BRATISLAVA – Učiteľom, ktorým začiatkom roka znížili počet hodín, a tým aj odmenu za vytváranie scenárov k digitálnym materiálom v rámci projektu financovaného prevažne z eurofondov, majú doplatiť peniaze tento mesiac.
Na prelome rokov 2013 a 2014 zapojeným učiteľom znížili počet hodín na tvorbu jedného scenára z 50 na 40 hodín, čím klesla aj ich odmena. Učitelia dostávajú za tvorbu scenárov 10 eur za hodinu. Na situáciu učiteľov, ktorí mali dostať celkovo menej peňazí, upozornili viacerí opoziční poslanci. Po rokovaní riadiaceho orgánu a rozhodnutí ministra školstva Dušana Čaploviča (Smer-SD) sa však časová dotácia na výrobu jedného scenára vrátila na pôvodných 50 hodín.
„V mesiaci marec bude všetkým 27 učiteľom so zníženou januárovou mzdou pripočítaných chýbajúcich 10 hodín na každý technický scenár, ktorý bol zazmluvnený v danej pracovnej zmluve,“ povedala Katarína Stoláriková, manažérka publicity projektu Moderné vzdelávanie – digitálne vzdelávanie pre všeobecno-vzdelávacie predmety, v rámci ktorého učitelia vytvárajú scenáre pre tzv. digitálne objekty.
Podľa ministrovho hovorcu Michala Kaliňáka sú pracovné zmluvy od 1. marca 2014 uzatvárané podľa podmienok z roku 2013 - teda v rozsahu 50 hodín na jeden scenár. „Pracovné zmluvy uzatvorené v mesiacoch január a február 2014 (t.j. zmluvy s rozsahom 40 hodín na 1 scenár) sa budú upravovať tak, aby učitelia mali k dispozícii 50 hodín na jeden scenár,“ uviedol hovorca. Suma 500 eur na tvorbu scenára tak zostáva podľa neho pre všetkých učiteľov počas celej doby implementácie projektu.
Opozičná poslankyňa Eva Horváthová (OĽaNO) vyzvala minulý týždeň Čaploviča, aby dohliadol na vyplácanie odmien učiteľom, ktorí sa zapojili do projektu. „Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR podniklo všetky kroky potrebné na zabezpečenie rovnakých finančných podmienok pre všetkých učiteľov,“ reagoval Kaliňák.
Vo februári vystúpil na brífingu s poslancami OĽaNO učiteľ zo Zlatých Moraviec, ktorý tvrdil, že mu za prácu na projekte nevyplatili 7000 eur za 14 scenárov. Povedal tiež, že Ústav informácií a prognóz školstva (ÚIPŠ), ktorý projekt realizuje, ho o znížení hodín práce ani neinformoval. Koncom januára sa to podľa vlastných slov dozvedel len z webstránky Centra vedecko-technických informácií, pod ktoré sa ÚIPŠ začlenil od 1. januára tohto roka.
Stoláriková však hovorí, že išlo len o návrhy scenárov, ktoré nie sú honorované, až po ich schválení dochádza k zazmluvneniu. „Pán učiteľ na jeseň 2013 odoslal návrhy scenárov, z ktorých mu bolo schválených 14 návrhov. Tým sa dostal do fázy zazmluvnenia, čo znamená, že keď jeho zmluva vstúpi do platnosti, spomínaný učiteľ začne pracovať na technických scenároch, teda čaká ho práca 14 x 50 hodín, teda 700 hodín,“ povedala Stoláriková.
Projekt Moderné vzdelávanie – digitálne vzdelávanie pre všeobecnovzdelávacie predmety v hodnote takmer 27 miliónov eur rozbehol Ústav informácií a prognóz v školstve vlani. Spolufinancovaný je z prostriedkov Európskej únie. Cieľom je vytvoriť digitálne vzdelávacie objekty pre školy. V rámci projektu majú školy dostať interaktívne tabule, notebooky a ozvučenie.