestnanie si vedia nájsť aj v administratíve, ale je to v oveľa menšej miere,“ zhodnotila Mokráňová.

Naopak, spoločnosť Grafton Recruitment, ktorá ponúka sezónne práce hlavne na Slovensku, zaznamenáva u svojich klientov najväčší dopyt práve po administratívnych prácach, recepčných, asistenčných službách či pomocných prác v predajni. „Najväčšia ponuka brigád je pritom stále v Bratislave,“ uviedla Petra Balážová.

Ivan Jurkovič z firmy P. J. Servis tvrdí, že záujem o jednotlivé pracovné ponuky u nich závisí od veku  klientov. „Stredoškoláci u nás uprednostňujú práce v polygrafickom priemysle, upratovacie a skladové práce. Vysokoškoláci sa zameriavajú skôr na sofistikovanejšie práce administratívneho charakteru,“ spresnil.

Ak študenti chcú vycestovať za prácou do zahraničia, musia podľa poradkyne EURES Evy Dankovej počítať, že sa európsky pracovný trh za posledné roky zmenil. „Zaznamenali sme úbytok pracovných ponúk a zredukovaná bola aj ponuka letných sezónnych prác,“ povedala Danková. Podľa nej však úsilie študentov hľadať si prácu v Európe počas letných mesiacov neklesla. Najviac ponúk registruje z Nemecka, Holandska a Anglicka. Študenti chcú napriek tomu najčastejšie pracovať v Rakúsku.

Podľa Barbory Bočkovej z personálnej agentúry Trenkwalder záujem je aj o Nemecko, Taliansko, Írsko či Holandsko. „Skôr ide o manuálne práce, prípadne zamestnania v cestovnom ruchu,“ priblížila Bočková. Študenti čoraz častejšie cestujú aj do Ameriky, Kanady či Austrálie. Podľa Nadi Málkovej zo Student Agency majú mladí ľudia veľký záujem o zahraničné Au Pair pobyty, kde sa v hostiteľskej krajine starajú o deti, pomáhajú s domácimi prácami a vďaka tomu majú ubytovanie a stravu zdarma. „Čoraz väčší záujem je aj o programy, ktoré spájajú prácu s cestovaním v Amerike,“ dodala Málková.

Obchodné reťazce počas dovoleniek radi zamestnávajú študentov 

Obchodné reťazce potrebujú brigádnikov počas celého roka. Vítanou pracovnou silou sú aj študenti počas letných prázdnin, keď zastúpia zamestnancov na dovolenke.

"Maloobchod vo všeobecnosti pracovníkov na dohodu potrebuje príležitostne, napríklad počas letných prázdnin, keď chceme umožniť našim zamestnancom čerpať si dovolenky. Zároveň pracovníkov na dohodu vo zvýšenej miere potrebuje naša maloobchodná sieť aj okolo sviatkov. Samotní študenti predstavujú spravidla polovicu z pracovníkov na dohodu," priblížil koordinátor komunikácie Tesco Stores SR Tomáš Ferenčák.

Spoločnosť Diligentia, ktorá vlastní obchodnú sieť Mojasamoška a Terno, využíva pri zabezpečovaní tejto flexibilnej sily personálne agentúry. Kaufland si brigádnikov vyhľadáva prostredníctvom agentúr, ale aj priamo, vždy podľa aktuálnych potrieb a nárokov.

"Pracovné zaradenie závisí od kvalifikácie uchádzača, jeho prípadných skúseností a osobnostných kvalít. V tomto zmysle im môžeme ponúknuť rôzne pracovné pozície, od pomocných prác bez kvalifikácie až po pozície s praxou alebo po dôkladnejšom zaškolení, napríklad prácu pri  pokladniach," doplnil hovorca Kauflandu Martin Gärtner.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu