BRATISLAVA – Bratislavský magistrát by mal zaplatiť za zimnú údržbu ciest aj za deň v decembri minulého roku, keď bolo polojasno a teplota tri stupne nad nulou. Za posyp cesty na Kamzík by zase malo uhradiť faktúru, ktorá vykazuje, že cesta je široká ako diaľnica.
Upozornili na to na dnešnej tlačovej konferencii bratislavskí mestskí poslanci z klubu SDKÚ-DS s tým, že napriek teplej zime by tak mesto malo zaplatiť za zimnú údržbu v decembri 2013 súkromníkovi takmer 900.000 eur. Magistrát tvrdí, že faktúry preveruje.
Podľa mestského poslanca a šéfa dopravnej komisie Jozefa Uhlera (SDKÚ-DS) sa 7. decembra minulého roka uskutočnil celomestský zásah, pričom magistrát reportoval Slovenskej správe ciest polojasné počasie a suché cesty. O deň na to podľa Uhlera dispečer vydal pokyn, aby sa posýpala cesta na Kamzík.
"Táto cesta je dlhá len 1700 metrov, napriek tomu sa na faktúre objavilo posypaných 40.000 metrov štvorcových. Bežná cesta má pritom šírku osem až deväť metrov, no tá na Kamzík by musela by široká ako diaľnica - 24 metrov," vyčíslil Uhler. Poslanci chcú preto peniaze za nezrealizované výkony vrátiť do mestskej pokladnice a vyvodiť z chyby osobnú zodpovednosť.
Zmluvu so súkromnou firmou podpísalo mesto ešte počas bývalého vedenia, v roku 2010. Platí osem rokov. Riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy vysvetľuje, že primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) sa už snažil zmluvu vypovedať či zmeniť zmluvné podmienky. Mesto totiž napríklad platí zamestnancom aj vtedy, ak nič nerobia.
Andrassy poukazuje na to, že 6,50 eura na hodinu, každý deň v týždni a 24 hodín denne, dostáva človek, ktorý je v teréne a pracuje, no len o 0,80 eur menej ten, ktorý nič nerobí, ale je v pohotovosti. Takýchto zazmluvnených ľudí je pritom 80. Keďže rozdiel medzi cenami je taký malý, mesto ich radšej posiela do terénu. "Využívame ich na čistenie komunikácií, verejných priestranstiev, na orezávanie stromov," priblížil Andrassy.
Mesto taktiež platí aj za státie 54 mechanizmov, a to poplatok 8 eur. Ak sa vozidlo používa v teréne, cena je vyše 27 eur. "Ak by teda mesto v decembri tohto roka išlo v režime len pohotovosť bez výkonov, zaplatili by sme za nič nerobenie 700.000 až 750.000 eur mesačne," porovnal Andrassy. Jedným z negatív zmluvy je aj to, že ak mesto vyhlási zimnú službu, platí 90 dní. Môže ju síce predĺžiť, ale nie skrátiť.
Magistrát dnes kontroluje, ako boli vyfakturované jednotlivé práce a či boli výkony zrealizované. To, že chyby sa môžu stať, Andrassy pripúšťa. "My dnes netvrdíme, že celá zimná služba je v poriadku. Niekedy z hľadiska kilometrov a množstva použitého materiálu nesedia čísla úplne presne. Boli napríklad zistené nezrovnalosti v komunikácii s meteorológmi, menšie nedostatky, ktoré súvisia s objemom vykonaných prác," priblížil.
To však podľa jeho slov nie sú také veľké pochybenia, ktoré by mohli byť dôvodom na vypovedanie zmluvy. "Ak sa však preukáže, že dodávateľ nevykonal práce, ktoré fakturoval, mesto takúto faktúru nepreplatí a to bude aj jeden z dôvodov, aby sme pristúpili k možnému vypovedaniu zmluvy," dodal Andrassy.