BRATISLAVA – Slovenské potraviny sú podľa ministra pôdohospodárstva Ľubomíra Jahnátka bezpečné a sú pod 24-hodinovou kontrolou slovenských potravinových inšpektorov. Ako povedal v rozhovore, bolo by chybou povedať, že zahraničné potraviny sú nekvalitné.
„Zahraničné potraviny sú aj kvalitné, aj nekvalitné. Ukazujú to výsledky veterinárnej a potravinovej kontroly,“ povedal s tým, že medzi nekvalitnými potravinami sa podľa ministra nájdu aj slovenské výrobky, ale aj zahraničné.
Slovensko má podľa ministra najlepšie vyvinutý a aplikovaný systém potravinovej kontroly od prvovýrobcu. „My hovoríme, že od maštale, až po stôl. Máme zmapovaný celý trh a vieme okamžite identifikovať, pokiaľ vznikajú nejaké problémy,“ uviedol.
V zahraničí sa podľa ministra nedá dopátrať k zdroju, kde problém nastal, prečo je napríklad tá salmonela v tom a tom produkte, kde došlo ku kontaminácii. „Na Slovensku to vieme do 24 hodín celé eliminovať. Náš kontrolný systém je tak dobre vypracovaný, že sme vzorom pre EÚ,“ vyhlásil.
Spotrebiteľ si môže byť podľa ministra istý, že slovenské potraviny, sú bezpečné. „Nemusíte sa obávať, že príde nejaká epidémia, že príde nejaká nákaza, lebo my to máme celé pod kontrolou. Keď sa niekedy stane, lebo napríklad salmonela vždy bola, je a bude v potravinárskom priemysle súčasťou, vieme to veľmi rýchlo a efektívne do 24 hodín eliminovať. To je tá výhoda slovenských potravín,“ zdôraznil.
Problém však je aj predaj potravín po lehote spotreby alebo dobe minimálnej trvanlivosti. „V obchodných reťazcoch to funguje tak, že tovar dovezú raz za týždeň do veľkoskladov. Odtiaľ to potom roznášajú po jednotlivých predajniach. Čiže stráca sa určitý čas od výroby až po konzumáciu. Pri slovenských výrobcoch je oveľa väčšia flexibilita,“ uviedol Jahnátek. Slovenskí výrobcovia dokážu podľa neho doviezť tovar do konkrétnej predajne aj dvakrát za deň.
„Spotrebná doba rýchloobrátkových tovarov sa tým predlžuje, lebo doobeda sa výrobok vyrobí a poobede už môže byť dovezený do predajne. To je obrovská výhoda slovenských dodávateľov,“ konštatoval s tým, že obchodné reťazce to nie vždy akceptujú. Obchodné reťazce si podľa Jahnátka priniesli vlastnú obchodnú politiku. „Sú založené na medzinárodnom dodávateľskom portfóliu a začali ignorovať slovenské produkty, lebo išli po cene a zabudli na kvalitu,“ povedal.