BRATISLAVA - Nakupovanie cez internet je na Slovensku čoraz populárnejšie. Slovenská on-line nakupujúca populácia dokonca patrí medzi najrýchlejšie sa rozrastajúce v rámci Európy, pričom najčastejším artiklom internetových objednávok je oblečenie a športové potreby.
Konštatujú to analytici menového úseku Národnej banky Slovenska (NBS), ktorí vychádzajú zo štúdie európskeho štatistického úradu Eurostat, ktorú zverejnil v októbri. Išlo pritom o údaje o internetových nákupoch za rok 2012.
"Neprekvapuje zistenie, že Slováci častejšie nakupujú od mimonárodných predajcov z ostatných krajín Európskej únie a zaujímavo vyznieva fakt, že nezamestnaný Slovák je častejším on-line nakupujúcim ako priemerný nezamestnaný Európan," konštatuje menový úsek centrálnej banky na základe štúdie Eurostatu.
Zo zisťovania Eurostatu pritom vyplynulo, že v roku 2012 v únii cez internet nakupovalo takmer 60 % používateľov internetu vo veku 16 až 74 rokov. Najvyšší podiel v rámci únie mala Veľká Británia s vyše 80 % a najnižší naopak Rumunsko s niečo vyše 10 %. Slovensko s podielom 56 % bolo tesne za priemerom Európskej únie ako celku.
V predkrízovom roku 2008 pre porovnanie v Európskej únii cez internet nakupovalo 50 % a na Slovensku 32 % používateľov internetu. Nákupy cez internet tak na Slovensku v posledných rokoch výrazne získavajú na popularite. "Od roku 2008 do roku 2012 sa on-line nakupovanie najviac rozšírilo medzi internetovou populáciou v Belgicku a na Slovensku," konštatuje menový úsek centrálnej banky.
Zisťovanie Eurostatu však neobsahuje objemy v hodnotovom vyjadrení ani priemernú sumu nákupov. "Závery zisťovania sú iba indikáciou, v ktorých oblastiach podnikateľských a makroekonomických štatistík je nutné dopočtami primerane zohľadniť rozsah a zameranie internetového nakupovania," konštatujú analytici NBS. Je však otázne, či v podmienkach slovenskej štatistickej praxe je vzorka prevádzkovateľov e-shopov dostatočne reprezentatívna, keďže aktuálne ich tržby dosahujú len 1 až 2 % z celkových tržieb maloobchodu bez motorových vozidiel.
Internetové nákupy však môžu mať vplyv aj na infláciu. Spôsob jej výpočtu na Slovensku tieto nákupy do istej miery zohľadňuje, a to v prípade elektroniky a obmedzene aj vybavenia domácností. Vzhľadom na to, že Eurostat identifikoval ako najčastejší artikel nákupov oblečenie a športové potreby, existuje teda priestor na posilnenie cenového zisťovania aj v tomto okruhu.