BRATISLAVA - Takmer polovica Čechov si s darčekmi na Vianoce hlavu neláme, 44 % z nich daruje svojim blízkym pod stromček darčekový poukaz alebo finančnú hotovosť. Väčšina Slovákov (79 %) naopak uprednostňuje klasické darčeky. V Poľsku stavia na klasiku 89 % ľudí a v Bulharsku 87 %. Vyplýva to z medzinárodného prieskumu spoločnosti Profi Credit.
Najobľúbenejšími darčekmi sú vo všetkých spomínaných krajinách hračky, knihy a elektronika. Takmer polovica Čechov (47 %) uvádza, že darčeky zaobstaráva už v priebehu roka. V decembri nakupuje 37 % z nich, na Štedrý deň vyrazí do obchodu každý štrnásty Čech a 8 % si darčeky nedáva vôbec.
Na Slovensku a v Poľsku je mesiacom nakupovania darčekov predovšetkým posledný mesiac roka. V decembri do obchodov vyrážajú viac ako dve tretiny Slovákov (69 %) a 70 % Poliakov. Každý deviaty Poliak darčeky nenakupuje vôbec. Bulhari si často nechávajú nákupy na poslednú chvíľu a na Štedrý deň vyrazí do obchodov tretina z nich (32 %).
"Z roka na rok sa u nás zvyšuje podiel darčekov kupovaných cez internet. Týmto spôsobom ho kúpi viac ako polovica Čechov a podobne je to aj na Slovensku. Online nákupy pritom začínajú byť bežnou záležitosťou aj pre staršie generácie nad šesťdesiat rokov," priblížil marketingový riaditeľ Profi Credit Ondřej Šmakal.
Väčšina opýtaných Čechov neplánuje za darčeky zaplatiť viac ako minulý rok. Tri štvrtiny by sa radi zmestili do 5000 CZK (193 eur). Podobne je to aj na Slovensku (74 %), v Poľsku (89 %) a Bulharsku (83 %). Každý ôsmy Čech (16 %) uvažuje o tom, že si vezme na nákup vianočných darčekov úver. V Poľsku a Bulharsku je to štvrtina ľudí a na Slovensku je ochotná zadlžiť sa kvôli Vianociam tretina opýtaných.
"Pred Vianocami zaznamenávame vždy zvýšený záujem o spotrebiteľské úvery. Na darčeky si viac než 5000 CZK požičia 78 % Čechov. Peniaze potom spravidla použijú na nákup vecí do domácnosti, ktoré si darujú na Štedrý večer. Ľudia by nemali podľahnúť nákupnému ošiaľu. Odporúča sa stanoviť si finančný limit a ten v žiadnom prípade neprekračovať," uzavrel Šmakal.